רוזטה צילמה את העמק שנוצר על קרקע השביט 67P כתוצאה מבריחת חומר לחלל

התמונה העדכנית ביותר שחושפת סוכנות החלל האירופית מהשביט 67P-צ’וריומוב-גראסימנקו צולמה דווקא לפני חודשים רבים, ב-27 באוקטובר 2014, עוד לפני שהנחתת פילאה נפרדה מרוזטה ואשר לפי המדענים, העמק נוצר כתוצאה מבריחת חומר של השביט באיזור זה

האיזורים באבי ואתן על קרקע השביט צ'וריומוב-גארסימנקו כפי שצולם על ידי מצלמת אוסיריס בחללית רוזטה. צילום: סוכנות החלל האירופית
האיזורים באבי ואתן על קרקע השביט צ’וריומוב-גארסימנקו כפי שצולם על ידי מצלמת אוסיריס בחללית רוזטה. צילום: סוכנות החלל האירופית

התמונה העדכנית ביותר שחושפת סוכנות החלל האירופית מהשביט 67P-צ’וריומוב-גראסימנקו צולמה דווקא לפני חודשים רבים, ב-27 באוקטובר 2014, עוד לפני שהנחתת פילאה נפרדה מרוזטה.

בתמונה למעלה, שצולמה בידי מצלמת אוסיריס OSIRIS (Optical, Spectroscopic and Infrared Remote Imaging System) אנו רואים את הצוק המוצל מאוד אשר מפריד בין שני איזורים בגלעין השביט 67P.

האיזור המצולק אתן (Aten) שוכן ממש מתחת לצוקים התלולים המפרידים אותו משכנו. בניגוד לבאבי ולאיזור השכן ASH, שחלקים קטנים ממנו ניתן לראות בחלק התחתון של התמונה וכן לקראת החלק הימני העליון – אתן אינו מכוסה בחומר חלק אלא נראה מלא בסלעים.

שניהם ממוקמים בכדור הגדול יותר של גלעין השביט, בעוד חלקים מאיזור מעת’ על הכדור הקטן יותר נראים מרחוק בקצה העליון השמאלי של התמונה.
קנה המידה של התמונה הוא 75 סנטימטרים לפיקסל ולפיכך היא מכסה שטח ברוחב של 770 מטרים. לפי החישובים, גובהם של הצוקים עובר בקלות את ה-190 סנטימטרים.
החוקרים מעריכים כי ההבדלים המורפולוגיים בין איזורי באבי ואתן, הן במרקם והן בגובה הם תוצאה של אבדן חומר בקנה מידה גדול מאתן בכמה אירועים בהסטוריה של השביט.

ניקולס תומס ועמיתיו כתבו במאמר שהופיע בכתב העת סיינס כי העמק של אתן עשוי להיות תוצאה של אירוע אחד או יותר של אובדן מסה גדול בהסטוריה של השביט. במאמר שפורסם בבלוג של רוזטה, הנפח של החומר שברח מאתנה שווה ערך לחמישים פעם פירמידת גיזה, השוואה מתאימה משום שכל התוואים על גלעין השביט לקוחים מהתרבות של מצרים העתיקה.