סיקור מקיף

שלושים ושלושה הכישורים הדיגיטליים שכל מורה במאה ה-21 נדרש להם

מדהים לראות עד כמה שינתה הטכנולוגיה את העולם והובילה לצורות שונות של חינוך והוראה עליהם לא חשבנו כלל בעבר. התלמידים שלנו יותר ממוקדי-דיגיטליות מבעבר. הם מבלים יותר זמן באינטראקציות עם ההתקנים הניידים שלהם מאשר עם הוריהם או קרוביהם

פרויקט מחשב נייד לכל תלמיד בבית ספר בטימפו שבבהוטן. מתוך ויקיפדיה
פרויקט מחשב נייד לכל תלמיד בבית ספר בטימפו שבבהוטן. מתוך ויקיפדיה

הפוסט מתפרסם באדיבותו של הבלוג Educational Technology and Mobile Learning .

כל מורה ומורה מודאג לגבי כלי ההוראה העומדים לרשותו והכישורים להם הוא נדרש. כמה פעמים תהיתם לגבי דרך טובה יותר ללמד את אותו שיעור שהעברתם לכיתתכם? באיזו תדירות השתמשתם בטכנולוגיה כדי לעניין את תלמידיכם ולשפר את תהליכי הלמידה שלהם? אלו הן כמה מהשאלות שמורים מעלים בנוגע לכישורי ההוראה שלהם.

מדהים לראות עד כמה שינתה הטכנולוגיה את העולם והובילה לצורות שונות של חינוך והוראה עליהם לא חשבנו כלל בעבר. התלמידים שלנו יותר ממוקדי-דיגיטליות מבעבר. הם מבלים יותר זמן באינטראקציות עם ההתקנים הניידים שלהם מאשר עם הוריהם או קרוביהם. יש להודות שלעולם הדיגטלי הזה יש הן השפעה חיובית והן השפעה שלילית על התלמידים. חוסר ריכוז, טווח ריכוז קצר, הסטת המיקוד, יתר גירוי ויזואלי, גניבת זהות, חוסר בסוציאליזיה בעולם האמיתי, נושאים הקשורים לפרטיות, דיכאון ורבים אחרים הינם תוצאה ישירה של החשיפה הגדלה לטכנולוגיה. מחקרים אף הוכיחו ש”מולטי-טסקינג”, שהמומחים טוענים שקשורה לשימוש בטכנולוגיה של היום, מפחיתה את עוצמת הריכוז שלנו בחצי. אולם אין להסתכל רק על החצי הריק של הכוס. החצי השני גדול הרבה יותר.
ישנם למעשה יתרונות רבים לשימוש הטכנולוגיה בחינוך וקשה יהיה לכלול את כולם בכתבה אחת. נאמר רק שבזכות הטכנולוגיה אתם קוראים את הפוסט הזה ומן הסתם גם תשתפו בו את העמיתים שלכם.
אין ספק היום שהתלמידים אותם הינכם מלמדים כיום הינם שונים לחלוטין מתלמידי המאה הקודמת. אנחנו צריכים, ללא צל של ספק, לבחון את הכישורים שאנו, כמורים, זקוקים להם בכדי לצייד את עצמנו בכדי שנוכל להתמודד עם אתגרי הטכנולוגיה טוב יותר. מבין כל האתגרים אחד החשובים ביותר הוא היכולת לתפוס את תשומת הלב והמיקוד של התלמידים ורתימתם לתהליך הלמידה. לצורך זה מצורפת כאן רשימה של כישורים דיגיטליים להם הינכם זקוקים כמורים, אם הינכם מעוניינים לפסוע בשבילי המאה ה-21. מתחת לכל כישור מופיעה גם רשימה של כלי web מתאימים

מורה של המאה ה-21 צריך להיות מסוגל:

 

13 תגובות

  1. תודה על התרגום הנאה
    רשימה שכזאת, ועוד רבות שכמותה המצויים כיום ברשת, לא שלמה ללא סדרי עדיפויות, רציונל מוביל בשימוש מיומנויות אלה. ההיתי מתחיל מ״למידה דיגיטלית״, הדברים החשובים להוראה, גבולותיה (זמן ומקום) וכיוב.
    2.לגבי זכויות יוצרים: בעקרון גם התרגום מצריך אישור המו״ל/ מחבר. אין צורך לבקש רשות שימוש אם לא מעתיקים ומעבירים את המאמר לאתר אחר. שימוש על ידי הפניה בלבד פותר זאת. עם סאת, לצרכי הוראה גם של מורים במסגרות הכשרה, מותר בהחלט להשתמש בחומרים אלה, רק לא לפרסמם עי עתקה/הדבקה באתר כלשהו.
    רק טוף

  2. שלום
    מאוד מעניין וגם מעשיר כל הקישורים אשר רוכזו במסמך הזה… זאת בעצם שיטת העשרה וניסיון להעביר לכלם חומר לימודי חשוב..
    אנחנו בתור אחראים על הטמעת התוכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה 21 חייבים להיות מודעים לכל החידושים.. בצורה כזו הרשימה הזו יכולה לעזור רבות בחשיפת כלים נוספים..
    תודה על השיתוף.
    האם את מאשרת העלאת המאמר והרשימה לאתר ההדרכה שלי כך שאוכל לחשוף בפני המורים המשתלמים אצלי ??
    תודה רבה

  3. היי תודה על הריכוז והארגון , את מאשרת להעלות עם קישור ושמירת זכויות יוצרים באתר בית הספר

  4. העשרת אותי בידע רב ועשיר, הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר מאוד ולכן חשוב להתחיל להכשיר עובדי הוראה מצטיינים בתחום הזה ואפילו לגייס עובדי הוראה מהטכניון על מנת להטמיע את הטכנולוגיה החדשה והשימושים הרבים בה במערכת החינוך בצורה כלילה ומסודרת ועקבית.

  5. במאה העשרים ואחת. בתרבות שהיתה אור לגויים במשך אלפי שנים. בתרבות שייחסה חשיבות גדולה מאוד למורה (רב).
    מעמד המורה נשחק עד דק.

  6. מחבר הבלוג נסחף קשות ויש לי תחושה שהוא חובב טכנולוגיה נלהב אך לא מורה (או במקרה מורה יחיד סגולה). העיקר בהוראה הוא לא ה”איך” אלא ה”מה”. מחשב הוא כלי נפלא אבל הוא כלי, לא מטרה בפני עצמה. מורה טוב לא צריך להיות עורך וידאו, בלוגר ושלל דברים שיש אחרים שיודעים לעשות. הרשימה הזו ארוכה ומתלהבת (ורבים מהסעיפים חוזרים על אותה מהות במילים שונות). בקיצור, לא שוס.

    מלבד התוכן, לצערי התרגום וההגהה לוקים בחסר, אך זה לא המקום להרחיב; שלחתי דואל בנושא.

  7. מאמר בולשיט.

    מורה צריך להתמצא במחשב בערך כמו שקלדנית צריכה להתמצא במחשב (בתחום עבודתה) או מנהל חשבונות צריך להתמצא במחשב (בתחום עבודתו). לא משהו שצריך לנפח את חשיבותו על ידי זה שפורטים לפרוטות כל פעולה פשוטה שעושים במחשב.

    מורה לא אמור לכתוב מצגות, או איזו שהיא עבודה גרפית דומה כדי להסביר את עצמו, זה אמור להכלל בספרים הכתובים או הדיגיטלים .

    אשר לארצנו החביבה.
    לא משתלם להיות מורה בעתיד הנראה לעין, זו פרנסה רק לנשים שאמורות להיות המפרנס השני בבית (הבעל הוא המפרנס הראשי). שכר מורה , יחסית לשעות עבודה, הוא שכר נמוך וישאר נמוך. אופק-שמופק-חדש ועוד המצאות של משרד החינוך הן שיטות להורדת שכר העבודה של המורה, רק ידרדרו עוד יותר את מקצוע המורה.

  8. לטוטומטר,
    מורה טוב יכול להגיע גם למשכורת גבוהה יותר בגלל שלאחרונה נכנסה מערכת תגמול למורים מצטיינים. אבל תזכור שאם אתה מלמד לתיכון יש לך עוד לפחות ארבעה חודשי חופש בהם אתה מקבל משכורות ויכול לעבוד גם בדברים אחרים.

    חוץ מזה יש עוד המון הטבות, סתם לדוגמה, לכל עובד יש 30 או קצת יותר, ימי מחלה בשנה. כאשר תצא לפנסיה תקבל תשלום עבור ימי המחלה שלא מימשתה (מעל סוף מסויים). זה יוצא כמעט תוספת של חודש משכורת לשנה. לא רע, אה?

  9. הגזמתם בטירוף,

    בעל כישורים כאלו לא יפנה להוראה בתת-שכר-מינימום, אלא יהיה מפיק על של סרטונים ביוטיוב, או בעל בלוג טכנולוגי מוביל, או בעל חברת הדרכה שגורף מיליונים.

    בפועל, אם הוא מסוגל לנהל את תיבת הגוגל שלו כראוי, ולא להגיע למצב שבו תמונות שלו שיכור ועירום במסיבת מורי השכבה מגיעות לפייסבוק של התלמידים, הוא יכול לראות את עצמו כטכנולוג מוביל בבית הספר.

  10. חלק מהכישורים ישדרגו את ההוראה חלק ישדרגו בקצת מאוד. טכנולוגיה זאת לא הבעיה המרכזית בחינוך. אם ב”אופק חדש” מורה מקבל 5300 ותןך עשר שנים יגיע בתרחיש הטוב ביותר ל9 אז גם אנשים כמוני שפשוט אוהבים ללמד (כסטודנט חייתי משיעורים פרטיים וקיבלתי מלגה על הכנת כיתות קטנות לבגרות) פשוט לא מתקרבים למערכת הציבורית.

  11. יהודה אני ספרתי 29 כישורים ובערך 39 קישורים,

    אז אולי זה סוג של ממוצע…

    ישנו פער דורי, המורות והמורים אינם דיגיטליים כמו תלמידיהם.

    מצד שני, לדעתי אינטלגנציה רגשית, מנהיגות, כריזמה, רגישות, ערכים, אכפתיות, אהבה, חוכמה – הם מה שחשוב אצל מורה. לך תעשה דיגיטציה של זה.

  12. שלושים ושלושה הקישורים?
    ספרתי 29
    שבת שלום
    סבדרמיש יהודה

  13. שלושים ושלוש הקישורים?
    ספרתי 29
    שבת שלום
    סבדרמיש יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.