סיקור מקיף

לטוס לעבר השקיעה (אך לא אחריה)/ד”ר אסף רוזנטל

כדי להמנע מלחמם עוד את כדור הארץ ממליצים מומחים לטוס בשעות היום ובעונת הקיץ

ד”ר אסף רוזנטל

לפני כשבועיים המלצתי למי שאוהב ללגום יין וגם מייחס חשיבות לשמירת הטב והסביבה להקפיד כי הפקקים בבקבוקי היין הנירכש יהיו משעם, אז הנה המלצה נוספת : מי שהסביבה חשובה לו ורוצה למזער את “תרומתו” להתחמות העולמית יכוון את טיסותיו לשעות היום (ואת חופשותיו לקיץ)
על פי מחקר שמתפרסם ב”ניצ'ר” טיסות לילה גורמות להתחחממות יותר מטיסות ביום ובהתאם טיסות בחורף גורמות להתחממות רבה יותר מאשר בקיץ.

על פי דר' ניקולא סטובר (Nicola Stuber) ניתן להפחית את תרומת הטיסות המיסחריות להתחממות העולמית ע”י שינויים בהרגלי הטיסות בלוח הזמנים, אבל יותר מכל ע'י וויסות מסלולי וגבהי הטיסות.

מנועי מטוסים, כמו כל מנועי הבעירה הפנימית מייצרים ופולטים גזי חממה. המודעות לבעיה מדרבנת את העוסקים בכך לעשות להפחתת הזיהום באמצעות ממירים קטליטים, שיפור הניצולת ועוד, אלא שמטוסים מגביהי טוס גורמים לשובל אדי מים (ענן). השובל נוצר כאשר הפליטות הלוהטות ממנועי המטוס גורמות לעיבוי מים, ככל שטמפרטורת האוויר נמוכה מתגבר העיבוי והשובל סמיך יותר.
השובל מגיב לסביבה כמו עננים. כאשר קיים היפוך השפעות /תגובות בין יום ללילה: בלילה : חום שנפלט מפני הקרקע “נתפס” ע”י השובל ומוקרן חזרה לקרקע, כלומר השובל מהווה “מסך” שגורם לאפקט חממה. במשך היום מהווה השובל מחזיר אור : ע”י הקרנת אור השמש לאטמוספירה, וכך ביום גורם השובל להתקררות.
סטובר גם טוען כי : למרות שהטיסות בחורף, בין דצמבר לינואר מהוות רק כ 25% מכלל הטיסות, הרי הן מוסיפות כמעט חצי מ”תרומת” המטוסים להתחממות, זאת שוב בגלל פעילות השובל כ”שמיכה” המונעת מהחום לעזוב את האטמוספירה.

מאחר ובתנאים אטמוספריים מסוימים מתקימים השובלים מס]ר שעות, הרי שלתגובות הנ”ל השפעה לא מבוטלת. כאשר טיסות הלילה מהוות כ 25?% יש לשובלים “תרומה” של 80% מכלל ה”תרומה” של טיסות על ההתחממות העולמית, כלומר ע”י שינוי לוח זמנים ניתן להפחית את “תרומת” הטיסות
המיסחריות להתחממות.
כלל הפליטה העולמית של CO2 מתקרבת ל 6.5 בליון טון, בנוסף לכך כ 1,5 ביליון טון מהטבע. טיסות מיסחריות מוסיפות רק מעט. על פי אירגון ביןלאומי לשינויי אקלים (IPCC)UN's Intergovernmental Panel on Climate Change) הוסיפו הטיסות המיסחריות כ 2% מסך הפליטות. זאת ב-1999 אבל בהתחשב בגידול המתמשך בתנועה האווירית התחזית היא כי ב 2050 תהווה הפליטה מטיסות מסחריות 15% מסך כל הפליטות
לכן ממליץ סטובר על שתי דרכי פעולה עדכון לוח זמני הטיסות על פי סיכויי הזיהום, מה שיהיה קשה
ליישום, לעומת זאת הצעתו השנייה פשוטה וקלה לישום, שינוי גבהי הטיסות : מסתבר כי השובלים הצפופים שנשארים זמן רב נוצרים בשכבת אוויר קרה מאד ורוויה בקרח ice-supersaturated.
עובייה הממוצע של שיכבה זו הוא כ 500 מטר. התקנת חיישנים שיורו לטיסים על מיקום השיכבה יאפשרו ניתוב בהתאם. כך תימנע חלקית “תרומת” הטיסות המסחריות להתחממות העולמית !

ד'ר אסף רוזנטל
מדריך/מוביל טיולים באפריקה ובדרום אמריקה
0505640309 / 077-6172298 לפרטים טל'
דוא'ל [email protected]
ריכוז מאמריו של ד”ר אסף רוזנטל באתר הידען

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~509157029~~~218&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.