נאס"א מאשרת: סימנים למים נוזליים במאדים

קיום המים יוזיל בהרבה עלות שיגור מאויש למאדים *  התגלו גם עדויות לערוצי נחלים ואגמים חרבים המעידים על זרימת מים בעבר *  מקבץ ידיעות שהתפרסמו במהלך שנת 2000

23.6.2000
מאת: תמרה טראובמן

מדענים מסוכנות החלל של ארה"ב, נאס"א, הודיעו אתמול שמצאו רמזים משכנעים לכך שקיימים במאדים מים נוזליים.

לדברי החוקרים, בצילומים ברזולוציה גבוהה, שצולמו על ידי החללית "מארס גלובל סרוויור", נצפו קניונים בעלי דמיון "מדהים" לקניונים שבהם זורמים מים בכדור הארץ. החוקרים אמרו שהם אינם יכולים לקבוע אם מים ממשיכים לזרום במאדים גם בימים אלה, אך הם משוכנעים שהצורות הגיאולוגיות שבצילומים נוצרו "יחסית לא מזמן", בגלל שרמת השחיקה של הערוצים אינה גבוהה.

החללית "מארס פולר לנדר", שאבדה בנחיתה על המאדים בשנה שעברה, היתה אמורה לחפש סימני מים בדיוק באותם אזורים בהם סבורים כעת המדענים שישנם מים. הכישלון הצורב לא שיבש את תוכניותיה של נאס"א לשגר בעתיד חללית מאוישת לכוכב. שני מדענים מסוכנות החלל, ד"ר מייקל מאלין וד"ר קנת אדג'ט, אמרו אתמול שייתכן ויוכלו להשתמש במים לאנרגיה להפעלת מנוע החללית ואולי אפילו לשתייה. נאס"א, שאיבדה בשנה שעברה שתי חלליות, מתכוונת לשגר למאדים חלליות נוספות ב-2005-2003.

לדברי פרופ' עקיבא בר-נון מאוניברסיטת תל אביב, מציאת מים אינה מעידה על קיום חיים, אבל היא מחזקת את הסיכויים שבשלב מסוים התפתחו במאדים חיים פשוטים. לפני ארבע שנים אמרו מדענים מנאס"א שבמטאוריט שהגיע לכדור הארץ ממאדים התגלו עדויות לחיים חיידקיים. אולם, חוקרים אחרים טוענים שייתכן שהצורות נוצרו בתהליכים גיאולוגיים, והוויכוח עדיין נמשך.

תוצאות המחקר החדש, שיתפרסם ביום שישי הבא בכתב העת המדעי "Science", עומדות בניגוד גמור לתפיסתם של רוב המדענים עד כה. בגלל הקור העז השורר במאדים, התקשתה הקהילה המדעית להאמין שיכולים להיות בו מים נוזליים.

מאלין ואדג'ט אומרים שהמים במאדים מגיעים ממצבורי קרח בעומק של כמה מאות מטרים מתחת לפני הקרקע. הלחץ הגדול המופעל על הקרח גורם לו לעבור למצב צבירה נוזלי ולהתפרץ עד לפני הקרקע.

בר-נון חישב בעבר יחד עם עמיתו, אוון טובייס מאוניברסיטת הוואי, שבמאדים צריכות להיות כמויות מים אדירות. החוקרים מנאס"א אומרים שלפי חישוביהם, כדי ליצור כל אחד מהקניונים שנצפו, נדרשו לפחות 2,500 מטרים מעוקבים של מים נוזליים. עם זאת, בגלל הקור העז והאטמוספירה הדלילה של הכוכב, החוקרים משערים שהמים יתנדפו תוך זמן קצר מרגע הגעתם לפני הקרקע.
{הופיע בעיתון הארץ, 23/6/2000}

מארס גלובל סרווייר איתרה מים במצב נוזלי על קרקע המאדים

22/5/2000

חללית של נאס"א שלחה לכדור הארץ נתונים הרומזים לקיומם של מים במצב נוזלי על המאדים; כך מסרו אתמול סוכנויות הידיעות.

הסוכנויות ציטטו מקורות בנאס"א, שאישרו שהחללית "מארס גלובל סרווייר" איתרה "סימנים למים במצב נוזלי הנמצאים מעל פני הקרקע". לדברי אותם מקורות, נאס"א אמורה להודיע רשמית על הגילוי ב-29 בחודש. דובר נאס"א סירב להגיב על הידיעה.

הטמפרטורה הגבוהה ביותר על פני המאדים אינה עולה על מינוס 20 מעלות צלסיוס – טמפרטורה קרה מדי בשביל מים זורמים. ואולם, המקורות בנאס"א אמרו שככל הנראה, מגיעים המים אל פני השטח ממעיין בעומק של כשלושה מטרים מתחת לפני הקרקע. הם ציינו, שיידרשו מחקרים נוספים כדי לקבוע בוודאות כי אכן זורמים מים נוזליים במאדים.

לפי דיווחי הסוכנויות, צילומים שצילמה החללית ב-1997 מעידים על הימצאות מקור מים באזור המרכזי של "ואלס מרינריס", קניון עצום ממדים במאדים. "איש לא מבין בדיוק איך הוא נוצר. נראה שמים נוזליים יצרו אותו ואחר כך הרוחות, וגורמים נוספים המשיכו ביצירתו", אמר אתמול פרופ' עקיבא בר-נון, אסטרו-כימאי מאוניברסיטת תל אביב.

פרופ' בר-נון הוסיף, כי צילומים ממאדים הראו שיש בקטבים של מאדים מאגרים עצומים של קרח. יתרה מזאת, צילומים שנשלחו לכדור הארץ בסוף שנות השישים הראו שקיימים במאדים ואדיות רבים שנוצרו בעבר על ידי מים נוזליים, כאשר האטמוספירה בכוכב הלכת היתה דלילה פחות והטמפרטורות היו יותר גבוהות.

חללית ה"סרווייר" שוגרה בנובמבר 1996, ונכנסה למסלולה סביב מאדים באפריל 1999. מאז סורקים מכשירי המכ"ם שבה את פני השטח של המאדים ומשדרים את הנתונים לכדור הארץ.

מים נוזליים הם תנאי חיוני להיווצרות חיים. "אם בעבר היו מים נוזליים על פני מאדים, ואם היום יש מים נוזלים על פני מאדים, הסיכוי שהתפתחו חיים במאדים הוא לא כל כך רע, אבל גם לא וודאי", אמר פרופ' בר-נון, "דובים לא נראה, אבל מיקרו-אורגנזימים בהחלט יכול להיות שיש".
{הופיע בעיתון הארץ, 22/6/2000}

נאס"א: גילינו הוכחות לקיומם של אגמים במאדים
הממצא מגדיל את הסיכוי לכך שחיים היו עשוים להתקיים בעבר על מאדים
5.12.2000

במה שהם מכנים "הגילוי המשמעותי ביותר שלנו עד כה" אמרו אתמול (שני) מדעני נאס"א כי הם גילו הוכחות לכך שבעבר הרחוק כוכב הלכת מאדים היה מלא באגמים ובימות של מים רדודים.

במסיבת עיתונאים שנערכה במעבדות נאס"א בלוס אנג'לס, אמרו החוקרים כי תמונות חדשות שהתקבלו מלווין שחג מסביב למאדים מראות סלעים המורכבים משכבות של משקעים. לטענתם, הגילוי מעיד על כך שהשוני בין מאדים לבין כדור הארץ לא היה גדול כל כך כפי שנהוג לחשוב.

הגילויים החדשים מהווים זריקת עידוד לתוכנית המחקר של מאדים בנאס"א לאחר שבשנה שעברה איבדה התוכנית את לווין האקלים שחג מסביב למאדים ואת ה"מארס פולר לאנדר" שנחת על הכוכב ו"טייל" בו.

"אנו רואים שכבות מובחנות ועבות של סלעים ובתוכם מכתשים ושקעים שונים" אמר ד"ר מייקל מאלין שחקר את התמונות. "יכול להיות (שהמשקעים הללו) נוצרו על ידי אגמים או ימות של מים רדודים".

"זוהי הפעם הראשונה שיש לנו סוג כזה של הוכחה בלתי ניתנת להפרכה לכך שסלעים שכבתיים נפוצים על מאדים. התמונות האלה מספרות לנו שמאדים המוקדם היה מאוד דינאמי ויכול להיות שהיה דומה הרבה יותר לכדור הארץ ממה שרבים מאיתנו חשבו עד כה", אמר מאלין.

סלעים שכבתיים שנוצרים במקום בו היו פעם אגמים הם נפוצים ביותר על פני כדור הארץ. הימצאותם במאדים מרמזת על כך שבעבר היו לכוכב מקורות מים שופעים שהם מרכיב מרכזי ביצירה של צורות חיים. הגילוי הנוכחי בא בעקבות הגילוי של 1996 אז מצאו חוקרים אובייקטים דמויי בקטריה ומולקלות אורגניות על מטאור שככל הנראה מקורו במאדים.

"הסיפור עדיין מסובך למדי, אך עם זאת ההשלכות שלו עצומות" אומר ד"ר קן אדג'ט מנאס"א. "מאדים שמר עבורנו, בסלעים שכבתיים שלו, תיעוד של אירועים שונים לחלוטין מהאירועים שמתרחשים על פניו היום. זה משנה את הדרך בה אנחנו מסתכלים על ההיסטוריה הקדומה של מאדים".

מדענים עצמאים חלוקים ביניהם לגבי חשיבות התגלית. לטענת רבים מהם, מדובר למעשה במיחזור של מחקרים ושל נתונים ידועים במטרה להוסיף יוקרה ותקציב לנאס"א. רוברט קראדוק, גיאולוג במוזיאון החלל של סמיתסוניאן בארה"ב, אמר כי המדענים יודעים על השכבות במאדים זה שלושה עשורים. "למעשה, הם לא ראו שום דבר שלא ראינו לפני כן" אמר קראדוק באתר .space.com"אתה יכול לקבל את הרושם שהם מגלים תגליות חדשות, כשבעצם כל מה שהם עושים זה להסתכל על תגליות ישנות עם נתונים חדשים".

עם זאת, מדענים אחרים מסכימים עם נאס"א לגבי ההשלכות מרחיקות הלכת של הגילוי. "זוהי ההוכחה הראשונה לקיומם של מים עומדים בהיקף רחב" אמר ווס האנטרס, מדען החלל הראשי של נאס"א לשעבר שמנהל כיום מעבדה גיאופיסית בוואשינגטון. "אם התגלית תעמוד בפני בחינה דקדקנית של שאר הקהילה המדעית, אין שום ספק כי מדובר בתגלית פנטסטית".

"מציאת השכבות הגיאולוגיות היא משהו שהביולוגים קיוו לו" אמר ד"ר קן נילסון, מנהל המרכז לחקר חיים בנאס"א. "האתרים מועדפים על ביולוגים לחיפוש אחר מאובנים או הוכחות לחיים קודמים על כדור הארץ הם אגמים שכבתיים ומשקעים ימיים".

עדויות חדשות: מאדים היה מכוסה באגמים ובימים רדודים

חוקרים שניתחו צילומים שנשלחו מחללית החגה סביב כוכב הלכת מאדים, גילו עדויות הרומזות כי לפני מיליארדי שנים היה חלק ניכר מהכוכב מכוסה באגמים וימים רדודים, שהותירו בפני השטח שלו שכבות של משקעים. החוקרים סבורים שאם התפתחו בעבר חיים על המאדים, האזורים בהם התגלו המשקעים יהיו המקום הטוב ביותר לחפש מאובנים שלהם.

ממצאים מדעיים מצטברים תומכים בהשקפה לפיה כוכב מאדים (מארס) הקר והצחיח, היה פעם עולם חמים עם אטמוספירה עבה ושפע של מים. ובמקום בו יש מים, אומרים מדענים, עשויים גם להתפתח חיים. בהודעה שפירסמה סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, אומר ד"ר מייקל מאלין, החוקר הראשי, כי "מאדים הקדום היה מאוד דינמי, וייתכן שהיה הרבה יותר דומה לכדור הארץ ממה שהרבה מאיתנו חושבים". בחודש יוני פירסם ד"ר מאלין רמזים לסימנים, לפיהם ייתכן שבמיליון השנים האחרונות – ואולי אפילו היום – עדיין זורמים במאדים מים המתפרצים ממאגרים תת-קרקעיים.

בדו"ח החדש שכתב מאלין עם שותפתו, ד"ר קנת אדג'ט, ושיתפרסם בכתב העת המדעי "Science", מופיע תיאור מפורט של צילומים שנשלחו מהחללית "מארס גלובל סרווייר". בצילומים נראות שכבות אופקיות של משקעים, שלהערכת החוקרים נוצרו מהתקופה הגיאולוגית הקדומה ביותר של מאדים, לפני 4.5-3.5 מיליארד שנים.

פרופ' עמיאל שטרנברג, מבית הספר לפיסיקה ואסטרונומיה של אוניברסיטת תל אביב, אומר כי הצילומים החדשים מראים פרטים "ברזולוציה חסרת תקדים" כהגדרתו. בצילומים נראות שכבות של משקעים, שכאילו נוצרו בתהליך בו מצטברים משקעים בקרקעית של ימים בכדור הארץ. המשקעים נראו במכתשים ובתהומות, כמו המכתש הענק ואלס מרינריס.

עם זאת, אומרים החוקרים, יכול להיות שגורמים אחרים – כמו התפרצויות געשיות או אסטרואידים שהתנגשו במאדים – יכלו ליצור צורות גיאולוגיות דומות. בדו"ח מצוין שתסריט זה אכן אפשרי, אך השכיחות הרבה של הצורות הגיאולוגיות הללו בכל זאת רומזת, שלפחות חלקן נוצרו על ידי מים.
{הופיע בעיתון הארץ, 6/12/2000}