נאס”א מציגה: הטכנולוגיות שפיתחה עבור החלל אשר הפכו למוצרים שימושיים בשנה החולפת

עטיפת הספר Spinoff 2015 של נאס"א
עטיפת הספר Spinoff 2015 של נאס”א

טכנולוגיות נאס”א משמשוות לאיתור מים תת קרקעיים בכמה מהאיזורים היבשים ביותר על פני כדור הארץ, בונות בשקט מטוסים יותר יעילים ויוצרות בולמי זעזועים המייצבות מבנים בעת רעידת אדמה.

מהדורת 2015 של השנתון Spinoff שמוציאה נאס”א מתאר את הטכנולוגיות הלו וטכנולוגיות נוספות המושכות את המעטפת של חקר החלל גם לשיפור חיי היום יום שלנו” אומר ה-CTO של נאס”א דייויד מילר. ” Spinoff 2015 מלא בסיפורים המראים כי יש לחלל קשר גדול יותר ממה שאנו חושבים לחיי היום יום שלנו.

כאמור אחת הטכנולוגיות המתוארת בשנתון היא בולם זעזועים המחזק את המבנים במהלך רעידת אדמה, מונע נזקים וחוסך חיי אדם. בספר מתואר חיידק אי-קולי מפושט שפותח בנאס”א המשמש לניסויים כדי לנטר את איכות המים באיזורים מרוחקים ברחבי העולם, כמו כן הם משמשים למדידת לחץ האוויר בתא הנוסעים במטוס כדי להתריע בפני הטייסים כאשר רמות החמצן במטוס מגיעות לשיעורים נמוכים.

הספר השנתי הזה יוצא לאור ברציפות מאז 1976 והוא מפרט כיצד יוזמות של נאס”א בתחומי התעופה והחלל התבטאו בטכנולוגיות בעלות תועלת מסחרית וחברתית בתחומים כגדון בריאות ורפואה, תחבורה, בטיחות הציבור, מוצרי צריכה, אנרגיה וסביבה, טכנולוגית המידע ושיפור הייצור בתעשיה. ה- Spinoff הללו תורמים לצמיחת הכלכלה האמריקנית. “לנאס”א יש פורטפוליו פיתוחים שאין לאף אחד אחר.” אומר דניאל לוקני, מנהל תוכנית העברת הטכנולוגיות בנאס”א. רשימת הטכנולוגיות המוצלחות ההופכות למסחריות מדי שנה מהווים דוגמה למגוון של נאס”א.

1. אני בקרתי בגבון שבאפריקה בשנת 97 ,ותוך 4 ימים ראיתי שחיתות שתספיק לשנה גם מצד השחורים וגם מצד הלבנים.

2. שום דבר לא יעזור עבור המגיבים הפבלובים. תמיד כשיוצע מחקר בסיסי כלשהו הם יקפצו עם ה”רעבים מאפריקה”. כאילו לאנושות חסר כסף כדי לפתור את בעיית הרעב בעולם וגם למלחמה במגפת האבולה. כאילו האנושות לא מבזבזת מיליארדי דולרים בבניית בנייני קזינו – והריסתם חמש עשרה שנים מאוחר יותר כדי לבנות מפוארים יותר. כאילו האנושות לא מבזבזת מיליארדים על סרטים הוליוודיים, אפליקציות אוויליות לסמארטפונים וצרכנות רעבתנית שרובה כלל אינה נדרשת

אבל רק תנסו להציע מס ירושה, או מס קזינו כדי לפתור את הבעיות האלו של האנושות ותגלו כמה באמת אכפת לכולם מהרעבים באיפה-שלא-יהיה ומהמתים ממגפת האבולה (כל עוד היא נשארת באפריקה, כן?) .

3. אבי כהן
    לגבי הילדים באפריקה נכון שצריך להאכיל אותם, אבל הבעיה היא במקום אחר. השיטה המקובלת היא. לשנורר. במקום לתת להם דגים צריך ללמד אותם לייצר חקות. את רוב הדברים הם יעשו לבד. שיטת הגמ”חים היא מתכון בטוח לכישלון. יש ביניהם הרבה אנשים מוכשרים. דוגמאות אחד מצאצאיהם של העבדים בארה”ב היה המנכ”ל של נ.א.ס.א. דוגמה שניה בן של מהגרים מטרינידאד ברבות הימים היה לרמטכ”ל הצבא האמריקאי ולימים היה גם שר החוץ של ארה”ב. שמו קולין פאולס.

4. SAFKAN
    לא תמיד ניתן למצוא תקציבים לכל הטכנולוגיות שהתפתחו כתוצאה מחקר החלל, כך שהטיעון שלך לא מדוייק. לצערנו בעלי הממון לא חושבים על שיפור העתיד בדרך כלל, אלא על רווח נקי ומהיר. לכן תראה יותר כסף מתועל לצורך בניית אפליקציה חברתית לנייד מאשר להאכיל ילדים רעבים באפריקה לדוגמא.
    בנוסף לכך, האתגרים שמציב חקר החלל מציבים רף גבוה הדורש טכנולוגיות ופיתוחים חדשניים שספק אם היה בהם צורך בפיתוחים על כדו”הא.
    בקשר לאיבולה, אני מניח שאתה יודע שהוירוס התגלה ולא הומצא.

5. תשובה טובה לכל הנודניקים שאחרי כל כתבה על לווין ששוגר כדי לחקור דבר כלשהו או על רכב רובוטי שנחת על מאדים מתלוננים מיד שזה בזבוז משווע, ושבכסף הזה אפשר היה להאכיל מיליוני רעבים באפריקה…

6. נאסא כנראה זקוקה להרבה מאוד תקציבים, אחרת לא הייתה מיייחסת לעצמה את כל ההמצאות הטובות של העולם (המציאה מים, מטוסים, חיידקים, בנייית מבנים יציבים, ומה לא ?). רק את הוירוסים “אבולה” נאסא לא המציאה (את הווירוסים של “אבולה” המציאו אחרים, הרעים, אילו שלא זקוקים לכספי משלם המיסים).

מזל שיש לנו את אלון מאסק. הוא לא בונה ספינאופים. הוא מגדיר מראש מה בדיוק הוא רוצה לבנות, הוא בונה אותו במישרין ובאופן יעיל, לא כספינאוף לבניית משהו אחר.

את אגדות הספינאוף שמעתי כבר לפני עשרות שנים, לא נס ליחן. כאשר נאסא מבקשת תקציבי ענק למטרות גרנדיוזיות שתועלתן מפוקפקת היא מספרת:
    נכון שאנו מבקשים ים של כסף, לא תמיד כסף לתכלס, אבל מה ? יש לנו ספינונוף.

בבקשה נאסא, אל תמציאו את כל הדברים החשובים, תשאירו קצת ספייס לממציאים אחרים.