הנציבות האירופית ו-CERN יתמכו במתקן המחקר SESAME בירדן

הנציבה האירופית למחקר, חדשנות ומדע, מייר גויגן-קווין, אמרה: “אנחנו שמחים מאוד לחבור אל CERN כדי לתמוך באחד הפרויקטים המדעיים המלהיבים ביותר במזרח התיכון”

מתקן SESAME בירדן. מתוך האתר הרשמי

הנציבות האירופית ו-CERN הסכימו היום לתמוך בבניית SESAME, אחד ממתקני המחקר השאפתניים ביותר במזרח התיכון. SESAME הוא מה שנקרא מקור אור סינכרוטרוני, הפועל למעשה כמו מיקרוסקופ ענק. הוא יאפשר לחוקרים מן האזור לחקור את תכונותיהם של חומרים מתקדמים, תהליכים ביולוגיים ופריטים בעלי ערך תרבותי. SESAME הוא מיזם משותף ייחודי הממוקם בירדן ומביא יחדיו מדענים מקרב חברותיו: איראן, בחריין, ירדן, ישראל, מצרים, פקיסטן, קפריסין, הרשות הפלסטינית ותורכיה. לצד מטרותיו המדעיות, הפרויקט נועד לקדם שלום באזור באמצעות שיתוף פעולה מדעי.

הנציבה האירופית למחקר, חדשנות ומדע, מייר גויגן-קווין, אמרה: “אנחנו שמחים מאוד לחבור אל CERN כדי לתמוך באחד הפרויקטים המדעיים המלהיבים ביותר במזרח התיכון. מתקן SESAME לא רק יעמיד לרשות חוקרים מן האזור מתקנים מן המשוכללים ביותר, אלא ימשוך תשומת לב אל צעדי ההתקדמות הגדולים שניתן להשיג באזור בזכות שיתוף פעולה שוחר-שלום”.

מנכ”ל CERN, רולף הוייר, אמר: ” SESAMEהוא אחד הפרויקטים החשובים ביותר בעולם כיום. לאור קווי הדמיון בינו ל-CERN בראשית דרכו, אני שמח מאוד שבאפשרותנו לתרום את התרומה החשובה הזאת להצלחת המעבדה הצעירה”.

במסגרת ההסכם שהוכרז עליו היום, תתרום הנציבות האירופית 5 מילין אירו, שיאפשרו ל-CERN, העובד עם SESAME, לספק מגנטים לטבעת אחסון אלקטרונים חדשה לגמרי – שהיא לב המתקן. הדבר יסלול את הדרך לתחילת הפעלתו של SESAME ב-2015.

לדברי מנהל SESAME, פרופ’ ח’אלד טוקאן: “בניית SESAME מתקדמת יפה, ואנחנו רוצים עכשיו שהתכנית המדעית תתחיל בהקדם האפשרי. הסיוע המבורך כל כך של CERN, בתמיכתו הנדיבה של האיחוד האירופי, יאפשרו זאת”.

הנציבות האירופית כבר תרמה יותר מ-5 מיליון אירו לפרויקט באמצעות ה- European Neighbourhood and Partnership Instrument, ועל ידי תמיכה במערכות הרישות, המחשוב ועיבוד הנתונים של SESAME.

רקע
בניית SESAME (Synchrotron-light for Experimental Science and Applications in the Middle East, או: אנרגיית סינכרוטרון למדע ניסויי ויישומים במזרח התיכון) החלה ב-2003. כמו CERN, SESAME הוקם בחסות ארגון האומות המאוחדות לחינוך, מדע ותרבות (אונסק”ו). גורם מפתח שדחף להשקת SESAME היה תרומת רכיבים ממעבדת BESSY בברלין. מאז פועלת קהילה מתרחבת של מדענים מקומיים בשיתוף פעולה הדוק עם מתקנים שותפים מסביב לעולם, וכמה מעבדות נוספות תרמו להפיכת SESAME למתקן ברמה עולמית.

CERN, הארגון האירופי למחקר גרעיני, הוא המעבדה המובילה בעולם לפיזיקת חלקיקים. המטה שלו שוכן בג’נבה. המדינות החברות בו כיום הן: אוסטריה, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הונגריה, יוון, נורבגיה, סלובקיה, ספרד, פולין, פורטוגל, פינלנד, צרפת, שבדיה, שווייץ והרפובליקה הצ’כית. רומניה מועמדת להצטרפות. ישראל וסרביה הן חברות מאוגדות בשלב טרום-חברוּת. במעמד משקיפים נמצאים הודו, יפאן, הפדרציה הרוסית, ארצות-הברית, תורכיה, הנציבות האירופית ואונסק”ו.

לאתר SESAME