חוקרים: התגלה גן המסביר חמישית ממקרי הסכיזופרניה

מחקר שנוי במחלוקת של החברה הישראלית :IDgene הגן COMT הוא מהגורמים המשמעותיים להתפתחות המחלה

תמרה טראובמן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/schyso291002.html

מדענים מהחברה הישראלית IDgene דיווחו היום (שני) כי גילו גן הקשור לסכיזופרניה. לטענת החוקרים, המחקר מלמד כי גן בשם ,COMT”הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר” להתפתחות המחלה. עם זאת, לדבריהם הגן אינו יכול להסביר את כל מקרי הסכיזורפניה, אלא כ-%20 מהם.

הקשר בין הגן למחלת הסכיזופרניה התגלה באמצעות השוואה בין גנים של אנשים חולים ובריאים – כולם יהודים ממוצא אשכנזי. לדברי ראש צוות המחקר, הד”ר אריאל דרבסי, ומדענים רבים אחרים, האשכנזים הם קבוצת אוכלוסייה הומוגנית מבחינה גנטית ולכן קל יותר לאתר באמצעותם גנים למחלות.
בסכיזופרניה לוקים כ-%1 מכלל האוכלוסייה. החולים במחלה מאבדים עניין חברתי בסובבים אותם, מפתחים כהות רגשית ולעתים מדמיינים מראות או קולות שאינם קיימים במציאות.

מדענים רבים סבורים שלגנים יש השפעה רבה על התפתחות המחלה, לצד השפעת גורמים סביבתיים ותורשתיים, ואולם יש קושי לאתר את הגנים הקשורים למחלה, מכיוון שברור שאינה מושפעת מגן יחיד.

עם זאת, המחקר שנוי במחלוקת ומעורר ביקורת רבה. בעשור האחרון היו מקרים רבים, שבהם חוקרים ייחסו לגנים השפעה על מחלות פסיכיאטריות, ולבסוף התברר שהשפעתם מעטה או אינה קיימת כלל.

לצד דברסי, המשמש נשיא IDgene ומרצה לגנטיקה באוניברסיטה העברית, השתתפו במחקר הפרופ' אבי ויצמן, המשמש פסיכיאטר בבית החולים הפסיכיאטרי גהה, ועמיתים נוספים. דו”ח המתאר את תוצאות המחקר התפרסם היום בכתב העת המדעי .Human Genetics” “American Journal of

IDgene חתמה על הסכמים עם כמאה רופאים בבתי חולים בישראל, ומבצעת מחקר גנטי נרחב בחולים ממוצא אשכנזי במטרה לאתר מחלות כמו יתר לחץ דם, סרטן וסוכרת. החברה מתכוונת לרשום פטנטים על הממצאים או למכור את המידע לחברות תרופות. IDgene קיבלה אישור ממשרד הבריאות, אך יש הטוענים שלא נערך דיון מספיק מעמיק בהשלכותיו.

ידען המוח