אבק כוכבים עתיק עשוי להצביע על הסיבות לירידת האדם מהעצים

אבק כוכבים שנמצא מתחת לפני האוקיאנוס השקט הוביל חוקרים גרמניים לשער כי סופרנובה שהתפרצה לפני 3 מיליון שנה עשויה היתה לעזור לקדם את האבולוציה האנושית.

גינטר קורשינק (Korschinek) ועמיתיו מהאוניברסיטה הטכנולוגית של מינכן דיווחו ביום רביעי האחרון (27/10) כי מצאו שרידים של סופרנובה שהתפוצצה ואשר הדיה גרמו לשינויי האקלים בכדור הארץ בערך באותו הזמן שבו החלו אבות אבותיו של האדם ללכת על שתיים.

בתלות במרחקה של הסופרנובה מאיתנו, היא היתה עשויה לגרום לגידול בקרינה הקוסמית למשך כ-300 אלף שנים. קרינה זו חיממה את כדור הארץ. כתבו החוקרים בגליון האחרון של פיזיקל רוויו לטרס.

עיתוי התפוצצות הכוכב דומה פחות או יותר לזמן שבו התרחש השינוי האקלימי באפריקה כאשר תנאים יבשים יותר גרמו לנסיגת היערות וגידול בשטחי הסוואנה. אנתרופולוגים ושאר המומחים מאמינים כי שינויים אלו גרמו לבני האדם הראשונים לרדת מהעצים וללכת על שתיים.

קדם האדם הידוע ביותר, שלד שזכה לכינוי 'לוסי', מוערך אף הוא ב-3 מיליון שנים. לוסי ושאר בני האוסטרופיטקוס אפרנזיס היו זקופים והלכו כבר על שתיים כמונו.

צוותו של קורשינק היה הראשון, לפני חמש שנים, שמצא חומר אמיתית מכוכב אחר על כדור הארץ, במרבצי מאובנים באוקיאנוס השקט. הפעם הם חיפשו עמוק הרבה יותר אחר החומר הכוכבי. במרכז האוקיאנוס השקט ליד קו המשווה והרחק מכל יבשת, בערך דרומית לאיי הוואי. שם, בעומק של 4.8 ק”מ מתחת לפני הים הם מצאו שכבה של ברזל-60. קל מאוד לתארך שכבות יציבות תחת הים. שכבה זו מתוארכת כבת 2.8 מיליון שנים. הם אומרים.

ברזל-60 הוא איזוטופ או ואריאציה כימית של ברזל. איזוטופ זה נדיר על פני כדור הארץ והמדענים מאמינים שהוא לא הגיע משום מקום אחר פרט לסופרנובה.
לאיזוטופ זה יש זמן מחצית חיים של 1.5 מיליון שנה, דבר שעשוי לתת הערכה מתי התפוצץ הכוכב, ששיגר לא רק חומר מוצק בצורת ברזל ויסודות אחרים אלא גם קרינה קוסמית.

קורשינק ועמיתיו העירו כי מדענים אחרים הציעו השערה לפיה הפגזת קרניים קוסמיות פוגעת בשכבת האוזון ונותנת ליותר קרני שמש אולטרה-סגולות לחדור. תופעה זו בתורה גורמת להתחממות ולהתייבשות באיזורים נרחבים. “עדיין לא מקובל על כל המדענים כי גידול כזה בעוצמת הקרינה הקוסמית עלול היה לגרום להשפעה משמעותית על אקלים כדור הארץ”. הם כתבו, ואולם הם מציינים כי צירוף המקרים מעניין: “אקלים יבשת אפריקה הפך ליבש יותר בערך לפני 2.8 מיליון שנה” הם כותבים ומוסיפים. “כמה מהאירועים העיקריים בראשית האבולוציה האנושית נראה תואם את השינויים האקלימיים באפריקה”. הם מציינים.