מחקר: תאי גזע עובריים עשויים לסייע בריפוי ניוון שרירים

הניסויים שבוצעו באוניברסיטת ג’ונס הופקינס בבולטימור בחולדות משותקות חשף תכונה לא ידועה של התאים: יכולתם לשקם תאים פגומים; מדענים: זהו מידע חדש על הפוטנציאל של תאי הגזע

סטיבן הוקינג, החולה המפורסם ביותר ב-ALS במוזיאון המדע בירושלים, דצמבר 2006. צילום: אבי בליזובסקי

הזרקת תאי גזע עובריים אנושיים עשויה לסייע בשיקום תאי עצב פגומים שנפגעו מניוון שרירים. כך נטען במחקר חדש שנערך באוניברסיטת ג’ונס הופקינס בבולטימור. תאי גזע עובריים מסוגלים להיהפך לתאים מכל הסוגים, ומדענים מעריכים שכאשר הם מוזרקים לגוף הם מתמיינים בהתאם לצורך בסוג התאים המסוים. במחקר החדש, הושתלו התאים בחולדות המשותקות בניסיון להפכם לתאי עצב חדשים. אלא שתאי הגזע האנושיים שהוזרקו לחולדות פעלו בצורה שונה: הם שטפו את תאי העצב הפגומים בחומרים מזינים וסייעו להם לשרוד.

במאמר המתאר את המחקר, שהתפרסם בכתב העת “Neuroscience”, כתבו החוקרים כי ממצאיהם שופכים אור חדש על הפוטנציאל הגלום בתאי גזע. חוקרים רבים סבורים כי תאי גזע עשויים להוביל לריפוי מחלות שכיום אין כל דרך לטפל בהן.

החוקרים הזריקו את תאי הגזע האנושיים לעמוד השדרה של 15 חולדות משותקות החולות במחלה הניוונית הקשה טרשת לאטרלית אמיוטרופית (המכונה גם “תסמונת לו גריג” או ALS). לאחר ההזרקה יכלו החולדות להשתמש ברגליהן האחוריות בצורה טובה יותר מאשר החולדות ששימשו קבוצת ביקורת, שאף הן היו משותקות אך להן לא הוזרקו תאי גזע. עם זאת, החולדות שלהן הוזרקו התאים לא חזרו לתפקד בצורה נורמלית.

“תחילה הנחנו שההחלמה בפועל נבעה מכך שתאי הגזע האנושיים יצרו מחדש את המעגלים העצביים שנהרסו על ידי הנגיף המשתק שהוזרק לחולדות”, אמר ד”ר דגלאס קר, שעמד בראש צוות המחקר.

אולם החוקרים לא הצליחו למצוא מספר רב של תאי עצב חדשים. “חלק מעשרות אלפי תאי הגזע האנושיים שהוזרקו לחולדות אכן נהפכו לתאי עצב או לתאים דומים, אך לא היה די במספרם להסביר את השיפור במצב החולדות”, אמר קר. “במקום זאת, תאי הגזע העובריים האנושיים יצרו סביבה המגינה על תאי עצב קיימים של החולדות, שהיו על סף מוות, ומסייעת להם לשרוד”.