התרסקות הSMART-1 על הירח נצפתה גם מכדור הארץ

צוות אסורןנןצחפ צילם תמונות רבות בהפרשי זמן קטנים, דבר שאיפשר ליצור סרטון המראה את הפגיעה ואת ענן העשן שעולה ממנה

רגע הפגיעה Credit line: Canada-France-Hawaii Telescope / 2006

הדיווח הראשון שנתקבל על תצפית בפגיעתה של החללית SMART-1 בירח ב-3 בספטמבר התקבל לראשונה ע"י קבוצת אסטרונומים מטלסקופ קנדה – צרפת – הוואי שממוקם על פסגת ההר מאונה קיאה בהוואי. לצורך הצילום החוקרים השתמשו בטלסקופ ענק ובמצלמה מיוחדת המסוגלת לצילום בתחום האינפרא אדום ובשדה ראיה רחב ביותר.

הצוות צילם תמונות רבות בהפרשי זמן קטנים, דבר שאיפשר ליצור סרטון המראה את הפגיעה ואת ענן העשן שעולה ממנה, "עוד נכונה לנו עבודה רבה" אומר פסקל אהרנפורון (Ehrenfreund) מתאם הפעילויות של התרסקות החללית "עלינו לאסוף את המידע, לעבדו ולנתח אותו מבחינת הפיסיקה של ההתרסקות, מבחינת חקר הירח וגם – מה קרה לחללית". בימים הקרובים צפויים להתקבל דיווחים נוספים ממצפים ברחבי העולם ובכלל גם מחובבי אסטרונומיה, וכן מן החללית השוודית אודין (Odin).

סרטון הפגיעה

משימת הSMART-1 הייתה החללית הראשונה ששיגרה סוכנות החלל האירופית ESA לירח, מעבר ליעוד המדעי של חקר הירח החללית גם בדקה ביצועים של מספר יכולות טכנולוגיות חדשות ובראשן מנוע חדש המשתמש בהנעה יונית.

בתמונות האחרונות שצילמה הSMART-1 ניתן לראות את פני הירח המתקרבים בבהירות מדהימה בעודה עוברת מכתשים, הרים וימות, המכתשים נראים בבירור כמעגלים נוצרו ברובם לפני מיליארדי שנים מפגיעת אסטרואידים עצומים בירח. לפי הערכות מדעני ESA גם SMART-1 יצרה מכתש שקוטרו מטרים ספורים, בעוד ימים בודדים כאשר אותו אזור בירח יואר – נוכל לצפות בו ישירות וייתכן שטלסקופים בעלי הגדלה גבוהה ביותר יוכלו לאתר את המכתש החדש שמעטר את פני הירח.

תמונות וסרטונים מהתרסקות החללית smart-1 מאתר ESA