סיקור מקיף

האם ספיריט ישרוד את 2010

רכב המאדים ספיריט תקוע מזה חודשים ארוכים בדיונת חול, וכעת הוא ניצב בפני אתגר חדש – החורף המאדימאי. המהנדסים ב-JPL עושים כל מאמץ כדי שהוא ישרוד אותו

הזרוע הרובוטית של ספיריט מנסה לסייע בחילוצו מהחול ללא הצלחה
הזרוע הרובוטית של ספיריט מנסה לסייע בחילוצו מהחול ללא הצלחה

בעוד כמה ימים יציין הרובוט ספיריט שש שנים מדהימות על מאדים. ואולם בהודעה לעיתונות של JPL, נראה כי העתיד של ספיריט לא כל כך טוב. הרכב הרובוטי תקוע במלכודת חול עם גלגלים שאינם מתפקדים טוב ומפריעים לניידות הרכב ומונעים ממפעילי הרכב לבצע פעולה אסטרטגית – לכוון את קולטי השמש של הספיריט לעבר השמש כדי למלא את מצבריו לצורך חימום בחורף המאדימאי הקשה. “העדיפות הראשונה למשימה זו היא להישאר ניידים, אם הדבר יתאפשר” אמר סטיב סקווירס, החוקר הראשי של רכבי המאדים.

“אני עדיין מקווה שצוות הרכב יצליח לבצע עוד נס וששנת 2010 תהיה שנה טובה לספיריט על מאדים.” אמר סקוויירס.

ואולם אם ניידות אינה אפשרית, העדיפות הבאה תהיה השרידות. כדי לעשות זאת ינסה הצוות לשפר את שיפוע הרכב ב לי לפגוע ביכולת הספיריט לייצר מספיק חשמל כדי לסובב את גלגליו. ספיריט נמצא בחצי הכדור הדרומי של מאדים, שם כעת סתיו וכמות שעות האור הזמינה לקולטי השמש של הרכב מצטמצמת. הדבר עשוי להתבטא ביצירת נסיונות חילוץ מהמקום התקוע במהלך ינואר, בהתאם לכמות הכוח שישאר. נטית הספיריט, כמעט חמש מעלות לעבר הדרום, אינה טובה בגלל ששמש החורף חולפת נמוך בשמי הצפון.

אלא אם יהיה שיפור בשיפוע הרכב או מזל עם רוחות שישיפעו על הבניה ההדרגתית של האבק על קולטי השמש, כמות אור השמש תמשיך לרדת עד מאי 2010. במאי, או אולי אף קודם לא ישאר לספיריט מספיק כוח כדי לשמור על מצב פעיל.

“בקצב הנוכחי של הצטברות אבק, קלטי שמש בשיפוע אפס יספקו בקושי מספיק אנרגיה כדי להפעיל את מחממי השרידות ביום ההיפוך החורפי עת מאדים.” אמרה ג'ניפר הרמן, מהנדסת של הרכבים במעבדה להינע סילוני של נאס”א בקליפורניה.

הצוות מעריך גם אסטרטגיות לשיפור הנטיה אפילו אם ספיריט לא יוכל להיחלץ ממלכודת החול לדוגמה להתחפר עמוק יותר עם הגלגלים הפונים לצד צפון. בפברואר תעריך נאס”א את הפוטנציאל המדעי של משימות מאדים, כולל ספיריט ותקבע כיצד לחלק את המשאבים המוגבלים. בינתיים, מתכנן הצוות מחקרים נוספים שספיריט יוכל עשות במצבו הנייח ובכוחו המתמעט.

“ספיריט יוכל להמשיך במחקר מדעי במקום שהוא נמצא בו” אמר ריי ארבידסון מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, סגן החוקר הראשי של הרכבים. “אנחנו יכולים לחקור את פנימו של מאדים, לנטר את מזג האוויר ולנסות להמשיך לחקור את המשאבים המעניינים שנחשפו בידי הגלגלים של הספיריט”.

מחקר פנימו של כוכב הלכת תוך שימוש בשידורי רדיו כדי למדוד את תנודת ציר הסיבוב של מאדים, דבר שאינו אפשרי כאשר הרכב בתנועה. ניסוי זה ואחרים עשויים לספק ממצאים שונים ממשימה שכבר השיגה עד כה את הציפיות ממנה ואף מעבר לכך.

לידיעה ביוניברס טודיי

9 תגובות

  1. 4, נראה לי שהרוח החזקה מאוד שבמאדים היא זאת שנאסה סמכו עליה שתנקה את האבק מקולטי השמש.

    זה ממש עצוב שספיריט נכה, סוף של דרך ארוכה, בטח המדענים/ מתכנתים שהפעילו אותו על מאדים עד היום ממש מדוכאים מזה. ראיתי תוכנית על ספיריט ואופרטיוניתי שהראו שם איך כל צוות נקשר מאוד לרובוט שלו.

  2. ל4
    לא חשבו בנאסא שהרובוטים ישרדו כל כך הרבה זמן, למען האמת במקור המשימה לא הייתה אמורה להמשך יותר משלושה חודשים.

  3. לדעתי צריך לעשות כל מה שניתן בכדי לעזור לספיריט
    גם עם צריך להפיל על הכוכב רובוט נוסף וזול רק בכדי שהוא יתקן ויחליף בטריות לספיריט
    ספיריט ואופרטיוניטי עשו די ויותר בכדי לזכות בתמיכה מסוג זה

  4. אם כבר מדברים אז מה קורה עם הרכב השני שהרבה זמן לא עלה לחדשות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.