ידענים: כללי

מאת 17 בפברואר 2017 תגובה אחת

לדברי גבי זודיק, מוביל תחום IoT ומובייל ב- IBM Research העולמית: "בעתיד ניעזר בעוזרים אישיים בעלי יכולות למידה עמוקות שיספקו לנו תובנות אליהן לא נוכל להגיע עצמאית – ובכך יעזרו לייעל את שגרת היום יום בצורה שלא הכרנו״

 

מטה ווטסון-IOT של יבמ במינכן. צילום יח"צ

מטה ווטסון-IOT של יבמ במינכן. צילום יח"צ

 

IBM וחברת כרטיסי האשראי ויזה העולמית משתפות פעולה בהקמת מערכת ראשונה בעולם המאפשרת תשלום מאובטח באמצעות אינטרנט של הדברים (IoT).

פלטפורמת ווטסון לתחום IoT, משרתת כבר יותר מ- 6,000 לקוחות המתקשרים עם מיליוני מכשירים מקושרים לרשת. שיתוף הפעולה משלב בין הידע והמומחיות של IBM  בתחום הבינה המלאכותית והמחשוב הקוגניטיבי לבין מערכות ניהול התשלומים הכלל-עולמיים של ויזה, המעבדות כ- 60% מהתשלומים המתבצעים בעולם.

על פי החזון המשותף אותו מקדמות IBM ו-ויזה, ניתן יהיה לבצע תשלומים ורכישות מכל מכשיר IoT – החל משעונים חכמים וטבעות, ועד מכשירי חשמל ביתיים ומכוניות. במסגרת שיתוף הפעולה ייהנו החברות עבורן נגבים התשלומים האלה מגישה אל שירותי הסליקה של ויזה, דרך פלטפורמת ווטסון לתחום IoT . יתאפשר תשלום דיגיטאלי מאובטח, לכל רוחב קווי המוצרים והשירותים. IBM וויזה יאפשרו לנהל מסחר ועסקים אלקטרוניים מכל מכשיר מקושר, בכל זמן ובכל מקום.

ד"ר גבי זודיק, מוביל תחום ה-IOT במעבדות יבמ. צילום מירי דוידוביץ

 גבי זודיק, מוביל תחום ה-IOT במעבדות יבמ. צילום מירי דוידוביץ

לדברי גדי זודיק, מוביל תחום IoT ומובייל ב- IBM העולמית: " IoT משנה את העולם סביבנו, הן ברמת הצרכן והן ברמת האפשרויות שהוא מציע לעסקים ברחבי העולם, ביעילות אותה לא ניתן היה לדמיין בעבר. שילוב בין  טכנולוגיות IoT של IBM ובין שירותי התשלומים של ויזה יאפשר לצרכן לבחור לבצע תשלומים מכל מכשיר הקשור לרשת, להקל על תהליך הרכישה ולשפר את חווית הלקוח בצורה משמעותית"".

דוגמא ליישום בפועל של שיתוף הפעולה החדש היא זו של עולם הרכב. על פי ההערכות, ינועו בשנת 2021 בכבישי העולם כ- 330 מיליון מכוניות מקושרות. חיבור הסביבה הזאת אל פלטפורמת ווטסון לתחום IoT, יאפשר לעדכן את הנהג לקראת תום תקופת האחריות על המכונית, סיום התקשרות עם ספקי שירותים שונים או מועד לטיפול נדרש ברכב – ולקבוע בלחיצת כפתור תור במוסך המועדף על הנהג.

דוגמא אחרת ליישום שיתוף הפעולה, היא  של מכשיר ניטור פעילות גופנית. באמצעות שיתוף הפעולה, יוכל חובב ריצה שבנעלי הספורט שלו משולב חיישן ייעודי, לקבל התראה אודות הצורך בהחלפת זוג הנעליים, יחד עם המלצות לדגם חדש – ישירות מהשעון החכם אותו עונד חובב הכושר. במקביל, ניתן להמליץ בפניו על משקאות אנרגיה על בסיס היקף האימונים שלו, או על הלבוש המתאים – תוך התחשבות בתחזית מזג האוויר באזור האימונים שלו. המכשיר יבקש אישור להזמנה ורכישה של המוצר בו מעוניין צרכן הקצה – ומערכות הסליקה של ויזה יטפלו בתשלום, באופן מאובטח.

במסגרת שיתוף הפעולה, ייהנו כל לקוחות פלטפורמת ווטסון לתחום IoT מגישה לשירותים המוצעים על ידי ויזה – באמצעות בלומיקס – הענן של IBM. במקום לנהל תקשורת בין כל עסק ובין חברת האשראי בנפרד, מציעות IBM ו-ויזה גישה מידית ליכולות הסליקה האלה, באופן המאפשר להתחיל לבנות חוויית מסחר אלקטרוני בהתאמה אישית.

שיתוף הפעולה בין IBM  ובין ויזה נחשף בכנס בינלאומי ראשון בתחום האינטרנט של הדברים, הנערך השבוע במטה הפעילות העולמית של קבוצת ווטסון לתחום האינטרנט של הדברים, אותו השיקה IBM במינכן.

 

חנוכת מטה ה-IOT במינכן

 

מערכת ווטסון מאפשרת ללקוחות IBM למצות את ההזדמנות העסקית בשוק הצפוי להגיע ל- 14.2 טריליארד דולר בשנת 2022. כ- 6,000 לקוחות של IBM כבר משתמשים במערכות מתוצרתה ובשירותי הייעוץ והיישום שלה. רשימת הלקוחות והשותפים של IBM כוללת ענקיות דוגמת ווירפול, הונדה, BMW, ויזה, סיסקו וסימנס.
מעמדה המוביל של IBM בתחום IoT נשען על השקעה של 3 מיליארד דולר, שנועדה לבסס את ווטסון כתשתית ליישומים בעולם החדש והמתפתח במהירות. במקביל, הקימה IBM סביבה כלל-עולמית של שותפים, החל בחברות הזנק חדשניות ועד לענקיות עולמיות, החולקים סדר יום משותף שבמרכזו קידום השינוי הדיגיטאלי בעזרת ווטסון וטכנולוגיות קוגניטיביות.
ההשקעה בהקמת מטה ווטסון לתחום IoT במינכן, הסתכמה ב- 200 מיליון דולר. מדובר במיזם הגדול ביותר מסוגו אותו מקימה החברה באירופה זה למעלה משני עשורים.

ב- IBM חוזים כי 2017 תהפוך לשנת מפנה בתחום ה- IoT. האופן שבו אנשים מתקשרים עם העולם משתנה מדי שניה: על פי תחזית של חברת הייעוץ IHS, יפעלו בעולם בשנת 2020 יותר מ- 30 מיליארד מכשירים קשורים לרשת – לעומת 15.4 מיליארד שפעלו ב- 2015. היקף השוק בתחום הזה מוערך ב- 1.7 טריליארד דולר.
תרומתה של מעבדת המחקר בחיפה לתחום ה- IoT העולמי

למעבדת המחקר בחיפה, שהיא הגדולה מחוץ לארה"ב, תרומה רבה בתחום ה- IoT. חוקרי המעבדה מובילים את המחקר והפיתוח הקשורים ליכולות אינטראקציה קוליות של אנשים ומחשבים והם אחראים על פיתוח מערכת מחשוב לביש ו- IoT לבטיחות בעבודה. לעבודה שלהם עם פלטפורמת IoT היה תפקיד מרכזי בשיתופי הפעולה עם חברות כמו: ווירפול, הונדה, BMW, סיסקו, סימנס. למעבדת המחקר בחיפה תרומתה מהותית גם בתחום יכולות האבטחה של IoT.

לדברי גבי זודיק, מוביל תחום IoT ומובייל ב- IBM Research העולמית: " עתיד אפליקציות ה- IoT עומד להשתנות בצורה מהותית, כשהאינטראקציה עם מערכות קוגניטיביות תהיה רב מימדית ומותאמת אישית ותתבסס על קול, מחוות גופניות, טקסט, ווידאו". זודיק מציין כי " בעתיד ניעזר ב"עוזרים אישיים" בעלי יכולות למידה עמוקות שיספקו לנו תובנות אליהן לא נוכל להגיע עצמאית – ובכך יעזרו לייעל את שגרת היום יום בצורה שלא הכרנו״.

שת"פ עם ענקיות עולמיות

מטה ווטסון לתחום IoT שהוקם במינכן משתרע על פני שטח של 15,000 מטרים רבועים. המטה מעסיק יותר מאלף חוקרים, מעצבים ומפתחים, בשילוב ראשון מסוגו בין פעילות בתחום IoT ובין פעילות בתחום הבינה המלאכותית והמחשוב הקוגניטיבי.
בעזרת רתימתה של מערכת ווטסון למאמץ הזה, מאפשרת IBM ללקוחות להבין את המשמעות החבויה בנתונים הבלתי מובנים המגיעים ממיליוני מכשירים מחוברים – לנווט ולחקור נתונים אלו, על מנת לבנות מודלים עסקיים חדשים, ולהבטיח מצוינות בשירות.
7 מ- 10 חברות הרכב הגדולות בעולם, 8 מ- 10 חברות הנפט והגז הגדולות בעולם, 11 מתוך 20 חברות התשתית הגדולות בעולם, 6 מ- 10 חברות האנרגיה הגדולות, 9 מתוך 15 נמלי התעופה הצפופים בעולם ו- 11 מתוך 12 החברות הגדולות בעולם בתחומי הביטחון והחלל – כבר משתמשות בפתרונות של IBM בתחום זה.
כך, למשל, מפתחת BMW – שמטה הפעילות העולמי שלה שוכן בצמוד למטה החדש של ווטסון במינכן – מערכות חדשות לשיפור חוויית הנהג, באמצעות מערכת הפעלה חכמה הנשענת על ווטסון.
סימנס, נעזרת במערכת הקוגניטיבית של IBM על מנת להפחית את צריכת הארגיה של בניינים חכמים בשיעורים של עד 50%.
ענקית הקמעונאות וולמרט עוקבת אחר שרשרת האספקה של מזון הנמכר בחנויות הרשת, מהחווה החקלאית עד למדף – ומנטרת את איכות המוצרים ותנאי השינוע שלה.
ענקית מוצרי החשמל הביתיים בוש תשתמש בתשתיות ווטסון למעקב אחר אלפי מכונות כביסה ומייבשי כביסה – באופן שיבטיח עדכון מתמיד ללקוחות אודות היצע השירותים והמוצרים העומד לרשותם, לרבות אפשרות ביצוע הזמנה אוטומטית של סבון כביסה.
בכנס הלקוחות של IBM המתקיים השבוע במינכן, חשפה החברה שיתופי פעולה חדשים ביישומי אינטרנט של הדברים עם חברות דוגמת CapGemeni, BNP Parnibas, Avnet ועם קונצרן מהינדרה טק, ההודי.
לציון מיוחד, ראוי שיתוף הפעולה החדש בין IBM ובין חברת האשראי ויזה, שיאפשר תשלום מאובטח ממערכות אינטרנט של הדברים הקשורות לרשת – באמצעות יישום של ויזה המוצע בבלומיקס – ענן המחשוב של IBM. הפתרון החדש יספק תשתית לביצוע רכישות מכלי רכב, באמצעות שעונים חכמים ומחשוב לביש – הכל במתכונת מאובטחת, ותוך התאמה אישית של היצע המוצרים והשירותים למאפיינים ולצרכים הייחודיים לכל לקוח.

ווטסון לסטאטרפים המגייסים ב-INDIGOGO

מטה IBM לתחום IoT במינכן יאפשר לראשונה גם עבודה משותפת, בין מפתחי IBM ומפתחים המועסקים על ידי לקוחות החברה. בין הגופים החיצוניים האלה, שאנשיהם יעבדו בפועל במטה ה- IoT של IBM, ניתן לציין את וודאפון, קאפ ג'מיני, מהינדרה, BNP ואחרים. כולם חותרים לקדם מודלים עסקיים ושירותים חדשים הזמינים בעולם IoT. במקביל, תעסיק IBM במקום 1,500 יועצים הנמנים עם קבוצת הייעוץ לשירותי ווטסון, הפועלת ברחבי העולם.
שיתוף פעולה עם אתר מימון המונים. על מנת לקדם את פעילות הפיתוח בתחום, מקימה IBM שיתוף פעולה ייחודי עם אתר מימון ההמונים INDIGOGO ומעמידה את פלטפורמת ווטסון לעולם ה- IoT , לשירות חברות הזנק המגייסות מימון בעזרת האתר.

עוד באתר הידען

אבי בליזובסקי

עורך אתר הידען ([email protected]) כל המאמרים של אבי בליזובסקי באתר הידען

תגובה אחת ל “יבמ וויזה יאפשרו רכישות מאובטחות באשראי מתוך הרכב והשעון החכם * החברה הקימה מטה IOT במינכן”

  1. יועד

    יבמ אלופים במילים, שותפויות סרק ופנטזיות, אבל בפועל ברצף מדהים בכול 19 הרבעונים האחרונים הביצועים העסקיים של החברה היו בירידה מתמדת. זהו נתיב של התרסקות, אבל הנהלת החברה שם ומנהלי הסניף הישראלי כאן מנותקים מן המציאות, חולמים בהקיץ. זה רק מבטיח שההתרסקות קרובה עוד יותר מכפי שנראה.

הוספת תגובה

  • (will not be published)