סיקור מקיף

יורי גגרין הוא לא טייס החלל הראשון

למרות מקומו המכובד בספרי ההיסטוריה, מסתבר שטייס החלל הראשון יורי גגרין לא עומד בהגדרות שנקבעו על ידי הפדרציה לאווירונאוטיקה

יורי גגרין בחליפת החלל שלו
יורי גגרין בחליפת החלל שלו

יורי גגרין, טייס החלל הראשון, לא עומד בהגדרות שנקבעו על ידי הפדרציה לאווירונאוטיקה. על פי הפדרציה, פרק 2 בקוד מספר 8 בתחום האסטרונאוטיקה קובע כי טייס צריך להמריא ולנחות יחד עם הכלי שלו, תנאי שגגרין לא עמד בו.

הטיסה הראשונה לחלל

ביום 12 באפריל 1961 המריא יורי גגרין לחלל בתוך הקפסולה ווסטוק-1, והפך לאדם הראשון בהיסטוריה שהגיע לחלל. גגרין ביצע הקפה שלמה סביב כדור-הארץ ונחת בשלום על אדמת ברית-המועצות. הטיסה הפכה את גגרין לגיבור לאומי במדינתו והביאה יוקרה רבה לברית-המועצות על ההישג הטכנולוגיה.

מדינות המערב הביטו בקנאות על הקידמה הטכנולוגית של ברית-המועצות, תחילה היה זה הלוויין הראשון בחלל ה”ספוטניק”, ועתה האדם הראשון בחלל. ב-5 במאי 1961, פחות מחודש מאז הטיסה של יורי גגרין, ביצע האמריקאי אלן שפרד טיסה דומה לחלל בקפסולת פרידום-7, נכנס למסלול וחזרה לכדור הארץ תוך שהוא נוחת באוקיינוס.

מיהו טייס חלל ?

הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה
הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה

“טייס חלל” בעל פי הקוד הספורטיבי מספר 8 של הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה הוא אדם ששהה בכלי וביצע תפקיד אקטיבי במהלך ה”טיסה לחלל”.

“טיסה לחלל” מוגדרת כטיסה שעולה על 100 קילומטר (62 מייל) מעל פני הים. בארה”ב אסטרונאוט מקצועי/צבאי/פרטי שטס לגובה העולה על 80 קילומטר (50 מייל) מקבל כנפי אסטרונאוט. בנוסף למבחן הגובה על כלי הטייס לעמוד במספר מבחנים נוספים ביניהם במבחן המסלול, דהיינו להיכנס למסלול סביב כדור-הארץ.

הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה (FAI) הוקמה בשנת 1905 ובין שאר תפקידיה היא אחראית על הסטנדרטים לקביעת שיאים בתחום אווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה. היות וזהו גוף בינלאומי לא-ממשלתי בו חברות מעל 100 מדינות בעולם, ביניהן גם ישראל, הגדרתו הנוקשה לעניין “טיסה לחלל” מועדפת על פני כל הגדרה אחרת.

האם גגרין עמד בתנאים?

יורי גגרין טס לחלל, נכנס למסלול, הקיף את כדור-הארץ ונחת בערבות רוסיה. אך מה שהעולם לא ידע הוא שבזמן הנחיתה גגרין נפלט בגובה 20,000 רגל.

על פי הגדרות הפדרציה, על הטייס להמריא ולנחות בכלי הטייס, במידה והדבר לא בוצע הטיסה תוגדר כ”טיסה חלקית לחלל”. השלטונות בברה”מ הסתירו את העובדה שגגרין לא עמד בקריטריונים של הפדרציה. השמטת המידע העניקה לו את התואר הנכסף ומנעה ויכוחים פוליטיים מיותרים מול המערב. לולא ההונאה הסובייטית, התואר הנכסף היה נופל בחיקו של טייס אמריקאי.

בשנת 1968 הפדרציה החלה להעניק מדליית הוקרה על שם יורי גגרין ובכך הכניסה אותו לספרי ההיסטוריה. רק כעבור מספר עשורים פורסמו כל הפרטים אודות הנחיתה הבעייתית. גגרין אומנם נמחק מספרי השיאים של הפדרציה היות והוא לא עמד בקריטריונים אולם מקומו בהיסטוריה הושרש עמוק בתודעה האנושית.

השפעה על ההיסטוריה

רבים יטענו כי מדובר בספר שיאים זניח שלא ישפיע על מעמדו של גגרין, אבל הפדרציה היא ארגון בין-לאומי והדבר מקנה לה מעמד של שופט-על, הגדרותיה נקבעות על ידי פאנל שופטים רב-לאומיים, החלטותיה נאכפות בכל המדינות והעובדה שהיא נוטלת חלק בכל התחרויות בעולם בתחום אווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה מחזקות עוד יותר את מעמדה.

מעצמות רבות, ובעלי אינטרסים שונים כבר הוכיחו כי ניתן לשכתב את ההיסטוריה. בעתיד הרחוק, הסרת שמו של גגרין מספר שיאי האסטרונאוטיקה יכולה להוות ראיה כנגד ההישג שלו.

26 תגובות

  1. “בנוסף למבחן הגובה על כלי הטייס לעמוד במספר מבחנים נוספים ביניהם במבחן המסלול, דהיינו להיכנס למסלול סביב כדור-הארץ”

    זאת נקודה מעניינת – שמשמעותה שגם טיסתו של אלן שפרד לא הייתה נחשבת “טיסת חלל” על פי קריטריון זה, כיוון שבניגוד ליורי גגארין, אלן שפרד לא נכנס למסלול סביב כדור הארץ.
    טיסתו של שפרד נחשבת Sub-Orbital Flight.

    אז לפי טענתך – שניהם פסולים.
    אבל בתכלס, זה לא מעניין אף אחד.
    הם היו בחלל, נקודה. מי שהיה קודם, היה קודם.

  2. מי שגילה את אמריקה הם נוודים שהגיעו לשם לפני אולי 50,000 שנה. בני התקופה הזו גם גילו את אוסטרליה, ולא קוק….

  3. אלחדד
    יש שמועות שהוויקינגים הגיעו לאמריקה לפני אמריגו… לך תדע..
    מה שכן ידוע זה שהמנצחים כותבים את ההיסטוריה, והמפסידים תמיד מנסים לשכתב אותה..

  4. תגיד מה אתה חמור מזה נפלט מגובה של 20,000 רגל בוא תבוא אני ידחוף מגג של 6 קומות שזה פי אלפי מטרים פחות ונראה אם תשרוד

  5. אור (תגובה 4), לשאלתך מי היה טייס החלל הראשון האמיתי? צוין בכתבה שתוך פחות מחודש מטיסתו של גגרין, אלן שפרד האמריקאי שוגר לחלל.

  6. שמעתי על מקרים ושמועות שהיו קיימים בזמנו של גגרין על "חובבי רדיו" ששמעו עדויות על שיגורי קוסמונאוטים רוסים לפני גגרין שלא חזרו ונאבדו בחלל שלא הצליחו הסובייטים להחזיר אותם

    מישהו יודע לענות לי על זה?

  7. אור ברקת כתב בתגובה 7

    כלומר קולומבוס הוא אולי האדם הראשון מהתרבות השלטת שהגיע לאמריקה

    ופה מונח העניין. גגרין הוא לא מהתרבות השלטת, הוא שייך לתרבות המופסדת. אנשי הפדרציה, מן הסתם, הם חלק מהתרבות השלטת. המעניין כאן זה איך יש כאן דחיקה (מחודשת) של גגרין מהתודעה כ"ראשון", כלומר ריאקציה.
    וכל הויכוח הוא בסך הכל על מי היה ראשון…..

  8. ציבורית הוא היה הראשון ואין מה לעשות. כל שינויי ההגדרות לא יבטלו את טיסתו.
    מעבר להשג האישי של יורי שסכן את חייו ללא כל ידיעה למה הוא נכנס אין במעשהו כל הישג עולמי. נהפוך הוא!
    כיום ברור שכל המשימה עמדה בפני כשלון ללא כל יכולת התערבות של בקרת הקרקע. זה היה בפרוש תרגיל "מצליח" שהצליח. לא הופגן כאן כל השג אמיתי, אלה יכולת מוטורית בסיסית שהיתה כבר כאן עוד מימי השלטון הנאצי ואפילו לפניו.
    אבל לחשוב שעבור ההישג הזה סבלו יותר מ200 מליון רוסים במשך עשרות שנים מחיי דלות חיים ללא חופש ,זה כבר מגמד ומבטל את ההשג. לחשוב שכדי להעיף אותו על גבי טיל (פשוטו כמשמעו) נלקחו כל היכולות הכלכליות מהעם הרוסי כדי לממן זאת. אז זה השג לא שווה ודוחה.מבחינתי יש רק אומץ של יורי ולא יותר. בדיעבד ראינו כיצד הגולם הרוסי קרס על מדינתו אחרי אחרי מספר שנים. אח"כ גם התברר שלא היתה כאן כל פריצת דרך אמיתי אלא יותר פירסומית. הרוסים לא הצליחו לשחזר יותר הצלחה זאת ובכלל לא היו בכיוון מול האמריקאים בנחיתה וחזרה מהירח. הרוסים גילו כבר אז שיותר טוב כותרת אחת בתקשורת …מהכל.

  9. צודקים אריה סתר וסבדרמיש יהודה.

    ישנה סבירות גבוהה מאד, מהכרותי את המנגנונים הסובייטיים, שגגארין, ככל הנראה לא היה האדם הראשון בחלל. ישנן כמה עדויות הטוענות בעקשנות שהיו לפניו כמה וכמה קוסמונאוטים שקיפחו חייהם ושנותרו עלומים. הוא היה הראשון ששב בחיים מהמשימה.

    כל עניין ההגדרות מחדש, בדיוק כפי שעשו עם פלוטו, תורצו וכוסו במעטה כאילו מדעי, אך מאחוריהם עומדים מניעים אחרים – פוליטיים בעיקר.

    לכן… עזבו אתכם מהגדרות. לא כל דבר חייב להיות פוליטיקלי קורקט. כפי שאמר חזי, הראשון שטס הוא הראשון שהיה שם (בין אם זה גגארין או אחר לפניו). את המינוחים הפוליטים ישכחו בעתיד – הם זמניים ומתחלפים עם השלטון והאופנה. העובדות הן נצחיות.

    חנן סבט
    http://WWW.EURA.ORG.IL

  10. סייר החלל הראשון היה ג’רמי, בן אחותו של ד”ר לקלן מק-קינון. יחי סולבג! תחי אסה! יחי הסיקוס!

  11. כהצעה נוספת להגדרה :

    שילוב של מקדם ההשתחררות ( מרחק ההקפה ) מכוח המשיכה של כדור הארץ והקפתו לפחות פעם אחת .

  12. הייתי מציע ליורי גגרין לעשות הסבה מקצועית לתחום שבו יעריכו קצת יותר את הכשרתו המקצועית ואת תרומתו לענף. למשל אולי שיהיה מלגזן. או מנופאי. די קל להשיג תעודת מקצוע ממשרד העבודה והחידוש עולה גרושים.

  13. חזי – אבל קולומבוס באמת לא גילה את אמריקה. גם אם נתעלם מהעובדה שהוא חשב שהגיע להודו (לכן קוראים לאמריקה אמריקה) אז קיימת העובדה שהשיגו אותו הויקינגים (שלא לדבר על האינדיאנים עצמם שהשיגו גם אותם בדי הרבה זמן כשעברו את ברינג).

    כלומר קולומבוס הוא אולי האדם הראשון מהתרבות השלטת שהגיע לאמריקה.

    אני גם לא מסכים אם הטיעון שהקריטריונים לא חשובים אלא דבר אמורפי בשם היגיון הוא החשוב.

  14. אני מסכים עם סבדרמיש.

    באותה מידה שגגרוין לא טייס החלל הראשון אפשר היה לטעון שקולומבוס לא גילה את אמריקה (כף רגלו לא נחתה על היבשת), ומגלן לא היה הראשון להקיף את העולם (מת בדרך). בסופו של דבר אין שום חשיבות לקריטריון לא מוכר של אגודה לא ידועה, אלא ההגיון הפשוט קובע – מי שטס ראשון לחלל הוא טייס החלל הראשון (פשוט לא?)

  15. סבדרמיש
    פלוטו חדל להיחשב במניין הפלנטות כיוון שנתגלה גוף המקיף את כדור הארץ והוא גדול מפלוטו (ורחוק יותר ממנו). אז אם ההוא לא פלנטה, אז גם פלוטו לא.
    חוץ מזה אתה צודק. גגארין אינו מוגדר, כפי שלמדנו כאן, כטייס חלל, אך הוא הראשון שהגיע לחלל (וחזר בחיים – כי דומני שהיה שיגור מאוייש קודם שנכשל והטייס נספה – מישהו יכול לאשר זאת?).

  16. אם תיכנסו לקישור שנתתי, אתם תיראו רשימה סגורה של כללים והגדרות שקבעה הפדרציה. לרבים מהכללים יש היגיון מסויים. אני אסביר את ההיגיון בכתבת ההמשך, ואתן דוגמאות נוספות.

  17. למה זה מזכיר לי את המקרה של פלוטו?
    גם שם החליט מי שהחליט על חוק /כלל מטופש ופלוטו איבד את מקומו האסטרונומי החשוב.
    לעניות דעתי, טייס חלל הוא אחד שהיגיע לגובה של לפחות מאה ק"מ , נקודה. נחת או לא, זה באמת לא חשוב.
    מעניין מה יומרו ה"מומחים" לגבי אילן רמון וששת חבריו מהקולומביה?
    הנחיתה שלהם, כידוע, לא התנהלה כמתוכנן.

    חוץ מזה, חבל שצלסי הפסידה בגמר ליגת האלופות.

    סבדרמיש יהודה

  18. מה שעומד בלב העסק הוא פשוט דימוי לא מתאים ששימש לקביעת התנאים. טיסה לחלל היא לא דומה לטיסה במטוס, הרי אפשר לומר שבכלל אין טייסי חלל כי כל מי שטס לחלל חזר בנפילה עם כלי שהוא חלק קטן מהכלי שהמריא בו …

    אפשר לנסח את זה בצורה קצת אבסורדית: גגרין הגיע לחלל ב"טיסה" אבל לא טס בחזרה, זאת אומרת לא הייתה טיסה ? אז מה היה קורה אילו הוא היה נשאר בחלל ?

    אז אולי גם הטיסה של לינדברג לא נחשבת ? אני מנחש שלינדברג לא טס בחזרה בטיסת סולו בלי נחיתות … הרי זה היה סיכון מטורף. הוא כנראה חזר באנייה עם הרבה שמפנייה בדליי קרח …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.