מחקרים מוכיחים שהמכניקה המובנית של צוואר הנמלה מאפשר לה להרים משקל של עד פי כ-5,000 (!) ממשקל גופה.

סבלות בגובה דשא: בתצפיות צמודות החוקרים עשו “הנדסה לאחור”- זאת אומרת, הסתכלו על הנמלה כמכלול מכני שלהם, ובנו מודל מכני מלאכותי, שמחקה בדיוק את המבנה של הנמלה – הן מבחינת החומרים מהם הוא בנוי והן מבחינת יכולת התנועה של איבריה.

סבלות בגובה דשא. נמלה נושאת משא במשקל של פי 5,000 ממשקל גופה. צילום: shutterstock

מאת: זיו כהני

במחלקה להנדסה מכנית ותעופתית שבאוניברסיטת אוהיו, בה החליטו לחקור את היכולת של נמלה להרים משאות, העריכו בהתחלה שנמלה יכולה להרים משקל הגדול פי כ-1,000 ממשקל גופה.
אבל הם טעו…. המחקר הוכיח שמדובר בפי 5,000!!!!!

כדי לחקור את המבנה המאפשר לנמלה לשאת משקל כזה, ביצעו החוקרים צילומי רנטגן של הנמלים, בהם גילו שהצוואר של הנמלה מורכב ממבנה של רקמות רכות, המחובר בצורה מיוחדת לשלד הקשיח של ראש הנמלה ולגופה. החיבור המיוחד מייצר מעין חיכוך, שבסופו של דבר מוריד את העומס שנוצר על צוואר הנמלה, שמשמש למעשה כמו ציר לפעולת ההרמה.

בהמשך המחקר הסתבר שהמבנה הקשיח והקל של הנמלה מאפשר לה להפעיל מינימום כוח כדי להרים את המשקל העצמי שלה, כך שרוב הכוח של הנמלה פנוי לנושא ההרמה (לעומת בני אדם למשל, שחלק גדול מכוחם מופעל לצורך הזזת משקלם העצמי).

התגליות האלה הפוכות למעשה ממה שרוב מפתחי הרובוטים מיישמים בפועל. הם בונים רובוטים קשיחים וחזקים, ולכן גם כבדים (הרבה ברזל…) על מנת שיוכלו להרים משקל שגדול באופן משמעותי, יחסית, למשקלם העצמי.

אחרי גילוי שכזה, המשימה של החוקרים היא לפתח רובוט, שיכלול חיקוי של המכניקה המובנית של צוואר הנמלה, על מנת להשיג את אותה יכולת נשיאת משקל.
הנמלה היא מקרה נוסף שבו מוכיח לנו הטבע שגם בקונספט מכני בסיסי, היעילות שקיימת ביצורים בצורה טבעית, יכולה להוות מודל למה שמהנדסים צריכים לחשוב עליו.

למקור הידיעה

1. יש אנשים שמבטלים את כוח הכבידה בעזרת מידיציה ומתרוממים באויר כאשר ידיים ורגליים מכופלים.האם יש לזה פתרון מדעי ? יש מקרים שאנשים במצבי לחץ או לחימה ביצעו משימה על אנושית . במבט לאחור . היתכן שלא מדובר רק בכוח אלה בכוח המחשבה .נקודה למחשבה .

2. משהו פה לא נשמע הגיוני.
    אני לא יודע מה המשקל של הנמלה, אבל נניח שהמשקל שלה הוא עשירית הגרם.
    0.1*5000
    =
    500 גרם.
    מישהו ראה פעם נמלה מרימה משהו שמתקרב לחצי קילו?

אשמח אם מישהו מעורכים יבדוק את הנתונים ויתן תשובה
    תודה רבה

3. 1. אני לא רוצה להיות קטנוני, אך על הכותרת להיות “מחקרים מראים…” אין הוכחה במדע (אך הראיות מספיקות לנו להשתכנע).

2. האם יש ראיות שנמלים מרימות משקלים כאלו, או שאלו רק מודלים אנליטיים (ראו הערה מס’ 1) ?

[משה, גם הכבידה היא פועלו המתמיד של הקב”ה (שליודעי ח”ן – זהו הטבע עצמו) ואין הבדל בינה ובין האבולוציה.]

4. התכנון התבוני במלוא תפארתו
    לא משנה מה יגידו מדענים , איך יסבירו שדבר כזה נוצר יש מעיין ?
    רק לקב״ה התשובות !!