ידענים: תחבורה יבשתית

מאת 28 באוגוסט 2016 167 תגובות

מבחן דרך חדש שנערך באירופה הוכיח ששיירות של משאיות ללא נהג יכולות להביא לחיסכון בדלק ולהפחתת פליטות מזהמים וגזי חממה

השיירה של חברת וולבו. תצלום: VOLVO

השיירה של חברת וולבו. תצלום: VOLVO

ד"ר דניאל מדר, זווית – סוכנות ידיעות למדע ולסביבה

חיידק המכוניות האוטונומיות תופס תאוצה בשנים האחרונות. ענקיות הרכב והטכנולוגיה מתחרות ביניהן מי תשווק את הרכב האוטונומי הראשון, מי תתפוס נתח שוק גדול יותר, ולמי יהיה הרכב הבטוח ביותר.

נהיגה אוטונומית של כלי רכב יכולה לספק בטיחות רבה יותר לנוסעים, להולכי רכב ולמטען מאשר הנהג הממוצע. מערכות נהיגה אוטומטיות מגיבות הרבה יותר מהר לסכנות לעומת נהג אנושי, הן לא מתעייפות ונרדמות על ההגה, הן מדויקות יותר, הן אינן משתכרות או לוקחות סמים לפני הנהיגה, הן צפויות להיות זולות יותר לשימוש לעומת נהגים אנושיים, הן מאפשרות לאנשים לעסוק בדברים אחרים תוך כדי הנסיעה במקום לנהוג, ולכן זמן הנהיגה אינו "זמן אבוד".

עם זאת, לא הכול ורוד: המשמעות של כניסת טכנולוגיה זו היא פיטורי נהגים מקצועיים רבים, וכן אף איום של תאונות שעלולות להתרחש עקב תקלות במערכת האוטונומית. מערכת ניהוג אוטונומית גם פותחת פתח להאקרים ולטרוריסטים להשתלטות אפשרית על הרכבים האוטונומיים, לשם גרימת תאונות, פיגועים, חטיפות וגניבות.

מבחינה סביבתית, הרכבים האוטונומיים עצמם לא יתרמו לסביבה. למעשה, הם עלולים להאריך את התקופה הנוכחית שבה משתלם לרכוש רכב פרטי ופחות משתלם להשתמש בפתרונות אחרים (תחבורה ציבורית, תחבורה שיתופית, עבודה מהבית, בניית מגורים לצד מקומות עבודה). מי מאתנו יתנגד ל"נהג פרטי" שייקח אותנו לכל מחוזות חפצנו ואף יהפוך את הפקק בדרך ל/מהעבודה למהנה או פרודוקטיבי יותר? יותר רכבים על הכביש (עם או בלי נהג) יגרמו ליותר פליטות של חומרים מזהמים משריפת דלק, ליותר שימוש בחומרי גלם לייצור מכוניות, ליותר סלילת כבישים ותשתיות, שמובילים לאבדן שטחים פתוחים ולשימוש מוגבר במשאבים.

נוסעים בדבוקה

יחד עם זאת, שימוש מושכל בטכנולוגיית רכבים אוטונומיים בהחלט יכול לתרום לסביבה. לאחרונה, עלתה טכנולוגיה זו שלב נוסף, כאשר שש שיירות של משאיות אוטונומיות (Truck Platooning), שכל שיירה שייכת ליצרנית רכב אירופית אחרת (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volvo) השלימו מסעות של למעלה מ-2,000 קילומטר בין מספר ערים אירופיות לרוטרדם שבהולנד.

הייחוד במסע זה הוא שכל שיירת משאיות אוטונומיות תקשרה בינה לבין עצמה במהלך הנסיעה. תקשורת זו אפשרה למשאיות לתאם האצה ובלימה משותפות, וכך לשמור על מרחק קטן בין משאית למשאית. מרחק קטן זה אפשר למשאיות ליצור מערך נסיעה אווירודינמי שמסייע למשאיות לחסוך בדלק בשל התנגדות אוויר מופחתת לנסיעה. הדבר דומה לרוכבי אופניים שרוכבים בדבוקה (Peloton) אחד אחר האחר, או לציפורים שעפות במבנה מסודר שבו הפרט המוביל משקיע אנרגיה רבה יחסית כדי לנוע דרך התנגדות אוויר רגילה, בעוד אלה שאחריו נעים דרך התנגדות אוויר נמוכה יותר ולכן צריכים להשקיע פחות אנרגיה.

בנוסף, כאשר שיירות המשאיות נסעו במהירות קבועה, קטן הצורך בבלימות ובהאצות שמגדילות את צריכת הדלק ואת הבלאי של כלי הרכב. באמצעות פעולות אלו ניתן לחסוך כ-10 אחוז מצריכת הדלק של צי הרכב. זאת ועוד, שיירת משאיות אוטונומית גם מגדילה את הבטיחות ומפנה יותר מרחב בכבישים לרכבים אחרים.

התכנית להטמעת השימוש בשיירות משאיות אוטונומיות מובלת על ידי האיחוד האירופי וכוללת שיתופי פעולה בין רשויות במדינות שונות, יצרניות רכב, חברות טכנולוגיה ומוסדות מחקר. מערך נסיעה כזה משלב צריכת אנרגיה מופחתת להסעת מטען רב בדומה לרכבת, עם גמישות הפעלה והגעה לכל כביש כמו במשאיות רגילות.

גרמניה כבר הכריזה שהיא תסבסד שיירות משאיות ב-80 מיליון אירו עד שנת 2020, לשם האצת מחקר ופיתוח בתחום, זאת בנוסף להשקעות של האיחוד האירופי אשר מקדם את היוזמ

עוד באתר הידען

167 תגובות ל “שיר השיירה האוטונומית”

  1. ישראל שפירא

    אנו

    ״נתון משולש שאינו (אינו) משולש ישר זווית, כאשר גודל כל צלע מצלעותיו הוא מספר שלם. ומתקיים בו:

    a^N+b^N=c^N

    גם N מספר שלם.
    שאלה: מה הם ערכי ארבעת המספרים?״

    אז מה לא הבנו?

    מה עם המשולש כפול הברך?

  2. אנונימי

    ישראל
    לא נראה, שאתה והחבר שלך, בכלל הבנתם את השאלה ששאל יוסי סימון.
    נו שויין..
    תהנה בטריאנגולציות ותזהר לא לחטוף בומבה מהבומרנג

  3. אנונימי

    ישראל
    לא נראה, שאתה והחבר שלך, בכלל הבנתם את השאלה ששאל יוסי סימון.
    נו שויין..
    תהנה בטריאנגולציות ותזהר לא לחטוף בומבה מהבומרנג?

  4. ישראל שפירא

    עיני מלאך מת. טוקו ובלונדי עשו לו קומבינה בתלת קרב.

    איזו מכה אפשר לעשות עם מכשיר שיודע מה המרחק למקור קרינה אלקטרומגנטית בלי טריאנגולציה?

  5. ישראל שפירא

    3 מה? מיליארד?

    אנו

    התשובות שלנו היו נכונות. יוס לא ביקש את המקרה הכללי, רק מספרים. המספרים שהבאנו פותרים את הבעיה כפי שהוצגה. גם מישור גאוסיאני.

    התפקיד שלך הוא לפתור את חידת המשולש כפול הזווית הישרה.

  6. ניסים

    אנוני
    מעולם לא טענתי שאני מומחה בתחום שאיני מומחה בו. וגם בתחומים שאני כן מומחה בהם – מעולם לא טענתי למומחיות.

    יוסי ביקש ארבעה מספרים שמקיימים תנאים מסויימים. המספרים שנתתי עונים על כל התנאים של יוסי. איפה הטעות שלי?

  7. אנונימי

    ניסים
    נכון! כפי שאמרתי: אתה ענית וטעית וישראל ענה וטעה.
    ואני סך הכל טענתי שאיני מומחה בתחום. את זה אתה עושה. 🙂

  8. ניסים

    אנו
    ישראל ענה על השאלה הראשונה של יוסי. אחרי שהוא שינה את השאלה – אני עניתי.
    ואז הוא שוב שינה את השאלה….
    אתה מצידך … לא ידעת לענות. לפי דברייך – המומחים לא ידעו לענות 🙂

  9. אנונימי

    יוסי סימון
    אני לא מבין גדול במתמטיקה, אבל תמיד סיקרנה אותי הסימטריה והלוגיקה והיחס המושלם בינהם, לכאורה.. 🙂

    ניסים
    אתה טועה, כמובן. להיפך, הוא הנכון. קרי, אתה טעית וכן, ישראל טעה.
    אני כתבתי שאיני מומחה. לכן, מוזרה הטענה בתגובתך שאנוכי "המומחה היחיד".
    "לא ברור" איך הגעת למסקנה המופרכת הזאת.

    ישראל
    אל תאמין לכל תחנת שידור שאתה קולט.. 🙂

  10. ישראל שפירא

    גוגול אה..

    ואיזה מספר טוען עיני מלאך שהוא מושלם?

    נראה לכם שאם מצליחים לבנות מכשיר כזה אפשר להביא ת׳מכה?

    רמז: תאורטית זה בלתי אפשרי.

  11. ניסים

    ישראל
    אני לא חושב שע"י מדידה נקודתית ניתן לדעת מרחק לתחנה שמשדרת, אם אין לך ידע מוקדם.

הוספת תגובה

  • (will not be published)