בדרך להפרטת החלל

אקונומיסט, הארץ, חדשות וואלה!

הדמיה של תוכנית החלל של בוש

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/moonbase2.html

אובדן מעבורת החלל קולומביה ושבעת האסטרונאוטים שלה היה מכה קשה לנאס"א. תוצאה אחת של האסון היתה דו"ח נוקב על הדרך שבה פועלת סוכנות החלל. התוצאה השנייה הגיעה החודש: בהודעתו של הנשיא ג'ורג' בוש כי אמריקה תחזור לירח ותתכונן למסעות רחוקים יותר במערכת השמש.

בוש הודיע רק על הקווים הכלליים של "חזונו". הפרטים יובהרו בהמשך. ראוי שכל מי שחש התעלות נפש לנוכח הרעיון של שיבה ממושכת לירח יזכור שב-1989, יום השנה ה-20 לנחיתה הראשונה על הירח, הכריז אביו של בוש על דבר דומה. אומדני המחיר של תוכניתו היו עצומים (כ-400 מיליארד דולר) והקונגרס מיהר לקבור את הרעיון.

תוכניות בוש הבן צנועות יותר. הן פותחות בנחיתת חללית לא מאוישת על הירח ב-2008, כדי לעשות את ההכנות הדרושות ל"נוכחות אנושית נמשכת" בירח. בינתיים לא מדובר על בסיס קבע מאויש על הירח.

ב-2010 יוצא מהשירות צי המעבורות הקיים. כעבור כמה שנים יחל השלב הבא. ייעשה בו שימוש ב-Crew Exploration Vehicle (כלי רכב לסיורי צוות), שישרת בעתיד את תחנת החלל הבינלאומית.

בוש לא נידב מידע רב על רכב החלל הזה, וציניקנים יכולים לחשוד שלמעשה הוא מציע גרסה מעודכנת של חלליות אפולו, שהרכיבו את מבצע הירח הקודם של ארצות הברית. זה לא בהכרח רעיון רע כל כך. לקח יקר אחד של תוכנית המעבורת הוא שמסעות בחלל מבוצעים בתדירות נמוכה מכדי להצדיק בניית חלליות שאפשר להשתמש בהן שוב ושוב. רוג'ר פילקה, חוקר מדיניות מדעית באוניברסיטת קולורדו, מעריך שתוכנית מעבורת החלל עלתה לאמריקה 150 מיליארד דולר (במחירי 2002) מלידתה, ב-1971, ועד היום.

התוכניות ששירטט בוש ימומנו על ידי הקצבה מחדש של 11 מיליארד דולר בתקציב הקיים של נאס"א במרוצת חמש השנים הבאות ומיליארד דולר נוספים. בוש לא אמר איזה תוכניות יקוצצו, אבל לנוכח העובדה שתוכניות המעבורת ותחנת החלל אמורות להימשך, קיימת סכנה ברורה שנטל הקיצוצים ייפול על התוכנית המדעית המצליחה של הסוכנות.

הקונגרס יצטרך לאשר את התוכניות. אבל בוש מבקש רק "עוד קצת כסף" ומציע לבטל את המעבורת הלא פופולרית, ונראה שישיג את מבוקשו. האם הדבר יקדם את אמריקה למאדים ורחוק יותר? זו סוגיה שנויה במחלוקת.

באחרונה הושמעו ההבלים הרגילים, כי ייעשה שימוש בחומרים שיופקו בירח, לייצור דלק טילים ואוויר למסעות לטווח ארוך יותר. בוש השכיל שלא להיכנס לפרטים אלה שעלותם עצומה.

לכאורה, משוגעים לחלל היו אמורים להיות מאושרים. אבל בגלל הנהלת נאס"א הנוכחית תגובתם צוננת. Foundation" "The Space Frontier הוא ארגון המקדיש את פעילותו "לפתיחת החלל להתיישבות אנושית במהירות רבה ככל האפשר". כשהודלפו פרטים על תוכניות ממשל בוש, הזהיר הארגון שנאס"א הוא "גוף מנופח, לא גמיש, שאנן וזחוח, שחי על שידורים חוזרים של ימיו הטובים יותר". הציעו שם שנאס"א תשתף פעולה עם גורמים פרטיים, ותתרענן.

זה עוד עלול לקרות. גם עכשיו עשרות צוותים של יזמים פרטיים מתחרים על בניית חללית ללא עזרה מהממשל. לנגד עיניהם עומד פרס אולטימטיווי, בסך 10 מיליון דולר, לחללית הראשונה שתוכל לקחת תיירים לחלל. זה יכול להישמע כחלום, אבל בחודש שעבר הטיס אחד המתחרים כלי ניסוי במהירות על-קולית. זו היתה הטיסה העל-קולית המאוישת הראשונה של כלי רכב שפיתחו בני אדם פרטיים.

גם לפי החישובים הנוכחיים, תיירות חלל, ולו גם בהיקף מצומצם, תהיה כדאית כלכלית. מאות בני אדם כבר שילמו מקדמות על נסיעה לחלל לחברה בשם "ספייס אדוונצ'רס" מארלינגטון שבווירג'יניה. חברה זו (שכבר מארגנת מסעות בשווי 20 מיליון דולר לתחנת החלל, ב"סויוז" הרוסית), מציעה מסעות במחיר מאה אלף דולר לאדם. הנוסעים לא יילקחו הרחק מכדור הארץ, אבל הם יתנסו בתחושת חוסר משקל, יראו את כדור הארץ ממעל וייחשבו אסטרונאוטים.

אין זה חזון גרנדיוזי בהשוואה לבסיס מאויש על הירח, אבל הוא מציאותי יותר. סוכנות נאס"א עשתה דברים גדולים – מהסוג שחברה פרטית אינה יכולה ואינה אמורה לבצע – במשימות החלל המדעיות הלא מאוישות שלה. עליה להתמקד במשימות אלה ולהותיר את עסקי שיגור בני אדם לחלל למגזר הפרטי.

ידען האדם והחלל
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~754681782~~~8&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.