חוקרים ביבמ גילו תהליך להפיכת טלפונים ותקליטורים ישנים לפלסטיק בלתי רעיל מסוג חדש

שיטת המחזור החדשה משפרת את השפעות הפוליקרבונטים על בריאות האדם והסביבה. יחד מניעת החלחול של פלסטיק לאדמה, נוצר כאן סוג חדש של פלסטיק, בטוח לשימוש גם במערכות רגישות דוגמת אלה המטפלות במי שתיה ופריטי ציוד רפואי.

חוקרים במעבדות אלמדן של יבמ, בקליפורניה, גילו תהליך כימי חד-שלבי חדש, ההופך פוליקרבונטים לפלסטיק בטוח לשימוש בתחומים דוגמת טיהור מים, סיבים אופטיים וציוד רפואי.

מדי שנה, מיוצרים בעולם 2.7 מיליון טונות של פלסטיק מסוג פוליקרבונט – המשמש לייצור מוצרים שכיחים בכל בית דוגמת תקליטורים, בקבוקים לתינוקות, עדשות משקפיים וטלפונים סלולאריים. עם הזמן, מתפרק הפוליקרבונט ופולט BPA – חומר החשוד כבעל השפעה על המוח. בשנת 2008 הוצאו מהשוק בקבוקי תינוקות, בשל חשדות אלה.

השיטה הנחקרת ביבמ כוללת הוספת ריאקטור של פלואוריד, שהוא חומר בסיסי (בדומה לאבקת אפיה), יחד עם חימום תקליטורים משומשים על מנת ליצור פלסטיק חדש המציג עמידות כימית ועמידות לטמפרטורה ברמות גבוהות יותר מאלה של החומר המקורי. החומר החדש הנוצר בתהליך מאופיין בחוזק גדול יותר, המונע דליפת BPA בתהליך ההתפרקות העתידי.

ג'יימי גרסיה וגייוין ג'ונס, ממעבדות יבמ, מגלי הדרך להפוך פסולת לפלסטיק בלתי רעיל. צילום יח"צ
ג’יימי גרסיה וגייוין ג’ונס, ממעבדות יבמ, מגלי הדרך להפוך פסולת לפלסטיק בלתי רעיל. צילום יח”צ

במהלך המחקר עשו חוקרי יבמ שימוש בשילוב בין מערכת מודל חיזוי ממוחשב ובין עבודת מעבדה. ממצאי מחקר זה משמשים גם לקידום ולשיפור של מערכות מחשוב קוגניטיביות, המיועדות לסייע בתהליכי הגילוי של חומרים חדשים. ההיקף והמורכבות של עולם חקר החומרים מציבים כיום אתגר גדול במיוחד בפני חוקרים השוקדים על גילוי חומרים חדשים. כחלק מפעילות מכון יבמ למחקר מדעי מתקדם, משלבים חוקרים את הידע והמומחיות הקיימים בעולם האינפורמטיקה, הפולימרים וחומרים אחרים כדי לבנות אבות טיפוס של מערכות שיאפשרו לגזור מידע, לארגן אותו, לנתח ולהציג תחזיות ותובנות חדשות מתוך מערכות נתונים הנוגעות לחומרים מסוגים שונים. מינוף הידע המדעי הקיים יחד עם מערכות חישוב מהירות יותר, מאפשרים לכלים הקוגניטיביים החדשים להאיץ את קצב הגילוי של חומרים חדשים.

מערכת הייעוץ לתגליות מדעיות של יבמ, Watson Discovery Advisor, מהווה דוגמא טובה למערכות קוגניטיביות המסייעות לחוקרים בתחומי התרופות בגילוי מולקולות חדשות המציגות פוטנציאל שימוש בטיפול רפואי תרופתי.