התגלה וירוס ענק שהיה קפוא 30 אלף שנה בקרח הסיבירי, מייצג משפחה שלישית של וירוסי ענק

בשל צורת הקנקן, הדומה לוירוס פנדורה, סברו המדענים כי מדובר בחבר חדש במשפחת הפנדורה. ואולם ניתוח הגנום של הפיתו-וירוס הראה כי לא זה המקרה. אין כל קשר גנטי בין פיתו-וירוס ופנדורה

Pithovirus sibericum - וירוס ענק התוקף אמבות שהתגלה בסיביר. צילום: Julia Bartoli & Chantal Abergel, IGS, CNRS/AMU
Pithovirus sibericum – וירוס ענק התוקף אמבות שהתגלה בסיביר. צילום: Julia Bartoli & Chantal Abergel, IGS, CNRS/AMU

סוג חדש של וירוס, המכונה Pithovirus התגלה בקרקע הקפואה של הקצה המרוחק של צפון מזרח סיביר בידי חוקרים מהמכון למבנה גנומי בצרפת (CNRS/AMU), מכון ג’נוסקופ, המעבדה לביולוגיה באוניבריסטת ז’וזף פורייה והאקדמיה הרוסית למדעים.

הוירוס הענק שנחפר מתחת לאדמה שאינו מסוכן לבני אדם ובעלי חיים, שרד בהקפאה למעלה מ-30 אלף שנה. אף כי גודלו וצורתו דמויית הקנקן מזכירה את וירוס פנדורה, ניתוח הגנום ומנגנון השכפול שלו מוכיח כי פיתו-וירוס הוא וירוס שונה. בכך עולה מספר המשפחות הנבדלות של וירוסי הענק לשלוש.

המחקר פורסם באתר כתב העת -PNAS של האקדמיה האמריקנית למדעים ב-3 במארס.

במשפחות Megaviridae (המיוצגת על ידי מימיוירוס שהתגלה ב-2003) ו= Pandoraviridae (שאליה משתייך וירוס פנדורה), סברו המדענים כי הצליחו לסווג את מגוון סוגי הוירוסים הענקיים. בפרט משום שמדובר בוירוסים היחידים שניתן לצפות במיקרוסקופ אופטי בזכות קוטרם המגיע לחצי מיקרון.
וירוסים אלה, התוקפים אמבות כגון Acanthamoeba, מכילים מספר גדול מאוד של גנים בהשוואה לוירוסים הנפוצים (כגון שפעת או איידס, המכילים 10 גנים) למעשה בגנומים של וירוסים אלה יש יותר גנים מאשר בחיידקים רבים.

באמצעות חקר הוירוס שנמצא בקרקע הקפואה של צפון מזרח סיביר באיזור האוטונומי צ’וקוטקה, הופתעו החוקרים לגלות וירוס ענק חדש בן למעלה מ-30 אלף שנה, כלומר מהתקופה שבה נכחד האדם הנאינדרטלי. בשל מיקום התגלית החוקרים מכנים אותו פיתו-וירוס סיביריקום Pithovirus sibericum. בשל צורת הקנקן, הדומה לוירוס פנדורה, סברו המדענים כי מדובר בחבר חדש, אם כי עתיק במשפחת הפנדורה. ואולם ניתוח הגנום של הפיתו-וירוס הראה כי לא זה המקרה. אין כל קשר גנטי בין פיתו-וירוס ופנדורה וירוס. פיתו-וירוס מכיל רק כ-500 גנים לעומת 2,500 שמכיל וירוס פנדורה. החוקרים גם ניתוחו את הרכב החלבונים (פרותאום) של הפיתו-וירוס שאורכו 1.5 מיקרון ורוחבו חצי מיקרון וגילו כי ממאות החלבונים המרכיבים את הוירוס, רק אחד או שניים נמצאים בוירוס פנדורה.

וירוס. איור: shutterstock
וירוס “רגיל”. איור: shutterstock

הבדל בסיסי נוסף בין שני הוירוסים היא בדרך שבה הם משתפכלים בתוך תאי האמבה. בעוד וירוס פנדורה דורש מעורבות של רבים מהמולקולות המתפקדות בתא האמבה כדי להשתכפל, תהליך השכפול של הפיתו-וירוס מתרחש בעיקר בציטופלזמה, כלומר מחוץ לגרעין התא הנגוע, בדרך דומה להתנהגות וירוסי DNA גדולים כגון אלו שבמשפחת המגה-ויראדה. באופן פרדוקסלי, למרות הגנום הקטן יותר פיתו-וירוס מסתמך פחות על המנגנונים הפנימיים של האמבה כדי לשגשג. דרגת האוטונומיות מהתא המארח של וירוסי הענק אינה תואמת לגודל הגנום שלהם שלא קשור גם לגודל החלקיק הנושא אותם.

להודעה לעיתונות של החוקרים

1. האם בעתיד ,הייה גידול ” חקלאי” של וירוסים מסוג זה ? וזאת כדי להיות פונדקאי של גנים או חלק מתהלכי הנדסה גנטית? בגלל גודלו המרשים, הוא כמעט בעל חיים.