האסטרואידים סטין וטוטאטיס

גרסה מעובדת של רצף תמונות שהראו מבט ברור של פני השטח של האסטרואיד טוטאטיס. המהמורות עשויות להיות ערמות של סלעים. צילום: סוכנות החלל הלאומית הסינית
האסטרואיד טוטאטיס (Toutatis) שייך לקבוצת האסטרואידים אשר במהלך הקפתם את השמש חולפים ליד כדור הארץ. על סמך התצפיות והמדידות שנעשו היה ברור שהוא יחלוף ליד כדור הארץ ב – 12.12.2012 ואכן כך היה. מרחק המעבר שלו היה 7 מיליון ק”מ. המכ”מ של N.A.S.A המוצב במדבר מוהבי ( Desert Mojuve ) שבארה”ב כוון לצפות באסטרואיד בין ה- 2012..22.12 ל – 4.12.2012 . בתצפית זו הופקה סדרה של תצפיות על בסיס תצלומים של האסטרואיד ברזולוציה גבוהה. בהתחשב בכך שאורכו 4.5 ק”מ. אפשר היה להעריך את כושר הדיוק הגבוה של תצלומים אלה ניתן היה להבחין במספר מכתשים ובתצורות של ערוצים. על פניו (1).

יום לאחר טיסת מעבר זו ב-13.12 חלפה ליד האסטרואיד החללית הסיניתChang’e 2 . מרחק המעבר היה 3.2 ק”מ. חללית זו היתה במקורה חללית ירחית. מספר ימים לאחר שיגורה היא נכנסה למסלול סביב הירח. כעבור 8 חודשים סיימה את משימתה. נשאר מספיק דלק במכליה והוחלט להכניסה למסלול סביב כדור הארץ באחת מנקודות לגראנ’ז. כאשר התברר שאסטרואיד זה אמור לחלוף לידי כדור הארץ הוחלט להוציא את החללית מהמסלול הארצי ותכננו עבורה מסלול טיסה שיקרב אותה סמוך לאסטרואיד. משימה זו הושגה במלואה.

בשל מרחק המעבר הקטן הצילומים היו ברזולוציה גבוהה 10 מטר לפיקסל. בפני החוקרים נקרתה הזדמנות לעשות השוואה בין תצלומי מכ”מ לתצלומים באור הנראה של אותו אסטרואיד (2).

התברר שהאסטרואיד עשוי משני חלקים, חלק צר שרוחבו 2.4 ק”מ ורוחבו של החלק השני שרוחבו 4.6. ק”מ. הוא מסתובב סביב ציר האורך שלו פעם 5.38 עצמו ומקיף את השמש פעם ב-4.02 שנים (3). הוא עשוי מסיליקטים. עובדת היותו היותו בעל שני חלקים שלכל אחד מהם מידות שונות, מעלה את האפשרות שמדובר בשני אסטרואידים שהתנגשו זה בזה ונדבקו אחד לשני. מה שתומך בהשערה זו הוא הבדלי הצפיפות בין שני חלקי האסטרואיד. צפיפותו של החלק הצר גדולה ב-15% מזו של החלק הרחב(1). מספר המכתשים על פניו הוא קטן.

למכתשים ספורים קוטר גדול יחסית לממדיו. קוטרו של הגדול שבהם הוא 2.25 ק”מ. קוטרם של האחרים עשרות מטרים. אפשר להבחין בבירור באבק המכסה חלק מפניו (3).
אסטרואיד אחר שנצפה מקרוב הוא Stein. החללית שחלפה על פני היא הרוזטה הנמצאת בדרכה לשביט Chuyavov.המעבר נעשה ב – 5.9.2008 .התברר שצורתו היא כשל יהלום ואורכו 4.6 ק”מ מרחק המעבר היה 800 ק”מ מפני השטח שלו. על סמך תצפיות ארציות ההערכה היתה שאורכו 4.6 ק”מ. הוא מקיף את השמש פעם ב- 3.63 שנים וסובב סביב עצמו פעם ב-6 שעות. הצילומים הראו שצורתו היא כשל יהלום. מידותיו הן 4.47 X 5.8 X 6.67 ק”מ והוא מכוסה במכתשים רבים (4). קוטרו של מכתש גדול המצוי בקוטב הדרומי הוא 2 ק”מ ועומקו 300 מטר. בתוך מכתשים אלה מצויים מכתשים קטנים. מכתש שקיבל את השם טופז, אורכו 650 מטר ועומקו 80 מטר. בצד שנראה על ידי החללית מצויה שרשרת מכתשים מהקוטב הצפוני עד לקוטב הדרומי. סך הכול נספרו על פניו 40 מכתשים (5).האסטרואיד עשוי בעיקרו מסיליקטים ומבזלת (6).

שני אסטרואידים אלה הם בעלי ממדים פחות או יותר דומים ולכן גם שטחי הפנים שלהם קרובים גם כן אחד לשני. האחד צפוף במכתשים ובשני מעט. עובדה זו יכולה לשמש בסיס להשוואה עתידית בין אסטרואידים קטנים. סיבה אפשרית לפער זה בין מספרי המכתשים הוא ששניהם עברו כנראה דרך אזורים שונים ברצועת האסטרואידים.. אזור אחד שצפוף במספר מכתשים ליחידת נפח והצפיפות באזור השני קטנה יותר (השערת הכותב חיים מזר).

1. Philips T. –”Big asteroid Tumbles harmlessly past Earth” 13.12.2012
_999.html
2. “China makes first asteroid fly by” 17.12.2012
3. 4179 Toutatis
http://en.wikipedia.org/wiki/4179 Toutatis
4. “Rozetta’s OSIRIS cameras reveal the nature of asteroid Stein” 13. 1.2010
http://www.spacedaily.com/reports/Rozetta’s_OSIRIS_Cameras_Reveal_The_ Nature_ Of_ Asteroid_ Stein_999.html
5. “Asteroid Stein’s hidden gems” 20.2.2013
6.”Rosetta swings by asteroid Steins on routs to comet Churyunov ” 5.9.2008
http://www.spacedaily.com/reports/Rosetta_Swings_By_Asteroid_Steins_On_Routs _To_ Comet_ Churyunov _999.html

1. ניסן
    אתה צודק. מבדיקות שעשיתי הגעתי למסקנה שאכן שבעבר הרחוק במרחב האסטרואידים היה אכן כוכב לכת. יתרה מזאת במספר אסטראידים התצפיות הספקטרוסקופיות ישנם רמזים לנוכחות יהלומים ואלה יכולים ליהיווצר רק בעומקים גדולים. על גוש סלע שאורכו עשרות קילומטרים לא יכולים להיווצר יהלומים.

2. נייסים