כוכבים מפלצתיים 'משריצים' קהילת כוכבים קטנים יותר

מיכל לוינשטיין, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

ערפילית הקארינה (Carina Nebula) כפי ששפיצר רואה אותה.
קרדיט: Spitzer.

תמונה חדשה שצולמה ע”י טלסקופ החלל שפיצר של נאס”א מספרת את סיפור יצירתה של קהילת כוכבים מגוונת ע”י מספר כוכבים מפלצתיים.

התמונה המדהימה מראה לקט תערובת של כוכבים עובריים השוכנים בסביבה מרופטת ובלויה של אחד מהכוכבים המסיביים ביותר בגלקסיית שביל החלב – אטה קארינה (Eta Carinae). אסטרונומים אומרים שהקרינה והרוחות היוצאים מאטה קארינה ומאחיו קורעים לגזרים את ענן הגז והאבק המקיף אותם וע”י כך מעוררים יצירת כוכבים חדשים.

“ידענו קודם שנוצרים כוכבים באזור זה, אך התמונה מטלסקופ החלל שפיצר מראה לנו שכל הסביבה מלאה בערב רב וחסר תקדים של עוברי כוכבים בעלי מסות שונות וגילאים שונים” אומר ד”ר רוברט גרץ (Gehrz) מאוניברסיטת מינסוטה, חבר בצוות שערך את התצפיות.

התוצאות הוצגו ע”י ד”ר נתן סמית (Smith) – חוקר מוביל בפרויקט טלסקופ החלל שפיצר מאוניברסיטת קולוראדו – בפגישה ה-206 של האגודה האמריקאית לאסטרונומיה שנערכה במיניאפוליס .

תמונות קודמות של האזור הנקרא ערפילית קארינה (Carina Nebula) באור נראה מראות עמודי אבק דמויי-אצבע המצביעים כולם כלפי מרכז אטה קארינה. עיניו האינפרה-אדומות של שפיצר הצליחו לחשוף בתוך האבק כוכבים עובריים הנמצאים בתוך העמודים כבתוך אינקובאטור ובנוסף עמודים משובצי כוכבים שלא נראו לפני כן.

אטה קארינה, הנמצא במרחק 10,000 שנות אור מכדור הארץ, היה פעם הכוכב השני בבהירותו בשמיים. הוא מסיבי כל כך (פי 100 מהשמש שלנו) שהוא בקושי יכול להחזיק את עצמו שלם. במשך הזמן הוא החוויר כשחומר התנדף מפני השטח שלו. יש אסטרונומים המשערים שהוא יסיים את חייו בהתפרצות סופרנובה עוד בתקופתנו.

ביתו של אטה קארינה – ערפילית קארינה – משתרע על שטח גדול למדי של 200 שנות אור. ענן הגז והאבק האדיר לא הוליד רק את אטה קארינה, אלא קומץ כוכבים אחים מעט פחות מסיביים ממנו. כשכוכבים כה מסיביים נולדים – הם מתחילים מיד לקרוע לגזרים את הענן שיצר אותם, דבר הגורם לקבוצות של כוכבים חדשים להיווצר מתוך הגז והאבק. התהליך נמשך כלפי חוץ, גורם ליצירת דורות חדשים של כוכבים. יכול להיות שהשמש שלנו נוצרה בסביבה דומה.

התמונה החדשה של שפיצר מספקת לאסטרונומים “עץ משפחה” של אטה קארינה. בראש ההיררכיה ניצבים הסבים – אטה קארינה ואחיו, ומתחתם דורות של צאצאים שונים בגודליהם ובגיליהם.

“כעת יש לנו ניסוי מבוקר העוזר לנו להבין איך ענן אדיר של גז ואבק מסוגל לייצר מגוון כה גדול של כוכבים” אומר גרץ.

הצבעים הלא-אמיתיים שבתמונה מתאימים לאורכי גל אינפרה-אדום שונים. צבע אדום מייצג אבק וצבע ירוק מייצג גז חם. עוברי כוכבים הם צהובים או לבנים והכוכבים שבחזית התמונה הם כחולים. אטה קארינה עצמו נמצא בקצה התמונה העליון – בהיר מכדי לצפות בו בטלסקופ אינפרה-אדום.