תועדה התפרצות קרני גמא החזקה ביותר שנצפתה אי פעם

התפרצות קרני גמא שנצפתה הייתה כה חזקה עד שניתן היה לראותה בעין הבלתי מזויינת מכדור הארץ

טלסקופ החלל סוויפט

נאס"א מדווחת כי התפרצות קרני גמא שנצפתה ב-19 במרץ על ידי טלסקופ החלל סוויפט ניפץ את השיא של העצם הרחוק ביותר שניתן לראותו מכדור הארץ בעין הבלתי מזויינת.

מרבית התפרצויות קרני גמא מתרחשות כאשר כוכב מאסיבי מסיים את כל הדלק הגרעיני שלו. ליבת הכוכב קורסת ויוצרת חור שחור או כוכב נויטרונים, תהליך שיוצר התפרצות אנרגייה אדירה בצורת קרני גמא. התפרצות כזו פולטת חלקיקים ואלה נעים במהירות האור דרך החלל, כאשר החלקיקים עוברים דרך עננים בין-כוכביים הם מחממים את הגז המרכיב את הענן, דבר שיוצר לעתים קרובות זוהר עוקב. התפרצות קרני גמא הן ההתפרצויות הכי זוהרות ביקום מאז המפץ הגדול.

לדברי חוקרי נאס"א, ההתפרצות הזו היא ההתפרצות החזקה ביותר שתועדה אי פעם. טלסקופ החלל סוויפט איתר את ההתפרצות ב-19 במרץ 2008, ועד מהרה טלסקופים נוספים ותחנות קרקעיות רבות החלו לתצפת על האזור כדי לראות את הזוהר העוקב.

מאחר וקרני גמא נעות במהירות האור, לוקח זמן עד שהן מגיעות לכדור הארץ. חוקרים נוספים שצפו בהתפרצות שהמשך הערב דיווחו כי ההתפרצות התרחשה לפני 7.5 מיליארד שנים, כפועל יוצא, לקח לקרני הגמא 7.5 מיליארד שנות אור להגיע לכדור הארץ. בזמן ההתפרצות היקום היה במחצית מגילו הנוכחי וכדור-הארץ עוד לא היה קיים. המרחק שקרני הגמא עברו הוא יותר ממחצית מהמרחק של היקום הידוע לאדם.

טלסקופ החלל סוויפט

סייופט הוא טלסקופ חלל שוגר על ידי נאס"א בשנת 2004 והוא נבנה יחד עם שותפים בינלאומיים מבריטניה, איטליה, גרמניה ויפן ומטרתו היא לאתר התפרצויות גמא.

הטלסקופ מוצא בממוצע 2 התפרצויות בשבוע אך באותו היום אותרו 4 התפרצויות ביממה אחת, כאשר אחת מהן היא ההתפרצות החזקה ביותר שנצפתה אי פעם – שני שיאים ביום אחד!

ההתפרצות החזקה קיבלה את השם GRB 080319B מאחר והיא הייתה ההתפרצות השנייה שהתגלתה באותו היום.

המשמעות המדעית

לא ניתן לראות מכדור הארץ גופים כה רחוקים אלא בעזרת טלסקופים מיוחדים, אך את ההתפרצות הזו נראתה במשך 50 שניות בעין הבלתי מזויינת מכדור הארץ. ולכן היא הוגדרה כעצם הרחוק ביותר שנראה אי פעם מכדור הארץ, ללא שימוש במכשירים אופטיים.

הזוהר העוקב של GRB 080319B זוהר פי 2.5 מיליון מהסופרנובה הזוהרת ביותר שנצפתה אי-פעם. המחקר של ההתפרצות נמצא בתחילת דרכו, כך שאין אנו יודעים מדוע ההתפרצות כל כך זוהרת. אפשרות אחת היא כי לכוכב הייתה הרבה יותר אנרגיה – אולי בגלל המאסה של הכוכב, הסיבוב שלו או השדה המגנטי שלו. סיבה נוספת להסבר התופעה היא שמרבית האנרגיה רוכזה בכיוון אחד – בכיוון כדור הארץ – ולכן מהמיקום שלנו ראינו את הזוהר בשיאו. מה שבטוח הוא שהמקרה יעסיק את החוקרים עוד זמן רב.

1. רגע אז איך בעצם ניראה הזוהר הזה בשמיים בעין בילתי מזויינת??.?.אם יש תמונה אני אשמח מאוד תודה מראש

2. כנראה שהמגיבים לפני צודקים בהערותיהם.
    אך בכל זאת, תודה על הכתבה המעניינת!

3. יש פה באמת כמה שיבושים שכדאי לתקן וביניהם:
    1. כוכב נויטרונים ולא כוכב ניוטרינו (למרות שיש חלקיקי ניוטרינו אין כוכבים המורכבים מהם)
    2. שנות אור הן יחידות מרחק ולא יחידות זמן ולכן לא לוקח לדברים X שנות אור כדי להגיע אלינו. לוקח להם X שנים שבמהלכן הם גומאים X שנות אור.
    3. ההשוואה למחצית גיל היקום מראה, כפי שציין יהודה, שמדובר ב 7.5 מיליארד ולא ב 7.5 מיליון

כללית, אני חוזר ומעיר דבר שכבר עלה כאן בעבר – רצוי לציין את המקור כדי לאפשר התגברות על תקלות בתרגום וכמובן – גם כדי לאפשר את הרחבת היריעה.

4. הלו, לא להתלהב, 7.5 מיליארד ולא מיליון. נא לתקן