סיקור מקיף

חדשנות ויצירתיות בהוראת הפסיכומטרי

חדשנות ויצירתיות בהוראת הפסיכומטרי

העתיד כבר כאן: אפליקציה חכמה מתאימה תרגול אישי לכל תלמיד, וסדנה ליצירת שאלות פסיכומטריות מפתחת יצירתיות

 

החל מקיץ 16′, תלמידי קורס פסיכומטרי של High Q, שתמיד התבסס על למידה מהנה ויצירתית עם טכנולוגיה מתקדמת, נהנים משני חידושים מהפכניים:

(1) אפליקציתYouDo המתאימה תרגול אישי לכל תלמיד לפי התקדמותו בקורס, ו-(2) סדנת MasterClass בה לומד התלמיד ליצור בעצמו שאלות פסיכומטריות.

אז מה זה ואיך זה עובד?

אפליקצית YouDo

כל תלמיד הוא קודם כל בן אדם ייחודי, בעל יכולות למידה וצרכים שונים ומשתנים – ולכן החשיבות הרבה בהתאמת אופי הלימוד לכל תלמיד באופן אישי, ובכל יום מחדש. בעיקר חשוב לא להסתפק בתרגול אחיד לכלל התלמידים (כמקובל בבתי-הספר ובאוניברסיטאות), אלא להתאים לכל תלמיד תרגול אישי לפי צרכיו. הבשורה הגדולה באפליקצית YouDo היא יכולתה לבצע זאת באופן מוצלח ומדויק מאי-פעם. איך זה עובד?

1. בכל שיעור בכיתה נערכים תרגולים קצרים לוידוא הבנת החומר הנלמד בכל נושא
2. את התשובות לשאלות התרגול מזין התלמיד לאפליקצית YouDo בנייד
3. האפליקציה מנתחת את הנקודות החזקות והחלשות של התלמיד בכל נושא, ולפיהן בונה עבורו את התרגול האידיאלי בנקודת הזמן הזו
4. בסוף השיעור מקבל כל תלמיד שיעורי-בית אישיים, המשלבים תרגול קלאסי של פתירת שאלות ותרגול מתקדם באפליקציות השונות של High Q

למשל: תלמיד המתקשה במתמטיקה אך שולט באנגלית – יזכה לתרגול מתמטי מקיף ומעמיק, ובאנגלית לתרגול מצומצם יותר, המותאם לרמתו הגבוהה (לחילופין, קורס לימוד אנגלית הוא פתרון אפקטיבי למי שמתקשה בשפה). אך ההתאמה נעשית גם ברזולוציה גבוהה יותר: ניקח נושא ספציפי כמו חישוב ממוצע: תלמיד אחד התקשה בשאלות ממוצע הכוללות נעלמים, ושני התקשה בשאלות ממוצע משוקלל. כתוצאה מכך, כל תלמיד יתרגל בעיקר את האלמנטים בהם התקשה, ולא יבזבז זמן יקר בתרגול אלמנטים בהם הוא שולט. התאמה מתבצעת מחדש בכל שיעור, על פי ההתקדמות התלמיד בכל נושא.זה נשמע כל-כך פשוט וטבעי עד שקצת קשה להבין איך בכלל אפשר ללמוד אחרת.

סדנת MasterClass

אחת המגמות החשובות בעולם ההוראה בשנים האחרונות היא מעבר מלמידה פסיבית לאקטיבית, כלומר הפיכת התלמיד למעורב יותר ויותר בתהליך. למידה כזו הוכחה כיעילה ומהנה יותר, כמגרה חשיבה, מפתחת יצירתיות, מגבירה מוטיבציה, מעודדת לקיחת אחריות, ותורמת רבות להבנת החומר.

בסדנת MasterClass לומד התלמיד ליצור בעצמו שאלות פסיכומטריות שונות. היצירה נעשית בשלבים ובהדרכה צמודה של מורי High Q, באווירה משחקית ומעודדת יצירתיות, המשלבת עבודה אישית וקבוצתית. כביטוי יחיד מסוגו ללמידה פסיכומטרית אקטיבית, הסדנה מצליחה להפוך נושאים “יבשים” כמו אלגברה והבנת-הנקרא לאתגר מרתק ומשעשע – הישג משמעותי בפני עצמו!
מעבר לכך, לסדנה ערך מוסף משמעותי עבור התלמיד – הפיכתו לנבחן יעיל יותר. כידוע, בפסיכומטרי מושם דגש מרכזי על יעילות, כשלכל שאלה ניתנת בממוצע פחות מדקה! כלומר, היכולת לפתור שאלות נכון היא תנאי הכרחי להצלחה, אך לא מספיק: חשוב גם לפתור מהר. חסכון של 10 שניות בלבד לשאלה יכול להוביל לשיפור של מעל 100 נקודות בציון! יעילות ניתן לשפר בעיקר ע”י:
1. הבנה מהירה יותר של מהות השאלה
2. שימוש בפתרונות יצירתיים

הבנה מהירה של שאלה פסיכומטרית איננה משימה פשוטה: הנושאים רבים ומגוונים ורוב השאלות לא מסווגות לפיהם, לחלק מהשאלות ניסוח ארוך ומורכב במכוון, ובאופן כללי המבחן ארוך ומייגע, וכולל מעל 170 שאלות! התנסות ביצירת שאלות, וחווייתן “מאחורי הקלעים”, מפתחות אצל התלמיד גישה אקטיבית יותר בקריאת השאלה. כך הוא מזהה מהר יותר את ההגיון שבבסיסה, מפריד בין עיקר ותפל, ושומר על רמת ריכוז גבוהה יותר בזמן הקריאה.

טכניקות טובות ויעילות לפתירת שאלות במבחן נלמדות במהלך הקורס, אך חלק מהשאלות ניתן לפתור מהר יותר בעזרת שינוי קל באחת הטכניקות, או שילוב יצירתי של מספר טכניקות שונות. שימוש יצירתי כזה בטכניקות הוא בעל אינסוף אפשרויות – דבר מבורך, אך בלתי אפשרי ללימוד באופן מסורתי (אי-אפשר לזכור אינסוף וריאציות). בסדנת MasterClass התלמיד “תוקף” שאלה פסיכומטרית מכיוונים שונים, יוצר מספר וריאציות לכל שאלה, ורואה כיצד כל שינוי בניסוח משפיע על הפתרון. אותו נסיון מפתח את יכולתו להשתמש באופן יצירתי בטכניקות הפתרון בזמן המבחן, וכך לחסוך עוד זמן יקר.
התאמה אישית מבוססת טכנולוגיה, ולמידה אקטיבית ומהנה הן ללא ספק עתידו של עולם ההוראה, אך ניתן להנות מהן כבר בהווה!
בהצלחה!