אבי בליזובסקי

הרכבים תכננו לפעול במאדים במשך 90 ימים; מצאו עדויות רבות לקיום מים על מאדים.
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mars090704.html
בתוך נאס"א מתנהל כעת מו"מ להאריך את משימת חקר מאדים. אנשי הצוות המפעילים את הרובוטים מבקשים להאריך אותם למשך למעלה מ-250 ימי מאדים שהם צפויים לעבוד לפי התוכנית הנוכחית.
נציגי הצוות הציגו את העניין המדעי בפני בכירי נאס"א כדי להבטיח המשך מימון למשימה לאחר ספטמבר.
באפריל, הכריזו מדענים במעבדה להנע סילוני של נאס"א כי התקופה תוארך ל-250 ימי מאדים משום שהרובוטים פועלים יותר טוב מהצפוי בסביבה הקשה של מאדים. מנהל הפרויקט, ג'ים אריקסון ומנהל התגליות במערכת השמש ב-JPL, פירוז נאדרי (Firouz Naderi) נמצאים בעיצומו של מו"מ עם עוזר מנהל נאס"א, אד ווילר, על המשך המשימה.
ד"ר ריי ארבידסון, סגן החוקר הכללי של המטען המדעי של הרכבים הסביר כי יתכן שישנם תגליות משמעותיות הממתינות עלל כוכב הלכת. "הצלחנו במציאות וגם בהשאלה רק לגרד את פני השטח של גבעות קולומביה ואנחנו רק חצי הדרך במשימת אנדורנס." אמר.
טיעונים משכנעים
ד"ר ארווידסון אומר כי יולי הוא החודש המלא האחרון שבו יתבסס צוות שלם ב-JPL. לאחר מכן, מדעני המשימה ישתמשו בועידות וידאו ומערכות הפצת נתונים כדי להמשיך במשימה. הדבר עשוי לקצץ בעלויות הפרויקט, אמר ד"ר ארבידסון. "כסף הוא משתנה חשוב. צריך לקצץ בהוצאות ככל האפשר." אריקסון ונאדרי יוכיחו כי הרכבים נמצאים במצב תקין מספיק כדי להמשיך במשימה אחרי ספטמבר. לדברי ארבידסון, הן אופורטיוניטי והן ספיריט נמצאים במצב טוב, אף כי הזמן הזמין לתפעול הרכבים הולך ופוחת. הדבר נובע בעיקר בגלל התזוזה צפונה של השמש כפי שהדבר נראה ממאדים והתחלת החורף. פירוש הדבר שהימים, גם בקו המשווה (שלא כמו על כדור הארץ) מתקצרים והשמש פחות חזקה, והדבר מגביל את האנרגיה הזמינה באמצעות קולטי השמש להטענת הסוללות.
גם ההצטברות המתמדת של אבק על קולטי השמש יקצץ בסופו של דבר באספקת החשמל שעדיין ניתן יהיה 'לחלוב' מן השמש ואולם תופעה זו עדיין לא הוכחה כאיום משמעותי על המשימה" אמר ארבידסון.
בעוד כשלושים ימי מאדים ימקמו המדענים את קולטי השמש כדי לחלוב כמה שיותר מאנרגית השמש כדי לסייע לרכבים להתמודד עם החורף המאדימאי. ספיריט יכנס למצב של שינה עמוקה במהלך הלילות, ופירוש הדבר לסגור כל מכשיר אלקטרוני ולהסתמך על אנרגית השמש כדי להעיר את הרכב. אופורטיוניטי נמצא במוד זה בשל מחמם פגום שצרך יותר מדי חשמל.
"אנחנו נעשה הכל כדי שנישאר בחיים ונמשיך לבצע חישה מרחוק של פני השטח ושל השמים. נהפוך לתחנת מזג אוויר לטווח ארוך, אמר ד"ר ארבידסון. הרכבים יוכלו לנסוע שוב בראשית 2005 כאשר תנאי מזג האוויר ישתפרו. אם תסכים נאס"א להארכה,יתכן שהרכבים ימשיכו לשוטט גם לאחר מלאת שנה לנחיתתם על כוכב הלכת האדום.
לידיעה בבי.בי.סי
ידען מאדים – משימות נוכחיות
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~890913163~~~16&SiteName=hayadan