אילו תנאים צריכים להתקיים כדי שסופה סולרית תגרום נזקים חמורים בכדה”א

העוצמה והזווית הן לא הכל

איינהאד אוקונור

כתמי שמש, ביום ראשון (מימין) וביום שלישי שעבר. הסופה שהגיעה לכדוה"א בשבוע שעבר עמדה בשלושה מארבעה תנאים

סערה על פני השמש עלולה לשבש מערכות תקשורת

התפרצות מרהיבה על פני השמש שיגרה אתמול חלקיקים טעונים לכיוון כדור הארץ.
לדברי מדענים, חלקיקים אלו עלולים לשבש באופן משמעותי את התקשורת על פני כדור הארץ. “ההתפרצות נעה ישירות אלינו, כמו רכבת משא”, אמר ג’ון קול, אסטרופיסיקאי המתמחה בחקר השמש במרכז האסטרופיסיקה בקיימברידג’, מסצ’וסטס.

בטוקיו הודיעה סוכנות החלל היפאנית כי תפקודו של לווין התקשורת קודאמה השתבש, בעקבות ההתפרצות. הסוכנות הוסיפה כי פעילות הלווין הופסקה זמנית, והוא ישוב לפעול לאחר שהסערה על פני השמש תדעך.

התפוצצות הגז והחלקיקים הטעונים אל החלל מהשכבה החיצונית ביותר של אטמוספירת השמש אינה פוגעת בבני אדם, אבל היא יכולה לשבש לחלוטין תפקודם של לוויני תקשורת. זאת, כשכמה מצוותי החירום הנאבקים בשריפות המשתוללות כעת בקליפורניה תלויים בהם.

אירועים דומים בשנים האחרונות שיבשו שידורי טלוויזיה, ניווטים באמצעות מערכת ה-,GPS אמצעי בקרה על קווי נפט ואף את זרימת החשמל בקווי המתח.

חזאים של מזג האוויר בחלל הזהירו מפני סערה על השמש כבר בשבוע שעבר, לאחר שהבחינו בכתם שמש חדש.

מדענים השוו אותה ל”סופת יום הבסטיליה”, שאירעה ביולי .2000″סופת יום הבסטיליה גרמה לשיבוש ניכר במערכות של טכנולוגיה מתקדמת, גם כאלה שהוצבו על האדמה וגם מערכות שהוצבו בחלל”, אמר ביל מורטאג, חזאי של מזג האוויר בחלל, העובד במינהל הלאומי לחקר הימים והאטמוספירה.

הסערה הגדולה על השמש גרמה לשיבושים בתקשורת ובנמלי תעופה

כדור הארץ מופצץ כבר שלושה ימים בכמות אדירה של חלקיקי חומר הנזרק מהשמש. הסערה הגדולה הזאת – בשמה המדעי “התפרצות עטרת שמש” – נחשבת לשלישית בעוצמתה מאז שהחל האדם לתעד אירועים יחודיים אלו.

ענן חלקיקים מאוד אנרגטיים נע מהשמש במהירות של 2,000 ק”מ בשנייה, ומגיע אלינו בתוך 19 שעות. על פי דיווח אחד נזרקה מהשמש כמות של יותר מעשרה מיליארד טונות חלקיקי גז, פרוטונים וגרעיני הליום. הם יוצרים לחץ על השדה המגנטי של כדור הארץ, וזרם מושרה חודר לתוך קווי החשמל. החדירה מלווה ב”מהלומה” פתאומית כמו ברק. אל חשש: יושבי כדור הארץ לא יפגעו. אולם, כתוצאה מאותה “מהלומה” ייתכנו שיבושים במערכות תקשורת, חשמל, רדיו, ובתקשורת בין מטוסים בלוויינים. שידורי האותות משני לוויינים יפניים שובשו, ופעילות אחד מהם הופסקה זמנית, עד שתחלוף הסערה, כדי להגן עליו מפגיעה.

פיזיקאים אמרו אתמול כי ייתכן ששתי הסערות של אתמול והיום, הרודפות זו אחר זו בעת שהן מכות בכדור הארץ – יתאחדו ועוצמתן תיגבר. כלומר, האפקט שלהן יוכפל ויושלש.

עקב סערות השמש נאלצו פקחי טיסה בנמלי תעופה רבים, בעיקר בארה”ב, לדחות המראות ונחיתות ולהכניס שינויים בלוחות הזמנים של הטיסות, בגלל ההפרעות לתקשורת בין המטוסים.

הסערה גם יוצרת מחזה מרהיב בשמים, כמו מראה הזוהר הצפוני הנראה היטב באזורים הצפוניים של כדור הארץ, כמו אלסקה או צפון אירופה. בגלל הסערה – נראו הבזקי האור מזוהר הצפון עד מקסיקו הדרומית.

האסטרונום ד”ר נח ברוש, מנהל מצפה הכוכבים של אוניברסיטת תל-אביב במצפה רמון, אמר כי מאחר שהחומר המגיע מהשמש דליל, לא ספגו תושבי כדור הארץ את הקרינה הגדולה שלו – “אחרת היה הדבר שווה בעוצמתו למידת הקרינה המרוכזת שניתנת בטיפולי הקרנה לחולי סרטן וגורמת אצלם לנשירת שיער”.

* * * *
הסופה הסולרית שדהרה מהשמש לכדור הארץ ביום שישי שעבר עוררה דאגה מסוימת, אך גרמה נזקים קלים מאוד שהסתכמו בשיבוש של כמה מערכות תקשורת אוויריות. סופה נוספת, שאמורה היתה להגיע לכדור הארץ אתמול בערב, עשויה להיות חזקה יותר, אבל גם היא לא היתה אמורה לגרום נזקים חמורים.

ד”ר ברוס צורוטאני, פיסיקאי במעבדה להנעה סילונית של נאס”א בפסדינה שבקליפורניה, חוקר את הסופה הסולרית האלימה ביותר שתועדה אי פעם כדי לקבוע אם סופה מגנטית “מושלמת” נוספת, המסוגלת לשבש תשדורת לוויינים ולהשבית מערכות חשמל בכל העולם, עשויה לפגוע בעתיד בכדור הארץ.

הסופה שד”ר צורוטאני חוקר התרחשה ב-1 וב-2 בספטמבר .1859 היא גרמה לקצרים בקווי טלגרף והציתה שריפות בארצות הברית ובאירופה. לאחר שבדק רישומים הקשורים לסופה קבע צורוטאני כי היא נגרמה משילוב של ארבעה משתנים. “היו אירועים סולריים קיצוניים יותר מהאירוע הזה, אבל הם לא עמדו בארבעת התנאים שגורמים לסופה מגנטית חזקה”, אמר צורוטאני. “בספטמבר 1859 פעלו ארבעת הגורמים יחד”.

סדרת האירועים שגורמים לסופה מגנטית בכדור הארץ מתחילה על פני השטח של השמש. הבזק סולרי – פרץ של קרינה אלקטרומגנטית – נפלט ממקבץ כתמי שמש ומשגר לעבר כדור הארץ ענן של גז מיונן. ענן הגז, המכונה פלסמה, נע במהירות של מיליוני קילומטרים בשעה. לדברי צורוטאני, סופה מגנטית רבת עוצמה נגרמת רק כאשר לפלסמה השועטת יש שדה מגנטי חזק, המנוגד לזה של כדור הארץ. מדענים מצליחים למדוד את השדה המגנטי של סופה רק כ-30 דקות לפני פגיעתה.

סופת החלל שדהרה לעבר כדור הארץ ביום שישי שעבר נעה בכיוון הנכון, במהירות גבוהה ועם שדה מגנטי חזק למדי – כלומר, היא עמדה בשלושה מהתנאים. אבל לדברי צורוטאני, כיוון השדה המגנטי של הסופה לא היה מנוגד לזה של כדור הארץ ולכן היתה לה השפעה מעטה בלבד.

לעומת זאת, הסופה ב-,1859 שהגיעה לכדור הארץ בתוך מעט יותר מ-17 שעות, היתה בעלת שדה מגנטי מנוגד לזה של כדור הארץ. כך הצליחו חלקיקים טעונים לפרוץ דרך השכבה העליונה של האטמוספירה. סופה אחרת, ב-,1972 הגיעה לכדור הארץ בתוך 14 שעות בלבד והיתה בעלת עוצמה שווה בערך לזו של ,1859 אך כיוון השדה המגנטי שלה היה מקביל לזה של כדור הארץ.

“בהערכה גסה, הפוטנציאל לסופה נוספת קיים”, אמר צורוטאני. “אך אנחנו עדיין בשלבים הראשונים של הבנת הסופות המגנטיות והסבירות להתרחשותן, משום שידוע לנו רק על מקרה אחד שבו כל המרכיבים אירעו יחד”.

אילו הסופה של 1859 היתה פוגעת בכדור הארץ היום, הוא הוסיף, ייתכן שהיא היתה משביתה מערכות חשמל ברחבי העולם ויוצרת אפקט גרר חמור כל כך במסלולי ההקפה של לווייני תקשורת בגובה נמוך, שהם היו עלולים להיעלם. מדענים בנאס”א ובסוכנות החלל האירופית מחפשים דרכים להציב לוויין קרוב יותר לשמש, כדי שיוכלו לנבא מוקדם יותר את הכיווניות של השדה המגנטי של סופת חלל.