חיידקים מפרקי נפט

הדליפה במפרץ מקסיקו הותירה אחריה הרס עצום ונזקים שחלקם בלתי הפיכים. צילום: Green Fire Productions, Flickr

מיקרוביולוגיים פיצחו את הצופן הגנטי שבזכותו חיידקים מסוגלים לפרק נפט ושמן. החוקרים גילו כי למספר זני חיידקים יש פוטנציאל הרבה יותר גדול משהיה ידוע בעבר. לממצאים ייתכנו יישומים חשובים במתן מענה עתידי לדליפות נפט ושמן.

מיקרוביולוגיים מאוניברסיטת אוסטין הצליחו לחשוף את הצופן הגנטי שבזכותו הצליחו חיידקים לנקות את דליפת הנפט באירוע אסדת קידוח הנפט Deepwater Horizon וגילו כי למספר זני חיידקים יש פוטנציאל הרבה יותר גדול בפרוק נפט משהיה ידוע בעבר. לממצאים, שפורסמו בכתב-העת המדעי Nature Microbiology, ייתכנו יישומים חשובים במתן מענה עתידי לדליפות נפט ושמן.

מאז דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, מדענים חוקרים כיצד מושבות של חיידקים ששגשגו מאוד לאחר האסון סייעו בעיכול מרבית הכימיקלים שנמצאו שם, אולם – מעט היה ידוע בנוגע להרכב הגנטי שבבסיס תהליך זה. חוקרים מאוניברסיטת טקסס ביצעו הרצפת דנ”א של חיידקים מפרקי נפט במטרה לחשוף את הפוטנציאל הגנטי בזנים שונים של חיידקים, כולל זנים חדשים שהתגלו זה מכבר. “נפט הוא תערובת מורכבת במיוחד, אולם היא כוללת בתוכה שני חומרים עיקריים: אלקאנים, שהחיידקים סוגלים לפרק אותם בקלות יחסית, ופחמימנים ארומטיים, שלחיידקים קשה יותר לפרק”, אמר החוקר הראשי. “מצאנו באופן מפתיע מספר זני חיידקים המסוגלים להתמודד כראוי עם החומרים המסוכנים יותר. לממצא זה עשויה להיות השפעה חשובה על יישומים עתידיים בתחום של טיפול בדליפות נפט.

אחד מזני החיידקים הידוע בתור מפרק נפט, Alcanivorax, נחשב בעבר ככזה שאינו מסוגל לפרק את הפחמימנים היציבים יותר. זנים אחרים, למשל, Neptuniibacter, לא היו ידועים בעבר כמפרקי נפט. לא רק שהרצפת הגנים חשפה כי מספר זני חיידקים מסוגלים לפרק פחמימנים ארומטיים, היא גם הדגימה כיצד זנים שונים פועלים יחדיו על מנת למקסם את הפוטנציאל הגנטי של מושבת החיידקים כולה. “השתמשנו בשיטות חדשות על מנת לחשוף את הגנום של זני חיידקים שלא גודלו בעבר במעבדות על מנת להעשיר את ההבנה שלנו באשר למנגנון בעזרתו הם מצליחים לפרק נפט בטבע”, מסביר החוקר.

המדענים קטלגו את הגנים של מספר זני חיידקים שנמצאו בכתם הנפט במפרץ מקסיקו במטרה להבין כיצד החיידקים מסוגלים לפרק את התערובת המסובכת המרכיבה את הנפט, הכוללת בתוכה כאלף סוגים של תרכובות כימיות. החוקרים איתרו מספר מנגנונים שבהם החיידקים שהרכיבו את המושבה המורכבת והמקורית פועלים יחדיו לשם פרוק הנפט. “המנגנון דומה לקונצרט”, מסביר החוקר הראשי. “כל הנגנים חייבים לפעול יחדיו על מנת ליצור מוזיקה הרמונית”. רצפי הגנים חשפו, למשל, כי מספר זני חיידקים מסוגלים לפרק תרכובות המכילות גופרית.

“מושבות חיידקים שנמצאות במקור במקום דליפת הנפט יכולות לתת מענה באופן מהיר ויעיל, ולשגשג במהלך הדליפה תוך כדי פרוק תרכובות הנפט”, אומר החוקר. “הבנה זו ממחישה את החשיבות בשימור מושבות חיידקים מגוונות ובריאות, ואת הצורך להיות זהירים במענה שלנו לדליפה תוך הימנעות מלהפריע למענה הטבעי”.

מערכת ניטור ימית תסייע לזיהוי ועצירת התפשטות זיהומי נפט בים ותמנע אסונות אקולוגיים

1. פרופ. זאב אייזנשטט מהאוניברסיטה העברית עסק כל חייו האקדמיים בפיצוח כל מיני פחמימנים בנפט – חבל שאיננו מוזכר בכלל במאמר הזה.
    חוץ מזה, חברי התוכנית “זהו זה” הציגו כבר לפני כעשרים שנה “חיידקים שמפרקים קו ירוק”… ☺

2. כשהחיידקים מפרקים נפט הם צורכים חמצן ובכך מדלדלים את ריכוז החמצן באוקיינוס.
    לכן גם לפירוק הנפט יש השלכות סביבתיות.

3. במאמר המקורי יש התיחסות ל Taxa שהיא צורת הרבים
    של Taxon שמתיחס לקבוצת מיון ,
    לא ראיתי התיחסות לרמות מיון נמוכות,
    לכן ,
    בכל מקום שהמתרגם כתב ״זן״ צריך היה להיות סוג או מין,
    שכן במיון הזואולוגי אין ״זן״ ,
    יש תת-מין ,
    אבל שוב – ״זן״ – יוק !

4. כדאי להשתמש בחידקים אלו בדליפת הנפט של קצ”א בערבה.בברזיל משתמשים בחידק מהונדס גנטית(מוגן בפטנט,כנראה).שעושה פעולה הפוכה-והופך גלוקוז לפחמני נפט.נראה שמחיר הנפט לא יעלה מאוד,כי תכנולוגית הפצלים בUSA,לא פשטו רגל. כמו שסעודיה חשבה,כשהורידה את מחיר הנפט.