תאי גזע יוצרו משערה אנושית

חוקרים ממכון סאלק הצליחו להפיק תאי גזע מושרים משיערה אנושית בודדה. האם עלינו לשמור מעתה על שיערות ראשנו?

תמונה מתוך אתר SXC.HU - אתר של תמונות חופשיות

לפני כשש שנים הגיעה לבית המלוכה הבריטי אזהרה יוצאת דופן: גוף תקשורתי התכוון לגנוב קווצה משיערות ראשו של הנסיך הצעיר הארי. למה? לפני שתמשיכו לפסקה הבאה, אתם מוזמנים לעצור ולחשוב רגע למה שמישהו ירצה קווצה ממחלפותיו של הנסיך.

אם גם אתם עניתם, “כדי לשבט אותו!” סימן שאתם קוראים יותר מדי מדע בדיוני, ומעט מדי מדע אמיתי. אבל זה בסדר, ככה גם ענו רוב האנשים באירופה – ושגו. יעילות תהליך השיבוט לפני שש שנים היתה זעומה ביותר בעכברים, ולא נוסתה כלל בבני-אדם. אם מטרת הגניבה היתה לשבט את הנסיך הארי במלוא הדרו, הרי שהיה צריך לתלוש את כל שערותיו, ביחד עם עור הקרקפת, רק למען הסיכוי להפיק שיבוט אחד סביר.

המטרה האמיתית היתה דווקא תמימה יחסית – לוודא סופית שהארי הוא אכן בנו של הנסיך צ'ארלס, ולא פרי רומן אסור. לשם כך התכוונו החוקרים להפיק דנ”א מתאי זקיק השערה הבודדים הצמודים לשיער, ולהשוות אותו לדנ”א של ההורים המשוערים. אלא שאם לשפוט לפי מאמר שהתפרסם לאחרונה בנייצ'ר ביוטכנולוגיה, אנו קרובים עתה יותר מתמיד ליום בו נצטרך לשמור מכל משמר על שיערות ראשנו. חוקרים ממכון סאלק הצליחו להתמיר ביעילות תאי זקיק שערה לתאי גזע מושרים. מעבדות אחרות הראו כי ניתן להשתיל תאי גזע מושרים בעובר צעיר, ולגרום להם להתמיין ולהתחלק כאילו היו חלק מהתינוק המתפתח. התוצר הסופי הוא כימרה: יצור המורכב מתאים רבים, שלא כולם שלו במקור.

השיטה, המתוארת בכתב העת המדעי היוקרתי, מספקת פתרון פשוט לבעיית הדחיה החיסונית מרקמות זרות. בעזרת תאי הגזע המותמרים מתאי זקיק השערה, ניתן יהיה בעתיד ליצור רקמות בעלות סממנים חיסוניים הזהים לאלו של תורם השערה. את הרקמות, שיגודלו במעבדה, ניתן יהיה להשתיל בתורם עצמו, ובכך לפתור את בעיית מחסור האיברים בעולם.

התהליך בו נהפכים תאי עור – פיברובלסטים – לתאי גזע מושרים הומצא במקביל לפני שנתיים במספר מעבדות בעולם. במהלך ההתמרה, התאים מודבקים בגנים יחודיים באמצעות וירוסים. אותם גנים – Oct4, Sox2, Klf4 ו- C-Myc – משנים את תבנית הביטוי של יתר הגנים בתא, וגורמים לתאים להפוך לתאי גזע מושרים, המסוגלים להתמיין לכל סוגי התאים הקיימים בגוף.

למרות ההתלהבות בה התקבל התהליך בקרב אוכלוסיית הביולוגים, יעילותו הממשית לקתה בחסר. ולראיה, רק פיברובלסט מתוך 10,000 הצליח לעבור את השינוי המלא ולהפוך לתא גזע מושרה. במחקר הנוכחי הצליחו החוקרים ממכון סאלק לייעל את התכנות-מחדש של התאים פי מאה ויותר, ולקצר את זמן התהליך פי שתיים. נראה כי הקראטינוציטים – תאי זקיק השערה – מסוגלים לעבור את ההתמרה לתאי גזע בקלות רבה יותר מתאים אחרים שהחוקרים בדקו. למעשה, הם מסוגלים לעבור את התהליך בקלות כזו שהחוקרים תלשו שערה בודדת מראשו של עוזר מחקר, התמירו את תאי זקיק השערה וקיבלו תאי גזע מושרים בעלי אותם סממנים חיסוניים כשל החוקר שתרם את השערה.

האתגר העיקרי שנותר עתה הוא לאפיין את תאי הגזע המושרים ולוודא שאינם עתידים להפוך לתאים סרטניים, כפי שחלק מתאי הגזע המושרים נהגו לעשות בעבר. כאשר תימצא הדרך להתמיר את התאים מבלי לחשוש מהתפתחות סרטנית, יוכלו תאי הגזע המושרים להתחיל לשמש בתחום הנדסת הרקמות וההנדסה הרפואית.

תקציר המחקר המדעי בנייצ'ר ביוטכנולוג'י

עוד באתר הידען

1. אור,

הבעיה כיום היא שבתאי הגזע המושרים מוחדרים עותקים רבים של גנים חשובים לתוך הקוד הגנטי של התא. גנים אלו יכולים להשפיע על דרך החלוקה של התא בשתי דרכים:

1. הם מעודדים את התא לחזור לשלב העוברי, בו הוא מתחלק פעמים רבות מבלי מעצורים. מנקודה זו צריך רק עוד מוטציה קטנה או שתיים כדי שהתא יהפוך לסרטני. כדי לנכש את הבעיה הזו, יש למצוא דרך טובה יותר לשלוט על העותקים של הגנים שמחדירים לתאים. אפשר, למשל, לנסות להכניס רק עותק אחד של כל גן כדי שיהיה לתא קל יותר לבקר את הגן החדש.

2. הגנים שמוחדרים לתא נכנסים לגנום, ולעיתים ‘נופלים’ במרכזו של גן חשוב אחר. במקרה זה הם עלולים ליצור בעצמם מוטציה מסוכנת בתא שתביא לסרטן. כדי לטפל בבעיה זו מנסים כיום להשתמש בדרכים להחדרת גנים שאינן מחייבות את הטמעתם בקוד הגנטי. הגנים יתקיימו בתא כיחידות נפרדות, יביאו לתחילת המהפך לתאי גזע ואז יתפרקו מעצמם.

שבת שלום,

2. באיזה שלב ניתן יהיה לוודא שאכן לא יתפתח סרטן? איך אפשר להגיע לוודאות בנושא זה?

3. לפי מה שידוע לי השערות אינן בנויות מתאים, אלא מחלבונים והן אינן מכילות DNA, קוד גנטי. אני טועה?