סיקור מקיף

ועדת המדע של הסנאט הפכה את תוכנית החלל של אובמה על פיה

תוכנית הסנאט מוסיפה תקציב לפיתוח משגר כבד והוספת משימת מעבורת, ומפחיתה אותם מפיתוח טכנולוגיות ומהסיוע המתוכנן  למיזמי חלל פרטיים

הנשיא ברק אובמה מסייר במתחם טילים פרטי של חברת SpaceX במרכז החלל קנדי ב-15 באפריל 2010 כשהוא מלווה במנכ"ל החברה, אילון מוסק . תצלום רשמי של הבית הלבן
הנשיא ברק אובמה מסייר במתחם טילים פרטי של חברת SpaceX במרכז החלל קנדי ב-15 באפריל 2010 כשהוא מלווה במנכ"ל החברה, אילון מוסק . תצלום רשמי של הבית הלבן

מאת ננסי אטקינסון

וועדת הסנאט למסחר, מדע ותחבורה אישרה ביום חמישי האחרון פה אחד הצעת חוק שתוסיף משימת מעבורת אחת ותדרוש מנאס"א לפתח משגר כבד וכלי לשיגור אנשי צוות כבר בשנת התקציב הבאה. החוק החדש מבטל את תוכנית קונסטליישן, אך מייעד את נאס"א להתחיל לעבוד מיד על משגר חדש שיהיה מוכן עד 2016, ביחד עם חללית לאנשי צוות. החוק החדש נוטל תקציבים משני דברים שעליהם הסתמכה הצעת התקציב של הנשיא אובמה: פיתוח מערכות חלל מסחריות ופיתוח חדשנות וטכנולוגיות פורצות דרך.

יוזמות החלל המסחריות יזכו רק ל-1.6 מיליארד דולר לצורך פיתוח בשלוש השנים הבאות, בניגוד לתוכנית אובמה להשקיע 3.3 מיליארד דולר לחברות מסחריות המפתחות טילים בין השנים 2011 ל-2013.

אובמה הציע תקציב של 6 מיליארד דולר למשך חמש שנים לפיתוח טכנולוגיות בעוד הצעת הסנאט מקצצת תקציב זה ל-950 מיליון דולרים על פני שלוש שנים. שני הרכיבים הללו בהצעה יהוו אכזבה גדולה לאלו המבקשים לתכנן את עתיד ולא רק את הטווח הקצר של כמה שנים קדימה.

התוכנית מקודמת בעיקר על ידי הסנטור ביל נלסון מפלורידה שאמר כי זו תוכנית של פשרה בין תוכנית אובמה לבין אלו בקונגרס המתנגדים לה. "המטרה היא לשמר את מובילותה של ארה"ב בחקר החלל ולשמור על תעסוקה של כמה שיותר כשרונות מבין אנשי תעשיית הטילים" אמר נלסון בעקבות האישור בפה אחד של ההצעה.

נלסון אמר כי הוספת טיסת מעבורת תוכל לשמור על מרבית עובדי מרכז החלל קנדי במקומם ולקדם את פיתוח הטילים הכבדים, עם ראיה קדימה לעבר טיסות מאוישות עשור מוקדם יותר מהחזון של אובמה שדיבר על 2025. החוק החדש גם יספק את הכסך לתפעול תחת החלל הבינלאומית עד לתוך שנות העשרים.

כמה, לרבות אנשי עסקים ותומכי החלל בפלורידה היו ביקורתיים באשר לטיוטת הצעת החוק משום שהיא מפחיתה את הכספים שהבטיח הנשיא אובמה לתוכנית פרטיות ולפיתוח טכנולוגי, שני דברים שיכולים ליצור משרות באיזור. פיתוח המשגר הכבד יחל כעת ולא ב-2015 כפי שהוצע בידי אובמה.

אך האם זה אפשרי לפתח משגר כבד עד 2016 או שהסנט מבקש מנאס"א לעשיות יותר מדי במעט כסף, כפי שתוכנית קונסטלישן כבר היתה קורבן שלו? אף כי נלסון אמר כי החוק יתמוך בגידול בפעילות בתחום המדע, האווירונאוטיקה וטכנולוגית החדש ויגדיר מטרה ארוכת טווח לטישות מאוישות והגדלת הנוכחות האנושית מעבר למסלול סביב כדור הארץ, לא צוטט יעד כלשהו.

הנה כמה מההבדלים בין התקציב המוצע של אובמה לבין החוק של הסנאט: את פרויקט המעבורת מציע אובמה לסיים בפברואר 2011, בעוד הסנאט מציע להאריך זאת עד הקיץ. באשר לתוכנית החלל המסחרית – אובמה מציע תקציב של 3.3 מיליארד דולר לשנים 2011-2013, ואילו הסנט מסתפק ב-1.6 מיליארד באותה התקופה.

באשר לתוכנית קונסטלישן, אובמה הציע לבטל את התוכנית אך להמשיך בפיתוח גרסה קלה של קפסולת אוריון ואילו הסנט מבקש לבטל אך להאיץ פיתוח משגר כבד שיוכל גם לשאת אסטרונאוטים למסלו נמוך ולהמשיך בפיתוח קפסולה דמוית זו של אוריון. בכל הקשור לפיתוח טכנולוגי אובמה הציע לפתח תוכניות דגל טכנולוגיות ב-6 מיליארד דולר על פני חמש שנים ואילו הסנט מציע להסתפק ב-950 מיליון על פני שלוש שנים.

בתחום החינוך, החוק החדש יתמוך ביוזמות חינוך כגון הכשרת מורים, כדי לחזק את תפקידה של נאס"א בפיתוח כוח עבודה בעל רקע מדעי, טכנולוגי הנדסי ומתמטי חזקים. החוק גם דורש מנאס"א לחפש חלופות למודלים הניהול של כוח אדם, מרכזים ויכולת בעוד אכיפת איסור פיטורים המוניים בטווח הקצר עד שתוכן תוכנית תעסוקה.

לידיעה ביוניברס טודיי

5 תגובות

  1. סליחה על הבורות אבל הכתבה מניחה על הבנה אוטומטית של משגר כבד או פיתוח קפסולות בדוגמת זאת של אוריון. מי יבער לי למה התכוונה המשוררת?

  2. לדעתי, אובמה צודק, אם כבר יש הפרטה בכל מקום
    עדיף שיזרק לחלל כסף פרטי כך יוזלו המשימות
    וארה"ב תזכה בבכורה בתחום נוסף – כמו
    שפיתחה את רוב הטכנולוגיות באינטרנט ובמיחשוב המסחרי.

  3. על פניו זה נשמע כמו החלטה פופוליסטית.
    הם מחפשים לשמר מקומות עבודה ע"י שימור הקיים, וזה על חשבון דילוגים קדימה.
    לא מביעים תמיכה בתעשייה הפרטית המתפתחת, ומישהו יכול להסביר מה דחוף להם ככ משגר כבד?
    הולכים על בטוח, בגדול.
    חבל מאוד.

  4. ארה"ב היתה צריכה להפקיד את כל הפעילות בחלל במסלול נמוך בחברות פרטיות ולהתרכז בטווח הרחוק עם דגש על מאדים. בקצב שלהם לא יגיעו למאדים ב30 שנה הקרובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן