רפואה מרחוק: הנסיון שנלמד בחלל יסייע בכדור הארץ

הניסוי האחרון של נאס”א עשוי להועיל לאסטרונאוטים וכמו כן ליושבי כדור הארץ – וחוקרי החלל מאושרים עד הגג

ניסיון על סיפון תחנת החלל הבינלאומית משתמש באולטרסאונד – גלי קול בתדירות נמוכה – כדי לגלות פציעות פנימיות בגוף האדם בזמן טיסה בחלל.

בודק האולטרסאונד יוצר תמונה דיגיטלית של הגוף. התמונה נשלחת באופן אלקטרוני לרופאים, שיכולים לאבחן שורה של מחלות, כגון בעיות לב, קריסת ריאות, אובדן מסת שריר ובעיות בטן.

נאס”א, המביטה לעתיד ורואה משימה מאוישת למאדים ושהיות ארוכות יותר בחלל, מברכת על פיתוח רפואה בשלט רחוק, הידועה גם בשם טלרפואה, כדי להגן על האסטרונאוטים שלה ובו בזמן להתמודד עם תקציבים, שהולכים ומצטמצמים.

“אנו צריכים את התמורה הטובה ביותר לכל אגורה כדי להגן על האסטרונאוטים שלנו ולדאוג להם,” אמר ויקטור שניידר, מנהל תוכנית המחקר הקליני של נאס”א.

האסטרונאוטים זוכים לטיפול מלכותי, אך הטכנולוגיה נראית מבטיחה גם קרוב יותר לבית.

טכנולוגיות של טלרפואה נעזרות במכשירים אינטראקטיביים, שיכולים להיות כל דבר החל בדואר אלקטרוני וכלה בתקשורת לווינית, כדי לבדוק את המטופלים. במקרה של אולטרסאונד, הטכנולוגיה מאפשרת לחוקרים להרחיב את אפשרויות כלי האבחון שלהם על ידי התקשרות למתקנים רפואיים על הקרקע.

שניידר מלא תקווה, שהטכנולוגיה הזאת תגרום למהפכה בתחום הרפואה, כשם שהמשימות לירח עשו לפני כשלושים שנה.

טכנולוגיה, שפותחה למשימות לירח מרקורי, ג'מיני ואפולו ונקראת טלמטריה, או פיקוח מרחוק על סימנים חיוניים, הצילה חיים רבים ביחידות טיפול נמרץ. מדובר במכשירים, שמשתמשים במחשבים וחיישני גוף למדידת קצב לב, נשימה ופעילות מוחית.

השימוש בהם התפשט בארצות הברית בשנות ה-1970 וגרם לירידה חדה בשיעור מקרי המוות בטיפול נמרץ, מכ-40% בשנות ה-1960 ל-7% בלבד עשור מאוחר יותר, אמר שניידר.

השימושים בטכנולוגיה החדשה על כדור הארץ כבר מתחילים.

חוקרים התקינו לפני זמן לא רב אחד מהמכשירים החדשים בחדרי ההלבשה של קבוצת ההוקי של דטרויט “רד ווינגס”. כמו כן, צבא ארצות הברית נעזר בטכנולוגיה לאבחון נפגעים בחזית בעיראק.

ד”ר סקוט דולצ'בסקי, יושב ראש מחלקת ניתוחים בבית החולים הנרי פורד בדטרויט, מישיגן, וחוקר במיזם של נאס”א, אמר שהניסויים עשויים ללמד אותנו כיצד להשתמש בציוד בעתות חירום – אם במאדים ואם במשחק הוקי.

“ישנם קווי דמיון רבים בין תחנת החלל ומלתחות ה'רד ווינגס',” הוא אמר, והוסיף כי גם תחנת החלל וגם המלתחות של הקבוצה יכולות להרוויח מרפואה בשלט רחוק, כאשר עזרה רפואית מלאה אינה זמינה.

עובדה זו עשויה להתגלות כבעלת חשיבות עצומה לנאס”א.

ברוח ההודעה על היוזמה לחקר החלל, עליה הודיע הבית הלבן בפברואר, נאס”א מצפה להקים בסיס על הירח ולשלוח משימה מאוישת למאדים בעשורים הקרובים. טיפול רפואי מקיף במשימות כאלה הוא הכרחי.

כהכנה למשימות, אמר שניידר, תקדיש נאס”א חלק ניכר ממשאביה לפיתוח טכנולוגיות הטלרפואה.

“פיתוח הטלרפואה לקראת המשימה למאדים יהיה אחד המאמצים הגדולים שבכוונתנו לעשות,” אמר שניידר. “עלינו לקדם את הטלרפואה צעד אחד קדימה.”

חוקרים אמרו, כי הביצועים של הטכנולוגיה עד כה היו מרשימים ביותר.

“הוכחנו שביכולתנו להדליק את המכשירים, לקבל את התמונות ולהגישם למומחה,” אמר דולצ'בסקי.
תרגום: דיקלה אורן