מדענים מסוכנות החלל היפנית מוצאים חלון אל מערת לבה על הירח

אשנב אל מערות לבה בזלתית על פני הירח תורם בהבנת המכניזם של פעילות וולקנית עתיקת יומין.

מכתש ירחי מתוך ויקיפדיה (מכתש דדאלוס בצידו הרחוק של הירח). לא פורסמה במאמר תמונה של המכתש המדובר

מערות לבה, שהן מנהרות תת-קרקעיות הדמויות לצינורות דרכן לבה זרמה בעבר, הן נפוצות על פני כדור-הארץ. מדענים חלוקים בדעתם האם המנהרות הללו יכלו להיווצר גם על הירח, אך אין מחקרים שמאשרים זאת באופן חותך או מצביעים על מאפייני הימצאות לבה ירחית במנהרות.

בעזרת תמונות מהמצלמה ברזולוציה גבוהה שפעלה על החללית קאגויה, החוקר ג'וניצ'י הרויאמה מסוכנות חקר החלל היפנית (JAXA), זיהה חור אנכי שהמדענים מאמינים כי הוא אשנב אל תוך מנהרת לבה שלמה. החור ממוקם באזור גבעות מריוס (Marius Hills), אזור וולקני על פני צידו הקרוב אלינו של הירח.

המדענים מצאו שהחור הכמעט מעגלי הזה הוא בקוטר 65 מטרים, ובעומק של כ 80-88 מטר. על פי השערתם, יתכן שהמכניזם העומד מאחורי היווצרותו ועיצובו של האשנב קשור בקריסת החלק העליון של מנהרת הלבה. מחברי המחקר מאמינים שלתגלית יכולות להיות השלכות על מחקרים עתידיים בנושא וולקניזם ירחי.

נוסף לכך, מאחר ומערות לבה מוגנות מפני הסביבה העוינת השוררת על פני הקרקע בירח, מערות כאלה יכולות לשמש בעתיד כחלק מבסיסים ירחים.

המחקר פורסם בכתב העת Geophysical Research Letters. הוא כלל שיתוף פעולה בין מספר אוניברסיטאות ומכוני מחקר ביפן ובארה"ב.

ההודעה לעיתונות