צדק יגיע השבוע לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ

יהיה בהיר יותר מההתקרבות הקודמת, ב-1963 בין היתר בזכות העננים הבהירים המכסים את הרצועה המשוונית הדרומית הכהה בדרך כלל

צדק, 9 במאי 2010, ללא החגורה המשוונית הדרומית. צילום: אנטוני וסלי http://www.acquerra.com.au/astro/

כוכב הלכת צדק תמיד בהיר, אך הוא אפילו בהיר יותר בחודשים האחרונים, אומר רוברט ניי, עורך המגזין סקיי אנד טלסקופ. “צדק עורך כרגע את המעבר הקרוב שלו לכדור הארץ, מעט קרוב יותר מאשר כל התקרבות אחרת בין 1963 ל-2022.

צדק נמצא כעת במרחק של כ-590 מיליון ק”מ, נמוך בדרום מזרח, לאחר שקיעת השמש.  כוכב הלכת הענק יגיע לנקודה הקרובה ביותר בערב של ה-20 בספטמבר, אך ישאר אחד העצמים הבהירים בשמי הלילה עד לסוף החודש.

מדוע נראה צדק בהיר יותר מאשר בכל זמן אחר, אף כי השינוי במרחק בנקודה הקרובה ביותר אינו גדול כ-16-17 מיליון קילומטר על פני תקופה של 60 שנה – הוא הופך למשמעותי ככל שהדבר נוגע לבהירות. בבהירות הטובה ביותר הוא יכול להגיע למינוס 2.94 ואילו בגרועה ביותר מינוס 1.6, אחוז אחד במרחק יכול לשנות 4% בבהירות.

בשנה האחרונה עבר כוכב הלכת צדק גם טיפול קוסמטי שהגדיל את בהירותו ב-4% יותר מהרגיל. במשך כמעט שנה, החגורה המשוונית הדרומית של צדק כוסתה בענני אמוניה גבוהים המחזירים את אור השמש. בדרך כלל החגורה הדרומית היא חומה, תצאה של תגובת המרכיבים הכימיים של צדק עם האור האולטרה סגול של השמש, תופעה הידועה כ- chromophores. חומרים כימיים אלה מתערבבים עם שכבת הענניים הנמוכה יותר ורק כמה ענני סערה יכולים להעיד על העלאת תאי הדעה הנוצרים מאמוניה גבישית – ואשר ממסכים את השכבה בולעת האור, ומוסיפים להחזר האור.

כמובן, בפרפארזה על תרמית המאדים המסתובבת בדואר האלטקרוני של כולנו בסוף אוגוסט, גם צדק הגדול הרבה יותר, לא ייראה כמו הירח וגם לא יתחרה בבהירותו של הירח, אך ב-22 וב-23 לספטמבר הוא ייתן הופעה שמימית יפה.

!

1. איזה תיעוד יש לנו אודות קירבתו של צדק לכדור הארץ ב1963 ?אפשר לקבל יותר נתונים?תודה.

2. אבי, מה זה אומר מבחינה אסטרולוגית? האם לובן ענניו של צדק מצביע על חתונה בקרוב?

3. אבי לא לשכוח,