סיקור מקיף

לראשונה בישראל, תוכנית מחקר מדעית לתלמידים מחוננים

מדובר בתוכנית תלת שנתית החל מכיתה ט. הרשמה לתוכנית פתוחה עד 29 במאי 2014 דרך האתר. יום פתוח יתקיים ב-14 במאי 2014

תלמידים מחוננים במעבדה. צילום: מכון דוידסון
תלמידים מחוננים במעבדה. צילום: מכון דוידסון

מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, פותח בימים אלה תוכנית ייחודית וחדשנית בשם “אלפא” בשיתוף עם עמותת “קרב” ליזמות בחינוך. התוכנית מיועדת לקבוצה קטנה ואיכותית של תלמידים מחוננים שהמדע בנפשם, במיזם תלת-שנתי הפתוח לתלמידים העולים בשנת תשע”ה לכיתה ט’.

כשלימודי המדע בבית הספר מצוינים, התלמידים זוכים להתעמת עם התפיסות המוטעות שלהם על האופן שבו היקום פועל. הם משווים אינפורמציה ממקורות מגוונים, רואים הדגמות, עורכים ניסויים ודנים עם תלמידים אחרים ועם מוריהם בסתירות שבין הציפיות שלהם לבין המציאות. בתוך כך הם מגבשים תמונה מחודשת של העולם. הם רוכשים בו-זמנית מיומנויות מדע מגוונות, כגון היכולת לאסוף ולנתח מידע, לקרוא חומר באופן ביקורתי, להבדיל בין עיקר וטפל ועוד.

בתי ספר פחות מצוינים נוטים ללמד את ספרי הלימוד כשורה של עובדות והיגדים. הם מנסים לכסות כמות גדולה של חומר כדי לעמוד בדרישות החיצוניות, ממעטים לערוך ניסויים והדגמות ומשאירים את התלמידים עם תמונה קטועה של הידע המדעי, בלי להעניק להם את הזמן הדרוש לרכוש את המיומנויות החיוניות של התהליך המדעי.

ובכל זאת, גם בתי הספר המצוינים וגם אלה שמתקשים יותר אינם יכולים לייצר סביבה מדעית שבה התלמיד יחווה “מדע של מדענים”, כלומר יחקור את המציאות שאיננו מבינים עדיין בדרכים הדומות לפעילותם של מדענים. מטבע הדברים, ובניגוד גמור למדע הבית ספרי, מחקר מדעי חדש אינו מנסה לשחזר ידע קיים אלא יוצר ידע חדש. בנסיבות אלה גם התלמיד, ככל מדען, יתמודד עם חוסר ההבנה, המבוכה וסימני השאלה, וגם עם הקשיים והכישלונות שבדרך.

חלק חיוני של התהליך הזה הוא העבודה עם חונך (מנטור) שיכול להוביל את התלמיד בשבילי המדע ולתמוך בו בצעדיו הראשונים בעולם המחקר המדעי. תוכנית “אלפא” שמה דגש על פתיחת שערי המדע לתלמידים מחוננים מכל רחבי הארץ. במסגרתה יבצעו התלמידים פרויקט מחקר בנושא שנמצא בחזית המחקר המדעי העכשווי, במעבדות חדשניות ובהנחיית חוקרים ממכון ויצמן.
משתתפי התוכנית יתנסו במחקר במעבדות שונות, יבחרו מהן את תחום המחקר שמעניין אותם וישתלבו במעבדה שבה בחרו. התלמידים יבנו תוכנית מחקר שתכלול למידה מקיפה של הנושא, ניסוח שאלות מחקר, תכנון ניסויים, יישומם וניתוח תוצאותיהם. לאורך התוכנית ייהנו התלמידים מליווי צמוד של חוקרים המתמחים בנושא שיבחרו, יחד עם תמיכה מקוונת מחוקרים ממכון ויצמן שיסייעו להם להתמודד עם הרקע התיאורטי ועם הבעיות שבהן ייתקלו במהלך המחקר והכתיבה.
נוסף על העיסוק המדעי במעבדה, התלמידים יגיעו בכל שנה לארבעה מפגשים דו-יומיים שבהם יקבלו תמיכה בביצוע המחקר שלהם וישמעו הרצאות מדעיות מפי מדעני מכון ויצמן למדע. בנוסף ייצאו התלמידים לסיורים ויעסקו בפעילות חברתית מהנה עם תלמידים מחוננים חובבי מדע מכל רחבי הארץ, כחלק מבניית קהילה קטנה ואיכותית של דור העתיד במחקר המדעי. בחודשי הקיץ יתקיימו שני מחנות מחקר שבהם התלמידים יחוו עבודת מחקר אישית וקבוצתית.

הרשמה לתוכנית פתוחה עד 29 במאי 2014 דרך האתר. אתם מוזמנים ליום הפתוח שיתקיים ביום רביעי, 14 במאי 2014, בשעות 20:00-17:00 באולם הברווז שבמכון דוידסון לחינוך מדעי. במסגרת היום הפתוח תוצג התוכנית והתלמידים יוזמנו להתנסות חווייתית במעבדה. ניתן להירשם ליום הפתוח דרך האתר.

ד”ר אבי גולן
מנהל יחידת תלמידים (תל”ם)
מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע

2 תגובות

  1. חרדים וערבים מופלים לרעה???? בזה שהם לא משרתים בצבא? אולי אני לא מפרנס אותם מספיק?
    אתה צוחק, או מה?

  2. אוקי,זה מצוין .אבל רוב צעירי ישראל שאין להם משפחה עשירה יתקשו לממש את עצמם.הפערים בחברה הישראלית ממסדים ומסלילים את הישראלי בעתיד ידוע מראש.עובדה שאנשים כמו שר האוצר ,זכו למעמדם רק כי הם נולדו למשפחה הנכונה.ודואגים לקבע את המצב,כי מי שהוא חרדי או ערבי מופלה לרעה.יאיר לפיד נותן מצג שיקרי של או ביטחון או רווחה.אבל תפקידו הוא למצוא את שביל הזהב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.