הרהורים – זהירות בוטוקס / ברכה רגר

גילוי רעלן חדש ממשפחת הבוטוקס מעורר חששות מטרור ביולוגי וכן תהיות באשר לבטיחותם של הטיפולים הקוסמטיים

מודל תלת-ממדי של רעלן הבוטוליזם מסוג A קרדיט: ויקיפדיה, מקור: ד' ב' לייסי ועמיתים, המבנה הגבישי של הנוירוטוקסין של בוטולינום מסוג A והשלכותיו על הרעילות, Nat.Struct.Biol, גיליון 5, עמודים 898-902, 1998
מודל תלת-ממדי של רעלן הבוטוליזם מסוג A קרדיט: ויקיפדיה, מקור: ד’ ב’ לייסי ועמיתים, המבנה הגבישי של הנוירוטוקסין של בוטולינום מסוג A והשלכותיו על הרעילות, Nat.Struct.Biol, גיליון 5, עמודים 898-902, 1998

קלוסטרידיום בוטולינום שממנו מופק רעלן הבוטולינום, הוא חיידק אכזרי במיוחד. החיידק גדל בתנאים אנאירוביים (חסרי חמצן), למשל בפצעים עמוקים ובקופסאות שימורים ומפריש כמה חלבונים הפועלים כרעלנים בעיקר על מערכת העצבים (נוֹירוֹטוֹקְסינים). גרם אחד של רעלן גבישי יכול לקטול יותר ממיליון בני אדם. הבוטולינום נחשב לרעלן הרעיל ביותר המוכר למדע. בנוסף לרעילותו הגבוהה, תהליך הפקתו ושינועו קלים באופן יחסי ואפשר לפזרו דרך האוויר או להרעיל מקורות מים ומזון. לא פלא אפוא שרעלן זה נחשב למועמד מוביל במחסן הנשק הביולוגי.

ואולם, מתברר שלנוירוטוקסין זה, על אף רעילותו הקטלנית, יש גם פן חיובי והוא היכולת לטפל בתסמינים של מחלות נוירולוגיות, בעיקר בהפרעות מוטוריות הנלוות למחלות כמו שיתוק מוחין, טרשת נפוצה ושבץ, על ידי הרפיית השרירים המכווצים. רעלן הבוטולינום הוא למעשה הרעלן הראשון שאושר לצורך כך. ב-2008 אף אישר מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) את השימוש בבוטוקס (שמו המסחרי של סוג A של הרעלן) לטיפול קוסמטי בבני אדם. כיום יש לפחות 150 התוויות שונות לשימוש ברעלן, בעיקר במחלות נוירולוגיות. אמפולה אחת של אבקת בוטוקס נקי מכילה 100 יחידות. מנה קטלנית של בוטוקס נעה בין 2,500 ל-3,000 יחידות לאדם שמשקלו 70 ק”ג. הכמות המומלצת להזרקה מקומית לצרכים קוסמטיים היא 30 יחידות. לטיפול רפואי בשרירים גדולים משתמשים ב-100 עד 400 יחידות ובשרירים קטנים לפעמים אפשר להסתפק בכמה זריקות של 3 עד 4 יחידות.

אחד הקשיים בקביעת המינון של הרעלן היא העובדה שכל מטופל מגיב לבוטוקס באופן שונה. כמו כן, לאחר הטיפול הראשון נוצרים נוגדנים וכדי לקבל תגובה בטיפולים הבאים יש צורך להעלות את המינון. לעתים אף אין תגובה לטיפולים נוספים.

על אף החשיבות ההולכת וגדלה של השימוש הרפואי והקוסמטי ברעלן הבוטולינום, יש לנקוט קפדנות וחשדנות לגביו בשל רעילותו הגבוהה והסכנות המלוות את השימוש בו. כיום מוכרים שבעה סוגים שונים של הרעלן, ואף על פי שיש חומרים הסותרים את פעולתם של הרעלנים האלה (אנטי-טוקסינים), יעילותם מותנית בתגובה מהירה ומידית להרעלה.

במאמר שפורסם לפני כמה שנים ברשומות האקדמיה האמריקנית למדעים (PNAS), הוצג מודל מתמטי שמדמה אירוע טרור המשתמש בהרעלת חלב על ידי רעלן הבוטולינום. תוצאות ההדמיה הראו שאפשר לגרום להרעלה מהירה של מאות אלפי בני אדם בדרך זו אם לא יהיה זיהוי מהיר של תסמיני ההרעלה. מובן שהדבר מותנה ביכולתם של המחבלים להשיג כמות מספקת של הרעלן. אבל בימים אלה כשהטיפול בבוטוקס נפוץ ונגיש, אין מניעה כנראה להשיג את הכמות המספקת.

לאחרונה שוב עלה רעלן הבוטולינום לכותרות בהקשר זה. החוקר סטיבן ארנון מן המשרד לבריאות הציבור בקליפורניה ועמיתיו גילו לראשונה מזה 40 שנה, סוג חדש, שמיני, של רעלן הבוטולינום. גילוי הרעלן החדש עורר כמובן עניין רב, ובעיקר חששות שמא ייעשה בו שימוש בתור נשק ביולוגי. ככלות הכול, במשך ארבעים שנה שרר שקט יחסי בנושא בזכות פיתוחם של האנטי-טוקסינים כנגד כל שבעת הסוגים של הרעלן. אך כנגד הרעלן החדש עדיין לא פותח אנטי-טוקסין ומשום כך יש בו סכנה של ממש. לכן כשנשלחו המאמרים לפרסום החליטו העורכים, בהסכמת המדענים, שלא לפרסם את רצף הדנ”א של הרעלן. החלטה זו קיבלה תמיכה מכל המומחים לטרור ביולוגי.

ניצול לרעה של הרעלן החדש לצורכי טרור ביולוגי אמנם נמנע, אבל בכל זאת מתעוררות כמה שאלות. ראשית, האם גילוי הרעלן החדש מבשר את גילויים של רעלנים נוספים החבויים במחסן הנשק של החיידק? וכן, האם תכשירי הבוטוקס שמשתמשים בהם כיום לריפוי ולצרכים קוסמטיים אכן נקיים לגמרי? גילוי הרעלן החדש מעורר שאלות רבות באשר לבטיחותם של התכשירים ויש לתת על כך את הדעת.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

על המחברת

ברכה רגר, פרופסורית אמריטוס למיקרוביולוגיה ולאימונולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, נשיאת אורט ישראל ויו”ר המועצה האקדמית של אורט ישראל. כיהנה כמדענית הראשית של משרד הבריאות והייתה חברה במועצה להשכלה גבוהה.

1. מחקתי, פספסתי את התגובה.
    בעיקרון אני מוחק כל טוקבק המכיל פרוסמות ולו מהסיבה הפשוטה שגם ככה אני סובל מנצלנים שרוצים רק להגיע למעל -100 אלף הגולשים אבל לא אכפת להם מאיפה אני מביא כסף לתפעול האתר.