מנגנון חדש לטיפול בסכרת

הדמיה במיקרוסקופ פלואורסצנטי של תאי שומן חום. .התאים סומנו כאשר העבירו גלוקוז 1 (GLUT1) (בירוק). מסלול האות החדש זוהה על ידי גילוי הדרך שבה מובילי הגלוקוז עוברים מהחלק הפנימי לחלק החיצוני של תאי שומן חומים בזמן הגירוי.

מסלול איתות ביוכימי שנחשף זה עתה, המעודד ספיגה של גלוקוזה בתאי שומן חום, עשוי להיות שימושי לטיפול בסכרת סוג 2 ובהשמנת יתר חולנית. ממצאי המחקר פורסמו בכתב-העת המדעי The Journal of Cell Biology.

כאשר הגוף חווה טמפרטורות נמוכות, מערכת העצבים הסימפתטית (זו האחראית על הפעולות הבלתי רצוניות) מפעילה קולטנים אדרנרגיים הנמצאים על-פני השטח של תאי שומן חום המעודדים ספיגה של גלוקוזה מתוך זרם הדם. תאי שומן חום אלו משתמשים בסוכר זה לאחר מכן בתור מקור אנרגיה על מנת לייצר חום גוף. ספיגה של גלוקוזה מתרחשת גם בעקבות שחרור אינסולין, אולם, למרות שספיגת סוכר מופעלת-אינסולין היא מנגנון מובן דיו, המנגנונים המעורבים בתהליך המבוסס על הקולטנים האדרנרגיים אינם ברורים.

כעת, חוקרים בשבדיה חושפים כי מסלול האיתות הביוכימי mTORC2 הוא גורם המפתח לוויסות הספיגה של גלוקוזה בעזרת קולטנים אדרנרגיים ברקמת שומן חום בעכברים. המסלול, שבו מעורב החלבון קינאז mTOR, מפעיל את ההכוונה של חלבון נושא-גלוקוזה הקרויGLUT1 אל פני השטח של תאי שומן חום. “אחד מהמאפיינים המעניינים ביותר של מסלול איתות חדש זה הוא בכך שהוא שונה ממסלול האיתות המופעל ע”י אינסולין,” מסביר הכותב הראשי Tore Bengtsson מהמחלקה לביו-מדעים מולקולאריים באוניברסיטת שטוקהולם. “משמעות הדבר היא סביר להניח שיהיה ניתן להפעיל את מסלול האיתות של שומן חום אפילו בחולי סכרת סוג 2 שבהם מסלול האינסולין פגום.”

בנוסף להיותו אמצעי יעיל לשליטה על רמות הסוכר בדם בחולי סכרת סוג 2, הממצאים מרמזים כי הפעלת המסלול שהתגלה תוכל לנצל את יכולת שריפת האנרגיה של השומן החום עבור טיפול יעיל להורדת משקל.
המאמר המקורי