סיקור מקיף

שיגור חללית המטען של SpaceX לתחנת החלל והניסוי להנחתת השלב הראשון על אסדה בים נדחה

נסיון השיגור הבא יהיה ביום שישי * בפעמיים הקודמות, הנחיתה היתה בים עצמו, ולכן אפשר היה לתת טווח בטחון של 10 קילומטרים, הפעם יעמוד הטווח על 10 מטרים, אומרים בחברה. זהו השלב הראשון לקראת שימוש מחדש ברכיבי טילים במטרה להוזיל את השיגור לחלל

משטח הנחיתה הרובוטי שעליו ינחת השלב הראשון של חללית הפלקון-9. מסוגל להישאר ללא תנועה גם בים סוער.
משטח הנחיתה הרובוטי שעליו ינחת השלב הראשון של חללית הפלקון-9. מסוגל להישאר ללא תנועה גם בים סוער.

שיגור הטיל מדגם פאלקון 9 של חברת SpaceX מכף קנוורל, ועליו חללית מטען מסוג דראגון מתוצרת אותה חברה, שהיה אמור להתקיים היום בצהרים שעון ישראל, נדחה. הסיבה לדחיה לפי החברה היא “התנהגות מוזרה” של השלב העליון של המשגר. התקלה התגלתה ברגע האחרון והשיגור נעצר. כזכור (ראו למטה) מלבד המשימה השגרתית של העלאת ציוד ומזון לתחנת החלל, היה אמור להיות הפעם חידוש: הנחתה מדוייקת של השלב הראשון של טיל הפאלקון על גב אסדה בלב האוקיאנוס האטלנטי
נסיון השיגור הבא צפוי להתקיים ביום שישי.

לידיעה המקורית
היום תעשה SpaceX נסיון להנחית שלב ראשון של משגר נחיתה רכה על אסדה קטנה בלב ים

היום מתוכנן להתבצע ניסוי מעניין במיוחד. בשעה 13:18 (שעון ישראל) ישוגר מפלורידה משגר פלקון-9 של חברת SpaceX, ועליו חללית אספקה מדגם דרגון לתחנת החלל. עכשיו לחלק המעניין במיוחד:

השלב הראשון של הטיל, שגובהו כבניין בעל 14 קומות, יחזור וינווט את עצמו לנחיתה על גבי משטח רובוטי שיצוף באופן מבוקר-עצמאית במי האוקיינוס האטלנטי. אם יצליח, זו תהיה הנחיתה הראשונה אי פעם של שלב-טיל ששוגר לחלל.

כאשר חללית הדראגון תתנתק מהמשגר הנושא אותה ותיכנס למסלול סבי בכדור הארץ בדרכה לתחנת החל הבינלאומית ינסו מהנדסי SpaceX להחזיר את השלב הראשון באמצעות מערכת נחיתה מדוייקת שנבנתה על דוברה המשמשת כנמל לחלליות אוטומומיות, נאמר בהודעה של החברה לקראת השיגור מחר.

SpaceX כבר הדגימה בהצלחה שתי נחיתות רכות בים, ניווט מדוייק של הטיל לנחיתה על דוברה שאינה מעוגנת למים הוא אתגר הרבה יותר גדול” אומרים בחברה, ומעריכים את סיכויי ההצלחה ב-50% לכל היותר.

כדי לסייע בייצוב השלב הראשון ולהפחית את מהירותו, תתניע SpaceX את מנועי הטיל בסדרה של שלוש הצתות. הראשונה – boostback תכוון את נקודת שיווי המשקל של הטיל. לאחריה תהיה הבערה לאחור במהירות על קולית שביחד עם החיכוך של האטמוספירה תאט את החללית ממהירות של 1300 מטרים לשניה ל-250 מטרים לשניה. הבערה האחרונה היא בערת הנחיתה, שבמהלכה יוצבו רגלי הטיל על אסדת הנחיתה והוא יעצר.

כדי לסבך את העניינים, האסדה עצמה אינה מיוצבת. ממדיה הם 100 מ’ על 55 מ’ ואילו רגלי הטיל, כשהן פרושות במלואן תופסות רוחב של 21 מטרים לערך. בעוד הספינה מצויידת במנועים כדי לייצבה במקום, היא לא באמת עוגנת, כך שיריה לחור המחט תהפוך טריקית. בנסיונות קודמים, ניתן היה לצפות לדיוק של 10 קילומטרים, לנסיון זה, דיוק המטרה הוא פחות מ-10 מטרים.

מכיוון ששיטה זו לא נוסתה מעולם, נערכו תוכניות חירום רבות למקרה שמשהו ישתבש, ואולם כך זה בחקר החלל, אין קיצורי דרך.

אילון מאסק, היזם והבעלים של SpaceX, תאר את סיכויי ההצלחה כ- 50%, אבל סיכוי של 80-90% שבאחד מ- 12 השיגורים הנוספים של פלקון-9 שמתוכננים ל- 2015 לא רק שתתרחש נחיתה מוצלחת, אלא אף שיגור מחדש של אותו שלב כחלק מטיל חדש.
מיחזור שלבי טילים עשוי להוזיל את עלויות השיגור במידה ניכרת בעתיד, אז בהחלט יש למה לצפות.

משטח הנחיתה הרובוטי של הפלקון-9. מסוגל להישאר ללא תנועה גם בים סוער.

תודה ליואב לנדסמן

6 תגובות

  1. ניתן לייסד בירושלים בורסה שתסחור בחברות שעוסקות בחלל.מיקום הבורסה בירושלים תבטיח נוכחות של חברות פרו ישראליות.בנוסף כדאי לפתוח ,חממות טכנולוגיות בנושאי טכנולוגיות חלל, במצפה רמון ואו בערד.מנהיגים כמו ביבי/לפיד שהם לדעתי ,פשטניים וחסרי יכולת להבין את הבעיות האמיתיות של המדינה.מנהיגים אלו לא מנהיגים ,אלה אנשי יחסיי ציבור שפונים לרגשות הקמאיים של ציבורים רחבים.הרצוג גם מנסה( באופן פטטי ). העתיד של המדינה תלוי (לדעתי) בחלל,מדע,והשכלה.ועד שההנהגה תבין זאת,(הורדת שכר לימוד,הכשרה מקצועית,ועידוד יוזמות). האבטלה בישראל תגדל מאוד!” ותודה לסין”

  2. פרויקטים סמי ממשלתיים- הכור בדימונה נבנה מתרומות.גאולת הארץ בעזרת ק”קל, ואפילו החללית הישראלית לירח היא תרומה. ניתן לפתח בישראל תוכנית חלל מאויישת,לפי מודלים אלו.ישראל מעולם לא היתה סוציאליסטית ,באופן מוזר התנועה הקיבוצית צמחה באופן וולונטרי.ולכן בישראל האולטרה קפיטליסטית ,לא ניתן לתת אמון בממשלה.בהינתן המשך מיסוי לא יעיל ונמוך.

  3. אילון מאסק עם ביצים של פיל. הוא פיתח את מכונית החשמלית טסלה, אשר מכניסה מהפיכה בארה”ב ברכב חשמלי. אם מישהו קרה את הטוקבק שלי במאמר על הצורך בפיתוח אנרגיות מתחדשות, עלות נסיעה 1300 ק”מ בחודש בטעינה בבית היא 30 ש”ח, בהשוואה לכ 1500 ש”ח ברכב בנפח מנוע 1600 סמ”ק ותצרוכת דלק 1:10. נשמע הזוי אך זה מדוד. אחד ממכרי רכש רכש משאריות בטר פלייס.
    פירושו שבהיעדר קומבינות מופחת נושא חשבון הדלק מהחשבון המשפחתי שזה הון כסף ולכן אולי יש התנגדות סמויה מיצרני הדלק. קיימת הוצאת המצבר בישראל והעובדה שהרכב בתום 8 שנים הולך לגריטה.
    גם כך בישראל החיסכון הוא 5,000 ש”ח לשנה. קיים גם נושא מוגבלות המרחק, אך כשתהיה תשתית להחלפת מצבר בתחנות דלק, תוך 5 דקות, הרכב יוצא וממשיך לנסוע.

  4. אם הנחיתה תצליח זו אכן פריצת דרך
    משום שהרעיון קשה מאד לביצוע כי שהטיל צריך לבלום
    ולנווט עצמו באמצעות המנוע הרקטי – ולצורך כך לשאת
    מספיק דלק=משקל גם לשלב החזרה.

    יתכן שעדיף היה להשתמש במצנחי מטענים מונחי GPS
    (שהצבא האמריקני משתמש בהם) בחלק הראשון
    של הירידה כדי לחסוך בדלק ומשקל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.