מדענים צפו בגלקסיות מתנגשות בעת שהיקום היה במחצית מגילו הנוכחי

H-ATLAS J142935.3-002836  - עצם ביקום המרוחק המורכב משתי גלקסיות מתנגשות. צילום משולב: טלסקופ החלל האבל והטלסקופים הקרקעיים קק, אלמה והמערך הגדול מאוד
H-ATLAS J142935.3-002836 – עצם ביקום המרוחק המורכב משתי גלקסיות מתנגשות. צילום משולב: טלסקופ החלל האבל והטלסקופים הקרקעיים קק, אלמה והמערך הגדול מאוד

צוות בינלאומי של אסטרונומים הצליח לצלם את התמונה הטובה ביותר עד כה של התנגשות גלקסיות שהתרחשה כאשר גיל היקום היה מחצית מגילו כיום.

הצוות שילב תצפיות מטלסקופים קרקעיים ובהם אלמה, מצפה קק, המערך הגדול מאוד וכן בטלסקופ החלל האבל. עם זאת, גם המזל שיחק תפקיד כאשר בין הגלקסיות הללו לבינינו נעמדה גלקסיה שיצרה עידוש קוסמי.

לדברי הוגו מסיאס, מאוניברסיטת קונספסיון בצ’ילה, ובמרכז לאסטרונומיה בליסבון, פורטוגל, החוקר הראשי בפרויקט עידוש קוסמי הוא אירוע נדיר ומתעתע חזותית, שבו נעמד גוף גדול – גלקסיה או צביר גלקסיות בינינו לבין גוף מרוחק, מכופף את אורו של הגוף המרוחק ומגביר אותו. עדשות כבידתיות מאפשרות לחוקרים לצפות בעצמים שלא היו גלויים לעין בדרך אחרת ולהשוות גלקסיות קרובות עם גלקסיות מרוחקות, כפי שנראו ביקום בעת שהיה צעיר יותר.
העצם המרוחק, שזכה לכינוי, H-ATLAS J142935.3-002836 זוהה בסקר הגדול של הרשל (H-ATLAS). . על אף שהוא נראה קלוש בתמונות הוא נמנה על עצמי העידוש הכבידתי הבהירים ביותר בתחוםהתת־אדום הרחוק.
משילוב התמונות של האבל וקק עולה כי הגלקסיה הקדמית היא גלקסיה ספירלית דומה לשביל החלב, הנראית במבט מהצד. על אף שענני הגז של הגלקסיה מסתירים חלק מאור הרקע, הן אלמה והן ה-VLA יכולים לצפות בשמים באורכי גל ארוכים יותר, שאינם מושפעים על ידי האבק. הנתונים המאוחדים הראו כי מערכת הרקע הינה למעשה התנגשות מתמשכת בין שתי גלקסיות.

אנשי הצוות מצאו דמיון בין מערכות אלה לבין מערכת הרבה יותר קרובה: גלקסיות האנטנה המורכבת משתי גלקסיות שבילו את כמה מאות מיליוני השנים האחרונות בחיבוק מסתחרר בטרם יתמזגו זו עם זו. החוקרים הצליחו לאמת השערה זו בעזרת מערכות הטלסקופים במצפה אלמה. שלהן יכולת ייחודית לזהות פליטת פחמן חד חמצני, בניגוד לטלסקופים אחרים, המסוגלים לחקור רק את הספיגה לאורך קו הראיה. הדבר איפשר לאסטרונומים למדוד את מהירות הגז בעצם הרחוק יותר. בעזרת מידע זה הם הצליחו להראות שהעצם המעודש הוא התנגשות מתמשכת של גלקסיות.

התנגשויות מסוג זה משפרות באופן טבעי את קצב היווצרות כוכבים. כל צביר גז בתוך הגלקסיות ירגיש רוח נגדית, דבר שיגרום להם להידחס מספיק כדי לגרום ליצירת כוכבים. ואכן, התצפית של אלמה מראה ששתי הגלקסיות ייצרו מאות כוכבים חדשים בכל שנה.

“אלמה אפשרה לנו לפתור את החידה הזאת וסיפקה נתונים על מהירות הגז בגלקסיות המאפשרים להפריד את המרכיבים השונים. כמו כן התצפית חושפת את החתימה הקלאסית של מיזוג גלקסיות”, אמר המנהל המדעי של המצפה האירופי הדרומי (ESO) ומחבר שותף במחקר החדש, רוב איביסון. “מחקר חדש זה תופס על חם מיזוג של גלקסיות, שהיווה זרז לזרם אדיר של יצירת כוכבים”.

הממצאים פורסמו בגיליון 26 באוגוסט של כתב העתAstronomy and Astrophisics והוא זמין באינטרנט .

הידיעה ביוניברס טודיי