תאי גזע “מטפלים במחלות שרירים”

פריצת דרך בתאי גזע יכולה להוביל לטיפול בניוון שרירים, התגלה במחקר.

צוות איטלקי- צרפתי מצא שהשתלת תאי גזע בכלבים עם גירסה של המחלה שיפר במידה ניכרת את התסמינים שלהם. במאמר בכתב בעת Nature, הצוות אומר שהמחקר סלל את הדרך לניסויים עתידיים בבני אדם. מדענים אמרו שזהו צעד חשוב קדימה שחיזק את הרעיון שאפשר להשתמש בתאי גזע לטיפול בניוון שרירים.
ניוון שרירים הוא קבוצה של מחלות גנטיות שגורמת לשרירי הגוף להיחלש בהדרגה עם הזמן ולאובדן כושר התנועה. הוא מקצר את תוחלת החים וכיום אין לו תרופה. החוקרים, בראשות צוות במכון המדעי סאן רפאֶלֶה במילנו, איטליה, בחנו את הצורה הנפוצה ביותר של המחלה, ניוון שרירים דושן.
השכיחות של המחלה הזאת, שתוקפת רק בנים, היא בערך אחת מכל 3,500 לידות של זכרים והיא נגרמת על ידי מוטציות בגן מסוים שגורמות לחוסר בדיסטרופין, חלבון שמעורב בשמירת השלמות של השריר. חברי הצוות קיבלו כבר קודם לכן תוצאות מבטיחות כשהזריקו תאי גזע לעכברים עם גירסה של המחלה, אבל עברו לכלבים בניסוי הבא שלהם משום שהם מעתיקים את מחלת ניוון השרירים בדיוק רב יותר.
יכולת התנועה חזרה
החוקרים השתמשו בצורה של תאי גזע שנאספו מכלי דם, בשם מזואנגיובלסטים, ש”מתוכנתים” להפוך לתאי שריר. הם בודדו את תאי הגזע מכלבים בריאים וגם מכלבים עם ניוון שרירים, כשתאי הגזע של הכלבים החולים שונו לאחר מכן כדי “לתקן” את הגן שעבר מוטציה.
בהמשך המדענים הזריקו את הסוגים השונים האלה של תאי גזע לכלבים עם ניוון שרירים. הם מצאו שהעברת תאי הגזע חמש פעמים במרווחים של חודש הביאו לתוצאות הטובות ביותר.  בסך הכול, הזרקה של תאי גזע שנלקחו מכלבים בריאים הראתה את השיפור הרב ביותר.
בארבעה מששת הכלבים שקיבלו את תאי הגזע האלה חזר הדיסטרופין ואיתו הכוח בשרירים. בכלב אחד שהוזרק בשלב מוקדם של המחלה חזר כושר ההליכה ובשני כלבים שהוזרקו בשלב מאוחר של המחלה חזר כושר התנועה. משני הכלבים הנותרים, אחד מת מוקדם והשני, חושבים המדענים, לא קיבל מספיק תאים.
הניסוי להזריק לכלבים עם ניוון שרירים את תאי הגזע “המתוקנים” של עצמם היה פחות מוצלח, למרות שחלבון הדיסטרופין חזר. הגישה הזאת נחקרה משום שאם הטיפול בתאי גזע יעבור לבני אדם פירושו שאפשר יהיה להזריק לחולים את התאים של עצמם, בכך ולהפחית את הסיכויים לדחייה ולמנוע את הצורך בנטילת תרופות מדכאות תגובה חיסונית.
החוקרים כתבו: “העבודה שמדווחת כאן קובעת את הנחת היסוד הלוגית להתחלת ניסויים קליניים שעשויים להוביל לטיפול יעיל בניוון שרירים דושן”.
'עבודה מצוינת'

ד”ר מריטה פוהלשמידט, מנהלת המחקר בקמפיין לניוון שרירים, בריטניה, אמרה: “אנו חשים עידוד מהמחקר משום שהתוצאות מספקות הוכחה ראשונית שאולי התקרבנו עוד צעד לטיפול בניוון שרירים דושן באמצעות תאי גזע”. ד”ר סטיבן מינגר, חוקר תאי גזע בקינגס קולג' לונדון, אמר: “זאת עבודה מצוינת המראה שיפור פונקציונלי משמעותי במחלה המופיעה באופן טבעי בכלבים ודומה מאוד למחלה שאצל בני אדם.

“למרות שכנראה יעבור זמן מה עד שהעבודה הזאת תוכל לעבור לבני אדם, זהו בכל זאת מחקר חשוב בפיתוח טיפולים בניוון שרירים”.
פרופסור דומיניק וולס, מקבוצת ההתמקדות בגנים באימפריאל קולג', לונדון, אמר: “זאת עוד דוגמה לתרומה החיונית של המחקר בבעלי חיים לפיתוח טיפולים למחלות של בני אדם. “זהו המחקר הראשון ששכנע אותי שטיפול בתאי גזע יכול למלא תפקיד בטיפול בניוון שרירים דושה”.

קיי דייוויס מהיחידה לגנטיקה תפקודית של המועצה למחקר רפואי, אוניברסיטת אוקספורד, אמרה: “השימוש בתאי גזע לטיפול במחלות של בני אדם טומן בחובו הבטחה גדולה, אבל הדעה היא שטיפול כזה יהיה זמין בפועל רק בעוד שנים רבות”. הנתונים, אמרה, שינו את הדעה הזאת. אולם, היא הוסיפה שהחוקרים צריכים לגלות מדוע לא כל הכלבים הגיבו באופן חיובי.