סין בונה את טלסקופ הרדיו הגדול בעולם

רדיו-טלסקופ המוקם בסין. מתוך שידורי הטלוויזיה הסינית CCTV. צילום מסך

פרויקט מדעי והנדסי עצום המוקם בסין יגלה האם אנו באמת לבד ביקום, וכן ילמד אותנו על טבעו של היקום.
תוכנית החלל הצבאית של סין בונה את טלסקופ הרדיו הגדול בעולם, בעל מפתח של500 מטרים (the Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope או FAST). הטלוויזיה הסינית חשפה כי הוא קרוב להשלמה.

פרוייקט הבניה העצום, שכאשר יושלם יגיע לשטח של כ-30 מגרשי כדורגל עשוי לקדם את הידע שלנו על היקום ולחפש אחר חיים בכוכבי לכת אחרים. הוא יוכל פוטנציאלית לאתר אותות רדיו ואם ישנם אז גם סימני חיים מכמיליון כוכבים שסביב חלקם לפחות יש מערכות שמש בו זמנית.
לפי סוכנות הידיעות הסינית שינחואה, FAST יושלם ב-2016 ויאפשר לחוקרים לאתר למעשה אותות ממרחק של מיליארדי שנות אור.
נאן רנדונג, המדען הראשי של פרויקט FAST אמר לסוכנות הידיעות כי הלחת הענקית תאפשר גילוי הרבה יותר מדוייק.
“רדיו טלסקופ הוא כמו אוזן רגישה והוא יכול לאתר אותות רדיו בעלי משמעות מתוך הרעש הלבן של היקום, כמו לשמוע רעש של צרצר באמצע סופת ברקים. הדיוק שלו יאפשר לבצע סקר פולסארים בשביל החלב ובגלקסיות אחרות. המערך גם יוכל לשמש כתחנת קרקע עצומה לאותות רדיו מחלליות שייצאו לחלל העמוק וכמובן, תהיה לו אפשרות מתקדמת לחיפוש אחר סימני חיים חוצניים במערכות כגון קפלר 452b עליו הכריזה נאס”א בקיץ ואשר דומה לכדור הארץ ונמצא באיזור החיים של המערכת שלו.
הטלסקופ נמצא בתוך שקע טבעי בהרי הגיר המרשימים במחוז גיזהו הריחוק יאפשר להקטין את ההפרעות מאותות רדיו אחרים, והטופוגרפיה של האיזור היא מקום אידאלי לטלסקופ מסוג זה.

לכשיושלם הוא יעקוף את הטלסקופ החזק ביותר בעולם – מצפה ארסיבו בפורטוריקו שקוטרו 305 מטרים.

1. לורם איפסום

האמת שזה דווקא דרך לא רעה לתת לאנשים שלא מתעסקים בהערכת גדלים ביום יום, להרגיש מה סדר הגודל עליו מדובר ע”י מתן דוגמא של משהו בגודל שהם כן מכירים(ומגרש פוטבול הוא דווקא יחידה שמשתמשים בה הרבה פעמים לעשות זאת*). אבל אכן ראוי לציין בנוסף לזה (ואפילו עדיף לפני) גם משהו ביחידות סטנדרטיות.

*דוגמות פופולריות נוספות לתופעה זו הן פילים(למרות שלא ברו לי למה בהתחשב בזה שרוב האנשים לא באמת נתקלים בפילים ויודעים מה הגודל שלהם), מטוסי ג’מבו, אוטובוסים, גורדי שחקים שונים, מטבעות שונים, ובני אדם.

2. כוח. ובניית מרכז מדעי גדול וחשוב בסין שיביא לה הרבה מדעים וגם צבירת ידע. מה שרוב המדינות רוצות… אין הבדל בין לסין, ארהב, ישראל ושאר המדינות בהקשר הזה..

3. ולמה באמת הם עושים את זה?
    קשה להאמין שסין תשקיע כל כך הרבה כסף בפרוייקט מדעי נטו, מה תוכנית החלל הצבאית של סין מעוניינת להשיג מכך?