דרום אפריקה מצטרפת למיזם משותף עם יבמ לבניית טלסקופ-רדיו שיחקור את מקורות היקום

הדמיה של מצפה הרדיו שייבנה בדרום אפריקה. באדיבות יבמ

דרום אפריקה מצטרפת למעבדות המחקר של יבמ בציריך ולחוקרים של המכון ההולנדי לרדיו-אסטרונומיה (ASTRON) בפרויקט לבניית הטלסקופ-רדיו Square Kilometer Array – (SKA). SKA נולד במסגרת קונסורציום בינלאומי לבניית הטלסקופ-רדיו הגדול והרגיש בעולם, שיסייע בחקר מקורות היקום. בשנה שעברה, השיקו ASTRON ויבמ מיזם בן 5 שנים, שזכה לשם DOME, כדי לפתח את מפת הדרכים בתחום טכנולוגיות המידע עבור ה- SKA. כעת מצטרף המכון הלאומי למחקר בדרום אפריקה למיזם זה.

כאשר יושלם SKA הוא יאסוף נתונים בנפח של פי 10 מנפח הנתונים הגלובלי העובר באינטרנט. עיבוד הנתונים האלה מציג אתגר שאפתני ביותר בתחום הביג דאטה ויביא לפיתוח טכנולוגיות מחשוב מתקדמות חדשות כדי להתמודד עם אתגר זה. ההשפעה של פיתוחים אלה תורגש מעבר לפרויקט עצמו ותסייע להתקדמות לעידן החדש של המחשוב, שיבמ מכנה בשם – מחשוב קוגניטיבי.
חלק מאותות הרדיו שייקלטו בטלסקופ ויעובדו במערכות יבמ נוצרו בעת המפץ הגדול, שחולל את היקום לפני יותר מ- 13 מיליארד שנה – ומאז הם נעים בחלל. אסטרונומים מעריכים כי ניתוח האותות האלה יאפשר לפצח את מסתורי החומר השחור ולהתחקות אחר מקור היקום.

הפעילות הדרום אפריקאית במסגרת הפרויקט תתנהל במסגרת יחידה מיוחדת המוקמת במכון הלאומי למחקר בדרום אפריקה. במסגרת השותפות בפרויקט, יעסקו החוקרים הדרום-אפריקאים בפיתוח כלים לעיבוד אותות ואלגוריתמים מתקדמים לקליטה, עיבוד וניתוח נתונים המתקבלים מהטלסקופ-רדיו, בדרך להצגת תמונות ברורות יותר שישמשו למחקרים אסטרונומיים.
הצוות בדרום אפריקה יעסוק גם בהקשחת מערכי השבבים הייחודיים המיועדים לפעול במסגרת הטלסקופ-רדיו. צוות המחקר של יבמ עורך כבר ניסויים ראשונים באבות-טיפוס של ארכיטקטורה חדשה למיקרו-שרתים, המבוססים על איגוד מספר גדול של שבבים במערך תלת-מימדי המקורר באמצעות נוזל.

64 צלחות הקליטה של טלסקופ MeerKat הפועל כבר בדרום אפריקה ישמשו במשימות הפיתוח והבדיקות של תוכנות מתקדמות, באופן המסייע לתכנון מבנה מערך המחשוב בפרויקט החדש, ומאפשר לייעל את משימות העיבוד העתידיות ולחסוך בהוצאות.