סיקור מקיף

רמזורים – המצאה בת 101 שנים שעשויה להתיישן בקרוב

הרמזור הראשון בעולם הוצב בפינת שדרות אוקליד ורחוב East 105th בקליבלנד ב-5 באוגוסט 1914. מדענים ברחבי העולם, כמו גם יצרניות שבבים ותוכנה מנסים לפתח רמזורים חכמים שיאפשרו זרימה חלקה יותר של התנועה בצמתים, בעזרת תקשורת בין כלי הרכב וכלי רכב אחרים וכן עם התשתיות

רמזור. צילום:  <a id="portfolio_link" href="http://www.shutterstock.com/gallery-1339522p1.html">AsiaTravel</a>/<a href="http://www.shutterstock.com/" target="_blank">Shutterstock</a>
רמזור. צילום: AsiaTravel/Shutterstock

הרמזור הראשון בעולם הוצב היום לפני 101 שנים בפינת שדרות אוקליד ורחוב East 105th ב-5 באוגוסט 1914.

אתר “היום בהסטוריה” מסביר כי בימים הראשונים של תעשיית הרכב הניווט בכבישי אמריקה היה חוויה כאוטית, כאשר הולכי רגל, אופניים, סוסים וחשמליות התחרו במכוניות על זכות הדרך.

המצב הוקל במידה מסוימת עם ההעלמות ההדרגתית של כרכרות רתומות לסוסים, אבל אפילו לפני מלחמת העולם הראשונה היה ברור כי חייבת לקום מערכת כללים כדי לאפשר את זרימת התנועה ולהפחית את מספר תאונות הדרכים.

“בספר “Highways to Heaven The AUTO Biography of America ביוגרפית המכונית של אמריקה מאת כריסטופר פינץ’- (Finch) הוא מציין כי אי התנועה הראשון הוקם בסן פרנסיסקו ב-1907, הנהיגה בצד שמאל הפכה לתקן במכוניות האמריקניות בשנת 1908, קו ההפרדה הראשון בין המסלולים הופיע ב-1911 במישיגן, ותמרור “אין פניה שמאלה” הראשון הוצב בבאפלו, ניו יורק ב-1916.

“פינץ’ מציין כי ישנה מחלוקת באשר לשאלה מי אחראי לפיתוח הרמזור הראשון. מכשיר שהוצב בלונדון בשנת 1868 הכיל שתי זרועות איתות שנמתחו לרוחב כדי לסמן עצור, ובזווית של 45% כדי לסמן “זהירות”. בשנת 1912, הציב שוטר מסאלט לייק סיטי תיבת עץ עבודת יד, ובה אורות אדומים וירוקים על ראש עמוד, כאשר החוטים שהעבירו זרם חשמלי לנורות חוברו לתיבה מעל המתקן ומשם לרשת החשמל. ואולם ככל הנראה, הקרדיט על המצאת הרמזור מגיע לגארט מורגן שהמציא מערכת איתות להכוונת התנועה בצורת האות T, הוא רשם המצאה זו כפטנט ב-1923, ומאוחר יותר מכר את הפטנט לחברת ג’נרל אלקטריק.

למרות החשיפה הגדולה יותר להמצאתו של מורגן, המערכת שהותקנה בקליבלנד ב-5 באוגוסט 1914 נחשבת לרמזור הראשון. הרמזור נבנה על בסיס המצאתו של ג’ימס הוג (Hoge) שרשם בשנת 1918 את הפטנט מס’ 1,251,666 “מערכת בקרת תנועה עירונית”. הוא הכיל ארבעה זוגות של נורות בצבעים אדום וירוק ששימשו לסמנים “לנסוע” או לעצור, שכל אחד מהם הוצב בפינת רחוב אחת. המערכת הופעלה ידנית באמצעות מתג שהוקם במבנה בקרה, והמערכת תוכננה כך שאי אפשר יהיה לגרום לאותות סותרים להתקיים.”

במאמר שפרסם הוג בכתב העת ” The Motorist” של מועדון המכוניות של קליבלנד באוגוסט 1914 הוא כותב: “מערכת זו עשויה לחולל מהפכה בדרך מטפלים בתנועה ברחובות צפופים בערים אם יהיה אימוץ נרחב של הטכנולוגיה.”

רמזורים חכמים ותשתית חכמה

ואולם, ייתכן שימיה של ההמצאה החשובה הזו ספורים, בעתיד ניתן יהיה לשלוט בתעבורה בצמתים בדרך של תקשורת בין המכוניות – כאשר המכוניות תהיינה אוטונומיות ואולי אף קודם, לבין התשתיות – הכביש, מקומות החניה והרמזורים.

תקשורת בין המכוניות תוכל לאתר התנגשות פוטנציאלית בין כלי רכב עוד לפני שהנגים מבחינים בה, כאשר לפעמים זה מאוחר מדי. תקשורת בין המכוניות והתשתיות – לרבות הרמזורים, תוכל לאפשר למשל לכוון את מהירות הנסיעה של המכוניות כך שיעברו באור ירוק.

את העתיד הזה תיאר לאחרונה ניר ששון, מנכ”ל חברת AutoTalks במפגש מועדון השבבים הישראלי שעסק ברכב החכם.

“עוד חצי שניה של התראה יכולה לחסוך 80% מהתאונות” אומר ששון. כל מה שצריך זה פשוט שהמכוניות ידברו זו עם זו ועם התשתיות, אפילו עוד לפני שלב המכוניות האוטונומיות, וניתן אפילו להוסיפו לכלי רכב קיימים.”

“אם כלי הרכב יחליפו מידע זה עם זה עוד לפני שהנהגים רואים בפועל את המכונית השניה, זה יכול לעזור כי הבעיה כיום היא שכאשר אנו מזהים בחלקיק השניה האחרון שעומדת להתרחש התנגשות, המידע היה קיים כבר כמה שניות קודם. כלמה שצריך זה לאסוף אותו. ניתן לתקשר הדדית בין כלי רכב לכלי רכב אחרים, בין רכבים לסביבה (לדוגמה רמזורים) , בין רכבים לאופנועים ואופניים ואפילו לזהות הולכי רגל. ניתן גם למנוע תאונות שרשרת – משום שכשנדע שמישהו בטור המכוניות שלפנינו נעצר נוכל לבלום בבטחה.”

“קשר עם הרמזור יוכל לתת לנו חוות דעת באיזו מהירות לנסוע כדי להגיע לרמזור הבא בירוק. אפשר למשל לפתוח את ציר התנועה לרכבי חרום שמתריאים על נוכחותם באמצעות מערכת התקשורת.

לדברי ששון, “אין היום יצרן רכב שלא עובד על פיתוח מערכת שתשתתף את כלי הרכב והתשתיות, והחל מ-2019 או 2020 כמעט כל רכב חדש ייעשה שימוש בטכנולוגיה זו ואולם מה עם המכוניות והאופנועים הקיימים שלא לדבר על הולכי הרגל”.

AutoTalks החלה ברישות כבישים מהירים באירופה במערכות שמסוגלות לתקשר עם מכוניות הנעות במהירות של 200 קמ”ש ולספק את המידע על מיקום הרכב. לשם כך שודרגה טכנולוגית WIFI כך שתוכל לפעול בניידות גבוהה.

 

רמזורים וירטואליים

 

אבל זה לא הכול , בעתיד, כאשר כל המכוניות תהיינה אוטונומיות לא יהיה צורך כלל ברמזורים.

אתר sustainable america  מדווח כי אוניברסיטת קרנגי מלון הקימה בפיטסבורג את יוזמת Traffic21 . זו יוזמת מחקר רב-תחומית ש”מטרתה היא לעצב, לבדוק, לפרוס תשתיות ולהעריך פתרונות מבוססי טכנולוגית מידע ותקשורת כדי לטפל בבעיות של מערכת התחבורה של אזור פיטסבורג.

במסגרת פרויקט Traffic21, פיתח מכון הרובוטיקה של קרנגי מלון רמזורים חכמים המשתמשים במצלמות כדי לחוש את נפח תנועה בצומת, וטכנולוגיה שתתאים את תזמון האותות כדי לעודד תנועת זרימה חלקה בצמתים. התוצאה היא פחות זמן המתנה ברמזור, פחות בזבוז דלק וכמובן פחות פליטות פחמן.

המפתחים ביצעו ניסוי פיילוט לאורך שדרות פן בפיטסברג, והם מדווחים על ירידה של 40% בזמני ההמתנה ברמזורים, קיצוץ של 26% במשך הנסיעה וקיצוץ של 21% בפליטות מכלי הרכב.

ואולם אנשי קרנגי מלון לא עצרו ברמזורים הפיזיים. מדענים באוניברסיטת קרנגי מלון תכננו מערכת שאותה הם מכנים “רמזורים וירטואליים” שיכולה לייתר את הרמזורים הפיזיים.

הרעיון הבסיסי של הרמזורים הוירטואליים פועל כך: כאשר מכונית מתקרבת לצומת היא מעבירה נתונים, כגון מיקום ומהירות, למכוניות סמוכות אחרות. המערכת הווירטואלית מעבדת את המידע הזורם מכל המכוניות באיזור. בעזרת מכונית מובילה תורנית היא קובעת את האות האישי של כל נהג. “במקום לראות אור אדום או ירוק ברמזור תלוי בצומת הנהג יוכל לראות את האות על לוח המחוונים שלו ולעצור או לנסוע בהקדם.”

 

באותו הנושא באתר הידען:

 

3 תגובות

  1. עדיין יהיו רמזורים להולכי רגל
    וגם מעניין מה יהיה עם רוכבי אופניים. אולי בכלל סוף סוף יהיה אסור להם להיות על הכביש.
    עוד שאלה זה אופנועים, אני מתקשה לדמיין אופנוע אוטונומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.