אלטע-זאכען בחלל

נאס"א מחפשת באינטרנט רכיבים אלקטרוניים מיושנים, המשמשים עדיין במערכות הבדיקה של מעבורות החלל והשגתם נעשית יותר ויותר קשה

ויליאם ברוד, הארץ

מבוקש בחלל. מעבד אינטל 8086 (אילוסטרציה)

נאס"א זקוקה לחלקים שאיש כבר לא מייצר, כדי להמשיך ולהטיס מעבורות. לשם כך החלה סוכנות החלל האמריקאית לשוטט באינטרנט, באתרים כמו יאהו ו-eBay, בחיפוש אחר חלקי חילוף לציוד אלקטרוני שבעיני משתמש המחשב המצוי עשוי להיראות מיושן ופרימיטיבי.

גורמים בסוכנות אומרים שבאחרונה קנתה נאס"א כמות גדולה של ציוד רפואי מיושן כדי להוציא ממנו שבבי אינטל 8086. גירסה של השבבים הללו הותקנה במחשב האישי הראשון של IBM, בשנת 1981. כאשר מעבורת החלל הראשונה יצאה לדרכה באותה שנה, שבב ה-8086 מילא בה תפקיד מכריע; הוא הותקן בציוד שנועד לוודא ששני טילי ההאצה של המעבורת מוכנים לשיגור.

כיום, כעבור יותר מ-20 שנה, בציוד הבדיקה עדיין מותקנים שבבי 8086, שכעת כבר קשה להשיגם. נאס"א מתכננת לבנות מערכת בדיקה אוטומטית בעלות של 20 מיליון דולר, עם חומרה ותוכנה חדשות לגמרי. בינתיים אוגרת הסוכנות שבבי 8086 כדי ששבב פגום לא יקרקע את צי מעבורות החלל המזדקנות של ארה"ב.

בנוסף ל-8086, נאס"א מנסה להשיג עשרות חלקים מיושנים. "זה כמו מסע ציד", אמר ג'ף קאר, דובר של חברת Alliance United Space המנהלת את צי המעבורות. "חיפוש החלקים מצריך תעוזה מסוימת".

חלפים ישנים רבים שנאס"א מגלה ורוכשת אינם משמשים במעבורות עצמן אלא בציוד השירות והתמיכה. ציוד כזה נמצא בשימוש של קבלני משנה של צי המעבורות וכן במרכז החלל קנדי בפלורידה, משם משוגרות המעבורות. למי שתהה אם יוכל למכור לנאס"א את המחשב הישן שלו שצובר אבק במרתף, הסוכנות לא מעוניינת. נאס"א וקבלני המשנה שלה מחפשים מאגרים של חלקים ישנים לרכישה בסיטונות. בין הרכישות שנעשו לאחרונה: שבבי מחשב מיושנים, מעגלים מודפסים וכוננים ישנים של דיסקטים גדולים. "העדרה של פיסת חומרה אחת יכול להרוס לנו את היום", אמר מייק רנפרו, מנהל תכנון הלוגיסטיקה למעבורות מטעם Alliance United Space במרכז החלל קנדי.

לדברי רנפרו, באחרונה סרק הצוות שלו את האינטרנט בחיפוש אחר מעגל חשמלי שיצא משימוש, שהיה אחד המרכיבים בבדיקת השעון הראשי של המעבורת. התברר שהמשימה קשה יותר משחשבו. באחד המקרים חשבו שהם קרובים ליעד הנכסף, אך טעו. רק אחרי חיפושים מאומצים מצאו לבסוף את חלק שחיפשו, ושילמו תמורתו 500 דולר. "זה מחיר נמוך מאוד", אמר רנפרו. "אילו היינו שוכרים מהנדס חומרה לשבוע אחד, היינו משלמים יותר".

תלותה הגוברת של נאס"א בחלקים ישנים מלמדת במידה מסוימת עד כמה עומעם זוהרה של הסוכנות. בתחילת שנות ה-60 מילאה נאס"א תפקיד מוביל בייסוד תעשיית השבבים; הכמויות הגדולות של המעגלים המשולבים שרכשה סללו לתעשייה הצעירה את הדרך לשגשוג כלכלי. השבבים היקרים איפשרו לנאס"א להגיע להישגי מזעור שאיפשרו לשגר לחלל לוויינים מתקדמים ולפתח את הטכנולוגיה לנחיתה על הירח. אלפי שבבים הורכבו ברכב הנחיתה והפכו את מחשב ההנחיה שלו ל"קטן יותר, קל יותר, מהיר יותר, יעיל יותר ואמין יותר מכל מחשב קיים אחר", כפי שכתב ט"ר רייד בספרו "השבב" ב-1984.

כעת הופכת נאס"א לקורבן של הצלחתה שלה. שוקי האלקטרוניקה האזרחית משתנים מהר כל כך, שנאס"א וקבלני המשנה שלה נאלצים לאלתר כדי למצוא תחליפים לציוד שהתיישן במעבורות. בעבר, מומחי הרכש של נאס"א נהגו לסקור קטלוגים ישנים ולהתקשר לספקים בחיפוש אחר חלפים. כיום נעשה הציד קל יותר בזכות מנועי חיפוש באינטרנט ואתרי מכירות פומביות כמו eBay, שאפשר לקנות בהם כמעט הכל.

קאר ציין שכאשר הממשל האמריקאי רכש מערכות מורכבות כמו מטוסי קרב, חוזי הרכש כללו לעתים קרובות סעיפים שחייבו שידרוגים תקופתיים ושיפורים של המערכות, כדי למנוע התיישנות של חלקים. אך המעבורות, שתוכננו לפעול עשר שנים, מעולם לא כללו תוכניות שדרוג מסוג זה. המעבורות אמורות לטוס עד 2012, אך נאס"א בודקת כעת אם אפשר לדחות את תאריך הפרישה שלהן עד 2020 – מה שיהפוך את משימתם של ציידי החלפים לקשה עוד יותר.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~330465379~~~8&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.