בנאס"א מקווים שניתן יהיה לבצע את הבדיקות על כן השיגור ולהספיק לשגר עד סוף יולי * אם המעבורת תגלל בחזרה היא לא תשוגר עד ספטמבר
אבי בליזובסקי

המעבורת על כן השיגור. נא להמתין.
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/discovery160705.html
סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, הודיעה כי מעבורת החלל "דיסקברי" לא תשוגר לפני סוף השבוע הבא. השיגור, שתוכנן ליום רביעי, נדחה בשל תקלה ותחילה העריכה הסוכנות שהתיקון יארך מספר ימים בלבד. מאות מהנדסים ב-12 אתרים שונים של נאס"א חוקרים את הבעיה שגרמה לאנשי הבקרה לעצור את השיגור שתוכנן ליום רביעי.
הממצאים שלהם יקבעו אם השיגור יתקיים ביום שני או שלישי או שהמעבורת תוחזר לבניין ההרכבה. המעבורת כבר היתה מוכנה לטיסה הראשונה מאז אסון קולומביה.
תוכנית לאיתור תקלות
אם יהיה לנו מזל, נוכל באופן תיאורטי עדיין לשגר ביום ראשון, אמר סגן מנהל תוכנית המעבורת בנאס"א, וויין הייל (Hale). זו גישה אופטימית במיוחד, תסריט של מזל שאינני בטוח שהסבירות שלו גבוהה במיוחד. סביר יותר שלפנינו כמה ימים של נסיונות לאיתור התקלה. הוא הוסיף כי מרבית תהליך איתור התקלות (troubleshooting) יתבצע בכן השיגור ואולם "ישנם תסריטים שעלולים לגרום לנו להחזיר את המעבורת למבנה ההרכבה".
מייק ווטמור (Wetmore), מנהל תהליך הרכבת המעבורת מסביר: "נכון לעכשיו אנחנו נמצאים בתהליך של ספירה לאחור במונחים של מוכנות להמשיך, אך איננו יכולים לשמור על רמת מוכנות זו לאורך זמן. לכן ברגע שתוכנית איתור התקלות תסתיים, או שנמשיך בספירה לאחור או שנחזיר את המעבורת למתקן ההרכבה ונפתור את האנומליה שהתגלתה.
חלון השיגור מצטמצם
אם המעבורת תגלל בחזרה מכן שיגור 39B למרכז ההרכבה, אמרו בכירי נאס"א כי היא עדיין עשויה להספיק לחזור לכן השיגור וניתן יהיה לבצע את השיגור לפני תחום חלון השיגור, ב-31 ביולי. אם לא, תצטרך החללית להמתין לספטמבר. הצורך בהמתנה נובע מהדרישה שתחנת החלל הבינלאומית תהיה במקום המתאים במסלול ונאס"א מבקשת לבצע את השיגור בשעות היום, כדי שתוכל לצלם את כל ההיבטים של ההמראה.
כזכור, השיגור שהיה אמור להתבצע ביום רביעי בוטל כשעה לפני ההמראה המתוכננת בשל תקלה שנתגלתה באחד מארבעת החיישנים של המנועים, שתפקידם להבטיח שהמנועים הראשיים יפסיקו לפעול ברגע הנכון בזמן השיגור. השיגור היה עלול להסתיים בטרגדיה, לו החיישנים הפגומים היו גורמים למנועים להתנתק מוקדם מדי או מאוחר מדי. נאס"א דיווחה שכנראה, החיישן הצביע על רמה נמוכה של דלק, אף שהמיכל היה מלא לגמרי עם יותר משני מיליוני ליטרים של מימן נוזלי. הדבר היה עלול לגרום להספקת פעולת המנועים בזמן ההמראה ובכך לגרום למעשה להאטת המעבורת, כך שלא תצליח להתגבר על כוח המשיכה של כדור הארץ.
משאבות מנועי המעבורת יכולות לשאוב כחצי טון של דלק לשניה מתוך המכל וכאשר הוא מתרוקן, המשאבות הללו פועלות מהר מדי יחסית לכמות הדלק. אם הדבר היה מתרחש בהמראה הן עלולות להתפרק ולגרום בפוטנציה לאסון.
קריאה לא נכונה
לפי הנהלים, כל ארבעת החיישנים על מכל המימן הנוזלי של דיסקוורי הראו את הקריאה הנכונה: "רטוב", כאשר המכל מלא, ואולם כאשר המהנדסים שיגרו פקודה לחיישן שהיתה עלולה לגרום לו להראות שהמכל יבש, הוא המשיך להראות כי הוא מלא. לפיכך החליטו המהנדסים לרוקן את המכלים ולבחון את החיישנים.
"כאשר המכל התרוקן עד כדי כך שהחיישן אינו מכוסה בדלק, שלושת החיישנים הטובים הראו שהמכל יבש, בעוד הרביעי המשיך להראות במשך שלוש שעות כי המכל מלא בעוד שהוא כבר היה יבש" אמר וויין הייל.
לאחר שלוש שעות של טענה כאילו החיישן מרגיש רטיבות, השתנתה הקריאה ל"יבש" ופירוש הדבר הוא שיש תקלה לא רצופה וארעית, תופעה שהיא הקשה ביותר לאיתור.
בין השיפורים שבוצעו בדיסקוורי לקראת הטיסה, שהיא כזכור הראשונה מזה שנתיים וחצי, כוללים הוספת זרוע רובוטית באורך 15 מטרים שתאפשר לצלם חלקים מהמעבורת לאיתור תקלות במסלול.
מכל הדלק הענקי עבר שיפוצים שעשויים להבטיח הפחתה בנשירת חלקי קצף בעת ההמראה.
היה זה גוש בגודל של מזוודה מחומר הבידוד שהתרסק לכנף השמאלית של הקולומביה, פער חור גדול והותיר את המעבורת פתוחה לגז החם בכניסה לאטמוספירה. מצלמות רבות מאשר אי פעם יתעדו את הדיסקוורי במהלך השיגור, כדי לחפש שברים שעלולים לפגוע בחללית.
לידיעה בבי.בי.סי
ידען בחזרה לחלל
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~214522593~~~188&SiteName=hayadan