הלילה – שיאו של מטר הג’מינידים

אם לא יהיו עננים נוכל לראות עד 100 מטאורים בשעה

תמונה בצבעים מלאכותיים של אחד המטאורים במטר הג'מינידים בשנת 2011. צילום: נאס"א
תמונה בצבעים מלאכותיים של אחד המטאורים במטר הג’מינידים בשנת 2011. צילום: נאס”א

כל כמה חודשים חולף כדור הארץ בתוך שובל פרורי האבק והקרח שמותירים אחריהם שביטים, והתוצאה היא מטר מרהיב של מטאורים, המכונים גם כוכבים נופלים. באמצע דצמבר מגיעה עונת הג’מינידים, מטאורים המכונים כך משום שהם נראים כמגיעים אלינו מקבוצת הכובים ג’מיני – תאומים. הלילה (בין חמישי לשישי) צפוי שיאו של המטר הזה, עם קצב של יותר מ-100 מטאורים בשעה. “שיאו של המטר יהיה בערך באחת אחר חצות, ואז מערכת ג’מיני תהיה פחות או יותר מעל ראשונו, בזניט”, מסביר ד”ר יגאל פת-אל, יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, ומנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים. “משם המטאורים יתפזרו לכל הכיוונים.

בניגוד למטאורים אחרים, הג’מינידים אינם נוצרים משביט, אלא מאסטרואיד החג סביב השמש, ושמו פאטון (Phaeton). “מדובר בפירורי קרח ואבק שמשקלם פחות מגרם”, מסביר פת-אל, “אבל כשהם נכנסים לאטמוספירה במהירות של 37 ק”מ בשנייה, ונשרפים, הם משאירים פס של אוויר לוהט הנראה לנו ככוכב נופל”.

מטר המטאורים של הלילה עשוי להיות פעיל אף יותר מהצפוי, כי לגמרי במקרה כדור הארץ חולף גם בשובל של השביט וירטנן. ואולם, בכל היופי הזה נוכל לחזות רק אם לא יהיו עננים. בשירות המטאורולוגי דווקא צופים לילה מעונן, אבל אומרים שייתכנו גם חורים במעטה העבים, כך שאולי יהיה לנו סיכוי לראות לפחות חלק מהמטר המרהיב.

1. לפני שנים לא מעטות נכתב בעיתונים על מטר מטאוריטים צפוי. למחרת הופיעה בעיתון שאני קראתי אז תמונה של “רויטרס” מזויפת. איך ידעתי? הצלם כיוון את מצלמתו לכוכב הצפון והשאיר את התריס פתוח והצליח לצלם את תנועת הכוכבים הטבעית אלא שמה שיצא לו היו קשתות מעגליות שמרכזן, איך לא? בכוכב הצפון שאליו כוונה המצלמה. כתבתי אליהם מכתב מרוגז שהם לא טרחו לענות עליו. כך חולפת לה תהילת העולם. למי שלא זוכר, “רויטרס” היתה סוכנות הידיעות הראשונה, שמאז הקמתה התהדרה באמינותה הרבה.