לראשונה: תהליך יעיל להפקת תאי גזע מעוברים משובטים

העוברים תואמים גנטית לחולים, כיוון ששובטו מהם. השיטה תאפשר לפתח תאי גזע חלופיים לחולים, ואיברים להשתלה שלא יידחו

התפתחות דרמטית בחקר תאי הגזע: במחקר חלוצי, מדענים מדרום קוריאה הצליחו לפתח תהליך יעיל של שיבוט עוברי אדם והפקת תאי גזע מהם. המדענים דיווחו על מחקרם אתמול בכתב העת “Science”. בעבר הצליחה קבוצת המדענים, בראשותם של הד”ר וו סוק הואנג והד”ר שין יונג מון מהאוניברסיטה הלאומית בסיאול, להפיק תא גזע מעובר משובט, אך התהליך היה מסובך מאוד, והמדענים אמרו שאין טעם לנסות לחזור עליו. היו גם שהטילו ספק בנכונות הדיווח.

התהליך החדש שהציגו המדענים נחשב ליעיל ביותר. “זאת התקדמות אדירה”, אמר אתמול הד”ר לנארד זון, חוקר תאי גזע בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בארה”ב ונשיא האגודה הבינלאומית למחקר תאי גזע, שלא היה מעורב במחקר. השיטה, “שיבוט תירפויטי”, היא אחת התקוות הגדולות ביותר בתחום תאי הגזע.

תאי גזע עובריים יכולים להתפתח לכל סוגי התאים בגוף. מאחר שהתאים מתקבלים מעוברים ששובטו מבני אדם, הם מהווים תעתיקים גנטיים מדויקים שלהם. מדענים רוצים להשיג תאי גזע מסוג זה ממטופלים, כדי ללמוד את מקורות מחלותיהם ולפתח תאים חלופיים, שיהיו זהים לאלו שבני האדם החולים איבדו. בנוסף, התקווה היא להשתמש בתאי הגזע העובריים לפיתוח איברים להשתלה – שלא יידחו על ידי הגוף משום שיהיו זהים לאיבר המקורי. הד”ר זון הזהיר כי “יהיה צורך בעבודה רבה” עד שתאי הגזע יממשו את ההבטחות האלה, אך הוסיף שהממצאים החדשים עשויים לקרב מדענים למטרתם משמעותית.

עד עתה חקרו מדענים רק תאי גזע שנלקחו מעוברי אדם שנוצרו לצורך מטרה זו, או מעוברים שנוצרו במרפאות הפרייה ונתרמו. בנוסף נחקרו תאי גזע של עכברים, ומדענים גם מנסים למצוא דרך לגרום להם להתפתח לסוגי רקמות ספיציפיים.

ואולם, החוקרים היו זקוקים לעוברים התואמים גנטית לחולים. הדרך היחידה להשגת עוברים כאלה היא באמצעות שימוש בעוברים שהם שיבוטים של החולים, אך שיבוט בני אדם נראה כמעט בלתי אפשרי. כדי ליצור שיבוט, המדענים מחדירים חומר גנטי מתא של מטופל לתוך ביצית בלתי מופרית של אשה אחרת, שהחומר הגנטי שלה הוצא ממנה. הגנים מהתא של המטופל משתלטים על הביצית ומדריכים אותה להתחלק ולהתפתח לעובר זהה מבחינה גנטית למטופל, ולא לתורמת הביצית. כחמישה ימים לאחר מכן, כשלעובר המשובט יש כ-100 תאים, מופיעים תאי גזע צפופים שנראים ככדור.
פרסומתבמחקר השתתפו 18 נשים שתרמו ביציות. כמו כן השתתפו בו 11 חולים – שמונה שסבלו מפגיעות בעמוד השדרה ושלושה ילדים, בהם ילד בן 10 הסובל מפגיעה בעמוד השדרה.

אתמול נשמעו גם קולות של מתנגדים. הד”ר ליאון קאס, יו”ר מועצת נשיא ארה”ב לביוטכניקה, הודיע באי-מייל ש”ייתכן שלמחקר יש יתרונות טכניים, אך הוא מדאיג מבחינה מוסרית. הוא יוצר עוברי אדם אך ורק למטרות מחקר, ומקל מאוד על ייצורם של תינוקות משובטים וניצול ביציות של תורמות בדרך שלא תביא להן תועלת”. ואילו מנהל האגף לעידוד הילודה במועצת הבישופים הקתולים האמריקאים, ריצ'רד דורפלינגר, אמר שהוא חושש שהבא בתור יהיה תינוק משובט.
עורך אתר הידען מוסיף: מדענים בריטיים שיבטו עובר אנושי

מדענים בריטיים מסרו כי הצליחו לשבט עובר אנושי ראשון. צוות של אוניברסיטת ניוקאסל לקח ביציות מ-11 נשים, הוציא את תכולתם הגנטית והחליפה ב-DNA מתאי גזע עובריים.
מטרת עבודה זו – הנתונה לויכוח חריף – היא ליצור עוברים משובטים שתאי הגזע שלהם ישמשו לטיפול במחלות קשות.
תאי הגזע נוצרו באמצעות לקחית חומר גנטי מהחולה והכנסתו לביצית שנתרמה. התאים שנוצרו בדרך זו היו תואמים ליחיד ויכלו לשמש לטיפול במחלות כמו סכרת ללא בעיות או דחיה. יש הסבורים כי שיבוט תרפויטי – כלומר שיבוט למטרות רפואיות עשןי להיות בעל פוטנציאל עצום לרפא מחלות ומוגבלויות והוא מותר לפיכך בבריטניה. שיבוט למטרות רביה – נאסר בחוק בשנת 2001.

המצב בארץ
בארץ התקבל בשנת 2004 חוק המונע את היכולת לשבט שיבוט למטרות רביה למשך חמש שנים (ראו קישורים מצורפים).