תעלומת כתם השמש הנעלם

בעת מחקר על שינויים מהירים בהופעת כתמי-השמש, הבחינו מדענים בהיעלמותו, תוך שעה בלבד, של כתם ענק

מאת: ד”ר נח ברוש

מדענים אמריקנים דיווחו על שינויים מהירים ביותר שחלו בהופעת כתמי השמש. תוך כדי מדידות, נראה, כיצד כתם גדול, במימדי יבשת על כדור-הארץ – נעלם מהעין בתוך שעה. תצפיות קרקעיות בשילוב מדידות קרינת Xמלוויין-מחקר הנושא את שמו של ראובן רמתי ז”ל, מדען יליד-ישראל שפעל בארה”ב, הראו שבאזור הכתם, השתחררה קרינה בעת שהוא נעלם. ניתוח התוצאות המשולבות יספק הבנה טובה יותר בדבר טבעם של כתמי השמש.

עוד בעת העתיקה הבחינו אסטרונומים בכתמים שחורים על השמש. עדות לכך מצויה גם בכתבים סיניים מלפני 2000 שנה ובכתבי פילוסופים יווניים, מהמאה ה-4 לספירה. בתולדות המדע מוכרת המחלוקת בשאלה מי היה האירופי הראשון שהבחין בכתמים. נראה שהיה זה ב-.1611 ציורים מאותה תקופה מראים את התופעה בבירור – תודות לתצפיות הראשונות, בטלסקופים. עם השתכללות המכשירים, שופרו התצפיות והן נעשו בדרך מסודרת. התוצאה: בהופעת כתמי השמש נתגלתה מחזוריות. היא מגיעה לשיאה
אחת ל-11 שנה.

כיום ברור שכתם השמש קר יותר משאר פני השמש ולכן הוא נראה שחור. חומו נמוך -כתוצאה משדות מגנטיים חזקים, המונעים מעבר חופשי של חום. בעוד שטמפרטורת פני השמש כ-5700 מעלות – אזור הכתם שרוי בכ-4000 מעלות.
מאחר שבהירות של גוף – או חלקו – עומדת ביחס ישר לחזקה הרביעית של הטמפרטורה, אזור כתם השמש מקרין, מכל יחידת שטח, רק רבע מכמות הקרינה שמקרין שטח אחר שלידו. לכן הוא נראה לנו שחור. השדה המגנטי נוצר מתחת לפני השמש נפלט דרך הכתם, לאטמוספירת השמש – ל”עטרה”. יש קשר בין הכתמים להתפרצויות השמש, כשנזרקים לחלל כמויות אדירות של פלסמה. חלקה מגיע לכדור הארץ ויוצר את “זוהר הצפון” ותופעות שונותבאטמוספירה העליונה.

עדיין לא ברור מהו המנגנון היוצר התפרצויות-שמש. המדענים האמריקנים מסרושהתרחשה התפרצות באותו אזור ממנו נעלם הכתם. יתכן שתצפית זאת תסייע בהבנת התהליך.