אבי בליזובסקי וניר קוסטי
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mars141104.html
בחודשיים האחרונים, עברה שליטת על המשימות המדעיות של הרכבים הרובוטיים הנודדים שעל מאדים מהמעבדה להינע סילוני הממוקמת בפסדנה שבקליפורניה ל"ליגת הקיסוס" בצפון ניו יורק אליה משתייכת אוניברסיטת קורנל. המעבר נעשה לבקשתו של אסטרונם אוניברסיטת קורנל, סטיב סקיורס שהיה צריך לעבור הרים וגבעות על מנת לחזור מקליפורניה, לביתו הממוקם בניו יורק. המעבדה להנע סילוני (JPL) תישאר אחראית לתפעול הרכבים עצמם.
"זהו סימן שהמשימה הצליחה", אמר סקיורס, חוקר ומנהל הפרוייקט המדעי, שאת שנתו האחרונה בילה יותר מדיי זמן, כאמור, בטיסות חוזרות ונשנות מניו יורק לקליפורניה ולהפך.
עפ"י הערכות של נאס"א עלתה המשימה כ-280 מיליון דולר, ומטרתה היה מציאת רמזים לקיום מים במאדים. המשימה המקורית תוכננה לשלושה חודשים, אך הרובוטים בעלי ששת הגלגלים, הפתיעו את האחראים במשימה ביציבותם, ולכן זמן המשימה היה קצר יותר.
כשנתבקש להשוות בין מצבו כיום למצבו בעבר, אמר סקיורס "אני עדיין לא חי חיים נורמליים, אך התנאים טובים בהרבה מהמצב הקודם. כעת אני מסוגל לראות את משפחתי בסיומו של יום עבודה".
פעמיים ביום צריכים החוקרים לבצע תכנון להמשך תנועת הרובוטים ופעולותיהם. תכנון זה נעשה כעת באולם בקומה הרביעית באוניברסיטת קורנל, שבו חלם האסטרונום המנוח קארל סייגן להשתלט על היקום.
חמש פעמים ביום נוצר קשר רדיו באמצעות מחשבים עם הרובוטים שעל המאדים. אמנם הצוותים של כל אחד מהרובוטים הם נפרדים אבל קיים ביניהם קשר ומתבצעת מדי פעם תחלופה של אנשי צוות.
"במקרים הטובים, הפגישות הללו נמשכות כ-6 שעות, אך במקרים הגרועים הן יכול להימשך אפילו 12 שעות", אמר סקיורס.
"מידי יום ביומו, אנו מסתמכים על המידע שהשגנו ביום שלפני, ולכן אין באפשרותינו להכין דברים מראש. עלינו ללמוד את מה שעשינו אתמול, ולישם אותו על המחר", הוסיף סקיורס.
מאז אותו היום, אי שם בינואר 2004, בו נשלחו הרובוטים למאדים, התגלו שרידי מים בשני מקומות על אדמת מאדים.
ועוד מרכבי המאדים – המדענים נדמהו לגלות עליה מסתורית בכוח החשמלי באחת משני הרכבים הרובוטים החוקרים עדיין את המאדים. בן לילה מייצרים פתאום קולטי השמש שעל אופורטיוניטי בין 2 ל-5 אחוזים יותר כוח חשמלי מאשר ייצרו קודם לכן. ככל הנראה הסיבה לכך היא הסרת האבק המאדימאי מהקולטים. הסרה זו עשויה להגדיל את היעילות של הקולטים הממירים את אור השמש לחשמל ומספקים אנרגיה לרכב. אחת התאוריות גורסת כי סופה העיפה את האבק מהקולטים.
לידיעה בבי.בי.סי
ידען מאדים – משימות נוכחיות
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~3608126~~~16&SiteName=hayadan