כך טבעה הספינה La Lune – ספינת הדגל של המלך לואי ה-14

ספינת הדגל של המלך לואי ה-14 טבעה בשנת 1664. כעת, מערכת הדמיה תלת ממדית שפיתחה דאסו סיסטמס עבור ארכיאולוגיה תת ימית, נחשפות הריסות הספינה

צילום אתר הטביעה של הספינה LaLune בידי מצלמה שביצעה הדמיית תלת ממד. באדיבות חברת דאסו סיסטמס
צילום אתר הטביעה של הספינה LaLune בידי מצלמה שביצעה הדמיית תלת ממד. באדיבות חברת דאסו סיסטמס

שיתוף פעולה מעניין שנערך בין הצי הצרפתי, חטיבת התלת ממד בחהאת דאסו סיסטמס (Dassault Systèmes) והארכיאולוג הימי מישל ל'הור וצוותו, תוך יישום טכנולוגית DEXPERIENCE3 של דאסו סיסטמס, סייע בחקירת, תיעוד והוצאת חפצים מאתר הטביעה של ספינת הדגל של הצי הצרפתי La Lune ששקעה ב-1664. החוקרים הסתייעו בהדמיית התלת ממד של דאסו סיסטמס בכדי לחקור את האתר, הנמצא בעומק של 90 מטרים מתחת לפני הים, ולצאת עם תובנות חדשות על טביעתה של הספינה ועל הגורמים שהובילו לכך.

טכנולוגיה מדור קודם איפשרה לחקור בתוך הפירמידה הגדולה של חיופוס ולחשוף את עיר המתים בגיזה.

בשנת 1664, בעוד היא בדרכה חזרה מקרבות בצפון אפריקה, נחסמה הכניסה של הספינה La Lune (הירח) לנמל הים התיכון בעיר טולון, בהוראת מלך צרפת לואי ה-14. עם כ-1000 חיילים צרפתיים שחזרו משדה הקרב, רובם פצועים, נמנעה כניסת הספינה לנמל מחשש להדבקה במגיפה. לאחר ימים של המתנה דרוכה בכניסה לנמל, הורה המלך לספינה לשוט להסגר באיי היירס הקרובים, אך 8 קילומטרים אחרי שיצאה למסע, טבעה La Lune בעומק של כ-90 מטרים. 400 איש נטשו את הספינה, 60 ניצלו בים, והיתר, כ-1,000 איש ואישה, אבדו במצולות.

הריסות הספינה התגלו כבר בשנת 1993 על ידי צוות חוקרים ימיים, אך רק לאחרונה נערך מסע לחקר אתר הטביעה, מה שהתאפשר הודות לטכנולוגיית תלת ממד החדשה של דאסו סיסטמס.

"גאות חזקה וזרמים, מזג אוויר קשה, מגבלות פיסיות על צוללנים והוצאות כספיות עצומות, מגבילים מאוד את הזמן ואת המשאבים הזמינים לעבודה של ארכיאולוגים תת ימיים בקרקעית האוקיינוס," סיפר מישל ל'הור, הארכיאולוג הימי הראשי במשרד התרבות הצרפתי. "חלק מהאניות השקועות נמצאות בעומק של יותר מקילומטר, ואף צוללן לא יוכל להגיע אליהן."

לכן החליטו החוקרים לצרף את דאסו סיסטמס לצוות המשימה. לפני תחילת מסע המחקר נשלחה החברה ליצור הדמיה תלת ממדית מלאה של האתר. באמצעות שימוש באב טיפוס של מצלמה תת ימית על גבי כלי רכב המופעל מרחוק (ROV), נסרק אתר הטביעה של La Lune, המשתרע על שטח של 420 מטר מרובעים, ותועד בתלת ממד ריאליסטי בדיוק מרבי. לאחר מכן עובדו התוצאות ושותפו עם החוקרים באמצעות טכנולוגיית DEXPERIENCE3 של דאסו סיסטמס. בעזרת קסדות מציאות מדומה ובקרי שליטה, יכלו החוקרים להיכנס לאתר הווירטואלי, לחקור ולחוות אותו, כשהם ניצבים בבטחה ביבשה או בספינת המחקר. בספינת הפיקוד של המחקר הותקן שולחן עבודה דיגיטלי בשטח של 1.5 מטר רבוע, אשר הציג את הממצאים בעת האיסוף ושימש כמרכז העצבים של הפרויקט. על בסיס מקור מידע אחיד זה, שיתפו אנשי המחקר פעולה כדי לפתח את אסטרטגיית המחקר והחילוץ, תוך שיפור הפרטים והטקטיקות, וללא סכנה לפגיעה באתר עצמו. לצורך מעבר לשלב המחקר הפיסי באמצעות צוללנים, נעשה שימוש בטכנולוגיית האימון הווירטואלי של דאסו סיסטמס, שמאפשרת להגביר את יעילות עבודת הארכיאולוגים ושימוש בציוד, תוך הפחתה של רמות הסיכון.

עבור מסע המחקר, קיבל צוות החוקרים מהצי הצרפתי אישור לשימוש בחליפות צלילה Newt יוצאות הדופן, המאפשרות לצוללנים עומק לרדת כמעט 300 מטרים, ולהישאר שם כמעט 48 שעות. בעולם קיימות רק 24 חליפות כאלו. עם חליפות ה-Newt התאמן הצוות בשימוש בחוויית התלת ממד של דאסו סיסטמס, שהביאה ליעילות מרבית מתחת למים תוך שיפור הזמנים ודיוק הטיפול בקרקעית הים.

"טכנולוגיית התלת ממד אפשרה לנו לרחף מעל האתר במים עמוקים וירטואליים. קרקעית הים מעולם לא נצפתה בבירור שכזה," סיפר ל'הור. "זה כמו להיות במים ולנסות כלים וטכניקות חדשים ללא הבעיות הקשורות בכך. יכולנו להתאמן על קרקע יבשה ולהביא למושלמות את כל המהלכים שלנו".

"המחקר של La Lune מהווה עבורנו גם קרקע ניסיונית לטכניקות חדשות בעבודה עם ציוד מתקדם מתחת לים," סיפר מהדי טאיובי, סן נשיא ואחראי על אסטרטגיה ניסיונית ודיגיטלית בדאסו סיסטמס. "לעבודה של הצוות באתר ולממצאים יש השלכות משמעותיות על עתיד מחקר קרקעית הים והאוצרות שלה באמצעות שימוש במציאות מדומה, אשר תאפשר לאנשים לתקשר עם האזור הנידח האחרון בעולם. טכנולוגיית 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס מאפשרת היום, בפעם הראשונה אי פעם, לחקור ממצאים הממוקמים עשרות ומאות מטרים מתחת לפני הים, לתעד אותם במדויק ולשתף אותם עם מומחים אחרים ועם הציבור. בעתיד נשאף גם להשתמש בטכנולוגיה שפיתחנו לנושאים מסחריים כמו הנחת קווי טלקום או קידוחי גז ונפט."

לאתר הפרויקט

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

3 תגובות

  1. אכן אין הלימות בין התוכן לכותרת וחבל.
    אתר עטור פרסים שמעלה כותרת כזו עם תוכן כזה צריכים להתבייש בעצמם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן