באחרונה הצליחו חוקרים להפיק תאי גזע מעוברים של קופים משוכפלים

לפעמים מספיק שיש כימיה

מאת תמרה טראובמן

באחרונה הצליחו חוקרים להפיק תאי גזע מעוברים של קופים, שנוצרו ללא שימוש בזרע. העוברים הצעירים שבהם השתמשו החוקרים אינם יכולים להמשיך ולהתפתח לתינוקות, ולכן ההישג עשוי לפתור את המחלוקת הפוליטית שמעורר חקר תאי הגזע העובריים האנושיים. לתאי הגזע המופקים מעוברים יש יכולת בלתי רגילה להיהפך לכל אחת מרקמות הגוף, ולכן ביולוגים מקווים כי אפשר יהיה לתקן באמצעותם רקמות פגומות בגוף.

מדענים עשו באחרונה כמה צעדים לקראת פיתוח מקורות חלופיים להפקת תאי גזע. המקור החדש לתאים הוא ביציות לא מופרות שנלקחו מקופות. העוברים נוצרו בתהליך המכונה “רביית בתולין”. בניגוד לתהליך הרגיל שבו זרע מפרה את הביצית, ברביית בתולין גורמים לביצית “לחשוב” שהופרתה באמצעות כימיקלים. החוקרים המתינו שהעוברים שיצרו בשיטה זאת יגיעו לגיל 5-4ימים, שבו מופיעים תאי הגזע, ואז קצרו מהם את התאים.

המחקר נעשה במעבדות של חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית “Technology,” Advanced Cell וממצאיו מתפרסמים בגיליון האחרון של כתב העת המדעי.” “Science אותה חברה הכריזה בסוף השנה שעברה כי היא ניסתה לשבט עובר אנושי.

באותו דיווח גילו מדעני החברה, כי הם ניסו ליצור גם עוברים באמצעות רביית בתולין. העוברים אמנם הגיעו לגיל חמישה ימים, אך ככל הנראה לא הכילו תאי גזע. עם זאת, בחודשים שחלפו מאז המשיכו החוקרים בניסויים בביציות אנושיות. המחבר הראשי של המחקר הנוכחי, ד”ר חוסה סיבלי, אמר לעיתון “ניו יורק טיימס”, כי “בשורה התחתונה, אנחנו מאוד בטוחים שנוכל לחזור על התוצאות (בביציות אנושיות, ת”ט)”.

עד היום תאי הגזע העובריים היחידים שמדענים חקרו הופקו מעוברים שיוצרו במרפאות פוריות, ואשר נותרו ללא שימוש לאחר שבני הזוג הצליחו להוליד תינוק. מאחר שבמהלך הפקת התאים העובר נהרס, גורמים דתיים ושמרנים מתנגדים בתוקף למחקר בתאי גזע עובריים.

המתנגדים מדגישים מקורות אחרים הנחקרים כיום, כחלופה אפשרית לשימוש בתאי גזע עובריים. כאשר נשיא ארה”ב ג’ורג’ בוש אישר לפני שנה מחקר בתאי גזע עובריים תחת מגבלות חמורות, הוא ציין את תאי הגזע הבוגרים כ”מקור מבטיח” ליצירת רקמות שיסייעו לחידוש רקמות פגועות בגוף. תאי גזע בוגרים נמצאים בגוף של אדם בוגר, ולכן השימוש בהם אינו כרוך מבחינת השמרנים בבעיות אתיות.

בדומה לתאי הגזע העובריים, גם תאי גזע בוגרים הם תאים שעדיין לא נקבע בדיוק לאיזה סוג תא ייהפכו. עד לא מכבר ביולוגים היו משוכנעים כי בניגוד לתאים העובריים, שיכולים להיהפך לכל אחד מסוגי תאי הגוף, תאי הגזע הבוגרים מוגבלים יותר ויכולים להיהפך רק לתא השייך לרקמת המקור שבה הם נמצאים.

אולם בשנים האחרונות מדענים הוכיחו כי תאי גזע בוגרים שנלקחו מעכברים יכולים להיהפך למגוון רחב ביותר של תאים. ובחודש ינואר ד”ר קתרין וורפיילי מאוניברסיטת מינסוטה טענה, כי ברשותה תאי גזע בוגרים אנושיים שהצליחו להיהפך לתאי מוח, כבד, עור וסוגים רבים נוספים.

גם התאים של ד”ר סיבלי התפתחו למגוון סוגי תאים, כולל תאי לב ותאי מוח מהסוג שנהרס אצל חולי פרקינסון. ליצירת עוברי הקופים השתמשו הוא ועמיתיו בשיטת רביית בתולין. בדרך כלל, זרע הוא הגירוי הגורם לביצית להתחיל להתפתח לעובר. לעומת זאת, ברביית בתולין הגירוי נעשה באמצעות חשיפת הביצית לכימיקלים. ביצית רגילה מכילה שתי מערכות כרומוזומים. כאשר זרע מפרה אותה היא נפטרת מאחת, ומקבלת במקומה מערכת כרומוזומים שנייה מהזרע. ברביית בתולין הכימיקלים גורמים לביצית להשתמש בשתי מערכות הכרומוזומים שלה, ולהתחיל בהתפתחות.

אולם על חלק מהגנים שמורישים ההורים לעובר נמצאים כימיקלים הקובעים אילו מהגנים ייתרמו לעובר מצד האשה ואילו מצד הגבר.
“עובר שנוצר מגנים שהוטבעו רק מצד האשה לא יוכל להתפתח באופן תקין, לפחות לפי ניסויים בעכברים ובחיות אחרות”, אמר ד”ר בנימין ראובינוף מבית החולים הדסה עין-כרם. לכן, ייתכן שהממסד הדתי-הנוצרי ומתנגדי ההפלות לא יראו בהריסת עובר אנושי שפותח ברביית בתולין קיפוח חיים, שהיו עשויים להתפתח מעובר רגיל.

אך לדברי ראובינוף, אף שהשימוש בעוברים שנוצרו ברביית בתולין עשוי לרכך את המחלוקת האתית, עדיין לא ברור אם לתאים שהופקו אכן יוכל להיות שימוש רפואי. “אף על פי שתאי הגזע הצליחו להיהפך לתאים בוגרים”, אמר, “על החוקרים להוכיח שלתאים כאלה – שהחומר הגנטי בהם מקורו באם בלבד ולא בשילוב מהאם ומהאב – אין תכונות של תאים סרטניים.
אני חושב שיש סיכוי טוב שתאים ממקור כזה יתפתחו לרקמות תקינות שיוכלו לשמש להשתלה, אבל את זה צריך להוכיח”.

בתמונה: ביציות הקופות מתחילות להתפתח לעוברים