חלליות וויג'ר חצו את גבול מערכת השמש

שתי חלליות ששוגרו לפני 25 שנה עומדות לחצות את הגבול שלא נחצה מעולם – מערכת השמש; נושאות ברכות שלום ב-55 שפות למקרה שייתקלו בחוצנים; לאחר שיינתק הקשר עמן, הן ישייטו בחלל לנצח

מאת: תמרה טראובמן, הארץ

לפני כ-25 שנה שוגרו מכדור הארץ שתי חלליות – וויאג'ר-1, וויאג'ר-2. משימתן המקורית היתה לחקור את כוכבי הלכת הענקיים הנמצאים בקצוות מערכת השמש. מסען היה אמור להימשך 12 שנה, אך הודות לכושר עמידותן המפתיע ולכושר ההמצאה של מהנדסי ומדעני הפרויקט, הן ממשיכות לשייט ברחבי החלל.

השתיים ביקרו בצדק, שבתאי, אורנוס ונפטון; שידרו תמונות מרהיבות של פסים בצבעי פסטל המקיפים את אטמוספירת צדק וחשפו הרי געש פעילים באיו – אחד מירחיו של צדק. בנוסף, הן אספו נתונים על 47 ירחים אחרים של כוכבי הלכת המרוחקים, וחקרו את מערכת הטבעות והשדות המגנטיים המקיפים אותם.

החלליות נושאות עמן ברכות המיועדות ליצורים חוץ-ארציים, למקרה שאלה ייקרו בדרכן. בין השאר, נמצאות באמתחתן הקלטות של קולות ודמויות המייצגות את מגוון החיים והתרבויות בכדור הארץ, וכן ברכות שלום ב-55 שפות.

השאירו את פלוטו מאחור

וויאג'ר-1 נמצאת היום במרחק של כ-12.7 מיליארד קילומטר מכדור הארץ ונעה במהירות של כ-62 אלף קמ”ש; וויאג'ר-2 נמצאת במרחק של כ-10.1 מיליארד קילומטר, ומתקדמת במהירות של כ-57 אלף קמ”ש.

עכשיו הן בדרכן למקום שאף חללית לא היתה בו. “משימתן הנוכחית היא למצוא ולחצות את גבול מערכת השמש, ולשדר נתונים על אודות השדות הבין-כוכביים, החלקיקים והגלים הנמצאים מחוץ לתחום השפעתה של השמש”, הסביר ד”ר אדוורד סטון, המדען הראשי של פרויקט הוויאג'ר, בהודעה רשמית שפירסמה אתמול נאס”א.

החלליות כבר השאירו מאחור את כוכב הלכת הרחוק ביותר במערכת השמש – פלוטו. איש אינו יודע בוודאות היכן בדיוק נמצא גבול מערכת השמש, אך אנשי פרויקט הוויאג'ר מעריכים שהחלליות יחצו אותו תוך שלוש או ארבע שנים, בהגיען למרחק של כ-15 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ.

בנאס”א טוענים, כי על החלליות להשלים משימתן לפני שייגמר הכוח החשמלי שהן, “בערך בשנת 2020”. בינתיים, אומרים בבקרת הקרקע, “כל האינדיקציות מראות שהן יצליחו לעשות זאת”. לדברי ד”ר סטון, גם אחרי שכל מכשיריהן ידממו, וייקטע הקשר שלהן עם כדור הארץ, “החלליות ימשיכו לשייט לנצח, הרחק לתוך החלל הבין-כוכבי”.