ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק מצלם בפעם הראשונה חפצים באפס כוח משיכה

צילום החפצים באפס כוח משיכה נעשה במיוחד לקראת שבוע החלל בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק (11-18 בינואר)  * בסרטים שיוצגו בשבוע החלל: מסע לקצה היקום, קץ היקום, חקר כדור הארץ: מכונת זמן, רובוטים במאדים וסרט על ההכנות לשיפוץ האבל

סטיבן הוקינג מרחף בחוסר כוח משיכה במטוס שיועד לכך, ינואר 2007

ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, לקח 20 קוביות ג'לי, מקל ביליארד, ארבעה בלונים, שני תפוחים, כמה לפידים, ארבע חפיסות M&M, ומטוס ג'י פורס וואן – כל אלו יתנסו באפס כוח משיכה.

הניסוי נערך בתוך מטוס בואינג 727, הקרוי ג'י פורס וואן, שהותאם במיוחד. המטוס הינו מסוג זהה לזה שמשתמשים בנאס”א לצורך אימון אסטרונאוטים. המטוס עשה סדרה של תנועות טיסה הידועות כצלילות פראבוליות כדי להשיג אפס כוח משיכה.

צוות של 14 אנשים ובראשם סטיב שנון (מיוצרי האחים והאחיות) ולי פארקר (מערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק בריטניה) התנסו ב-17 צלילות פראבוליות, שאפשרו להם 8 וחצי דקות של צילום.
הם דאגו לכך שכל שניה באפס כוח משיכה תצולם בסרט. בכל פעם שהושג אפס כוח משיכה, נשלחו אנשי הצוות שעל המטוס לצוף, כולל התאורה, המצלמות והפרופס.

“דם זורם לכיוון הראש שלך, אבל אתה לא זוכר שהתהפכת על הראש. למעשה, למרות שאתה חגור אל הכסא, אתה לא יודע איפה למעלה ואיפה למטה. כאשר השמים הכחולים שמחוץ לחלון הופכים לחשיכה, הבטן שלך עולה למעלה לכיוון הגרון. זה מרגיש כאילו אתה נופל, ואתה מחפש באופן אינסטינקטיבי ידית לאחוז בה. אבל הפאניקה קצרה. נשימה עמוקה תרכך את הבחילה, ואז אתה משתחרר מחגורת הבטיחות ומתחיל לרחף ולצוף בצורה חופשית בתא החללית. זה עתה עשית את הצעד הראשון בסביבה חדשה ומוזרה, בה כחו המשיכה איננו קיים.”

כל אחד מ-13 החפצים הושם במרכז של מסגרת צהובה – סמל ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק.
לי פארקר אמר “אלו קבוצת חפצים ייחודיים באמת, מעל ששה חודשים של תכנון עבור 17 דקות של צילום חי, כאשר כל מטרתנו הייתה נתונה לחסדי חוסר כוח המשיכה – בלי שום עזרים או טריקים ויזואליים. מה שתראו הוא בדיוק מה שצילמנו”.

שידור ריחוף החפצים ייעשה ב-166 מדינות במקביל ואפשר לצפות בהם בקישור זה.

מה המשמעות של אפס כח משיכה?
זהו היעדר השפעה של כל כח כובד, שנגרם או בגלל ריחוק מגופים בעלי מסה, או בזמן נפילה חופשית של כוח הכובד. למעשה, קשה להשיג היעדר כוח משיכה מוחלט. אפילו במסלול כדור הארץ תהיה כמות זעירה של כח משיכה, שייגרם ע”י החללית שבדרך. אם כך השם המדוייק יותר יהיה: היעדר כוח כבידה (שגורם לחוסר משקל).

נשיונל גיאוגרפיק ישראל

שבוע החלל

הנתונים והניסוח, וכן התמונות התקבלו מטעם נשונל גיאוגרפיק

התכניות שישודרו במהלך שבוע החלל יכסו נושאים רבים החל מהחורים השחורים ועד למסעות בזמן, האפשרות לחיים על כוכבים אחרים וקצו הדרמטי של כדור הארץ.

מתוך הסרט 'מסע לקצה היקום'. באדיבות ערוץ נשיונל גיאוגרפיק

ראשון, 11/1/09,  21:00 מסע לקצה היקום (Journey to the Edge of the Universe), סרט בן שעתיים: מסע קוסמי מכדור הארץ לקציה היקום… בעזרת שילוב ייחודי של תמונות אמיתיות מרכב חלל, תמונות מהטלסקופ הגדול בעולם האבל, ואפקטים חזותיים בטכנולוגיות חדישות – כל זה יוצר מסע מכאן ועד האין סוף.

ראשון, 11/1/09, 23:00 – חקר כדור הארץ: מכונת זמן Time Machine Earth( Investigated). מסע בזמן היה בעבר טאבו. מדענים רבים מאמינים כיום כי מסע בזמן אפשרי, ואף בלתי נמנע.

מתוך הסרט 'חקר כדור הארץ - מכונת זמן. באדיבות ערוץ נשיונל גיאוגרפיק

בתכנית זו יסבירו פיסיקאים כמו סטיבן הוקינג ומיצ'יו קאקו על האפשרות הזו. שניהם מסכימים כי מסע בזמן אל עבר העתיד אפשרי. נסיעה במהירות הקרובה למהירות האור, תאט את חוויית קצב הזמן. אבל פיסיקאים אחרים מנסים למצוא דרכים למסע אחורה בזמן. כדי לעשות זאת הם מנסים לעטוף את החלל והזמן תוך שימוש בכוח המשיכה. מסע בזמן אל העבר מעלה כמה שאלות קשות ובעיקר – האם הנוסע בזמן יכול לשנות את פני ההיסטוריה?

שני, 12/1/09, 22:00 – קץ היקום (Death of the Universe) מסע דרך היקום בחיפוש אחרי תשובות שיתארו כיצד כל זה יסתיים. שלוש תיאוריות אודות גורל היקום מתעוררות לתחיה, כאשר התכנית חושפת את הקרב בין חומר כהה לאנרגיה כהה – כוחות שייקבעו האם היקום יתמוטט, יקפא או ייקרע אל האבדון.

חור שחור בשביל החלב. מתוך הסרט 'קץ היקום. באדיבות ערוץ נשיונל גיאוגרפיק

באמצעים גרפיים מרהיבים, שטרם נראו כמותם, אפשר להסביר את העקרונות שמאחורי כל תיאוריה, והדוגמאות יהפכו כמה מהשאלות המדעיות המורכבות ביותר לנגישות לקהל הצופים. בסופו של דבר, הסרט מספק הבנה גדולה יותר לצופים אודות מיקומו של היקום שלנו וגורלו.

שלישי, 13/1/09,21:00: האבל – טלסקופ החלל (Hubble’s Final Frontier). אסטרונאוטים מתכוננים למפגש אחרון שיעורר את טלסקופ החלל האבל. מדובר במשימה מסוכנת. האם הטלסקופ שווה את הסיכון? האבל היה המפתח שפיענח רבים מסודות היקום. סיור בחזיתות החלל מראה את התגליות שנעשו בידי האבל. בעזרתו חשפו את יצירת הכוכבים וכוכבי הלכת, את תהילת סופרנובה (כוכב חדש), את היווצרות החורים השחורים, מיפוי החומר הכהה והשינוי בהבנת המציאות עצמה. הסרט מראה כיצד האבל קלט את מקורות היקום ואת קץ הזמן. מה מתכננים בנאס”א עבור הטלסקופ החללי, ומי יהיה היורש?

שלישי, 13/1/09, 22:00- רובוטים במאדים Martian Robots. כאשר הם נחתו במאדים בחודש ינואר 2004, ציפו כי רכבי המאדים “ספיריט”ו”אופרטיוניטי” יחזיקו מעמד רק חודשים ספורים. חמש שנים מאוחר יותר הם עדיין עובדים. הם סיירו למרחקים בערבות העוינות, טיפסו על הרים, נתקעו בדיונות חוליות, נכנסו ויצאו ממכתשים עמוקים, שרדו סופות אבק ותקלות מכניות. הם עלו על כל הציפיות, אבל גילם משחק תפקיד. הסרט לוקח את הצופים להרפתקה על המאדים ומספר את הסיפור שטרם סופר על המשימה שהגיעה לסיומה.

1. טלסקופ האבל הוא לא הטלסקופ הגדול בעולם, כמו שנאמר בכתבה, אלא זה טלסקופ שנמצא בחלל, (הוא דווקא יחסית קטן לעומת חלק מהטלסקופים על כדור הארץ)

2. י:
    "משקל 0" אז איך ממטוס צולל?
    זה לא מפתיע כי "משקל" הוא בסך הכל ביטוי של כח המשיכה.
    ניסוח זה אינו פותר את הבעיה. מדובר כאן בסך הכל בצורת ביטוי המתארת את מה שמתרחש כאשר נעים במסלול אינרציאלי.

3. ראיתי את הפרומו בנשיונל גיאוגרפיק ישראל, החלל תמיד ריתק אותי, מחכה בקוצר רוח לתחילת שבוע הבא.