ירח מיוחד מצטרף לסדנה

כשסדנה נתגלה בנובמבר 2003, הוא היה העצם הגדול ביותר שנתגלה מאז גילוי פלוטו. הוא התמיה את האסטרונומים כי סיבובו סביב צירו נמשך 20 יום ובשל סיבוב האיטי, דבר המעיד על קיומו של ירח

אריאל אייזנהנדלר, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

המסתוריות סביב סדנה – העצם הרחוק ביותר שנצפה אי פעם במערכת השמש – מעמיקה: לפי חישובי אסטרונומים הירח ה”חסר” של הפלנטואיד שייך לסוג חדש לגמרי של עצמים שמימיים והוא הגוף הכהה ביותר בכל מערכת השמש.

כשסדנה נתגלה בנובמבר 2003, הוא היה העצם הגדול ביותר שנתגלה מאז גילוי פלוטו. הוא התמיה את האסטרונומים כי סיבובו סביב צירו נמשך 20 יום. סיבוב איטי בדרך-כלל מעיד על קיומו של ירח, שמהווה בלם ומאט את סיבוב הפלנטואיד סביב עצמו ע”י הפעלת כוחות גאות ושפל עליו. אך לא נמצא שום בן לוויה, למרות חיפושים ע”י טלסקופי החלל האבל ושפיצר של נאס”א. אסטרונומים משערים שלסדנה היה בעבר ירח שהאט את סיבובו סביב צירו, אבל התנגשות עם גוש קרח בין-פלאנטרי העיפה אותו ממסלולו. כעת, צוות מבריטניה הראה שאם לסדנה יש ירח, סביר ביותר שהוא יהיה כוכב שביט ענק שנכחד מאשר גוף פלאנטרי.

בהנחה שהירח קיים, צ'אנדרה וויקראמאסינג (Chandra Wickramasinghe) ועמיתיו מאוניברסיטת קארדיף שבבריטניה חישבו את החזר האור המקסימלי האפשרי שלו על בסיס העובדה שטלסקופי החלל לא הצליחו לראות אותו. “אם יש ירח אז הוא חייב להיות הגוף הכהה ביותר במערכת השמש,” אומר וויקראמאסינג.

“מלכודת סרטנים”

המשטח היחידי שמתקרב בכלל לכהות כזו נבנה על שביט כאשר הקרח שמחזיר אור מתאדה לחלל ומשאיר אחריו משקע של חומר פחמני מרוח בזפת. המפתח לכהות הרבה של משטחים כאלו היא שהם אינם מוצקים אלא יותר דומים לעשן lקפוא, וכוללים ריק ב-85 אחוז מהנפח שלהם. דבר זה הופך אותם ל”מלכודת סרטנים” לאור – 99 אחוז מכל הפוטונים הנופלים על רובד המשטח נכלאים. אבל על מנת להאט את סדנה על הירח שלו להיות גדול פי כמה מאות מכל שביט ידוע, דבר המכניס אותו לליגה משל עצמו. “אם הדבר נכון, הירח של סדנה מצביע על קיומה של אוכלוסיית עצמי מערכת-שמש כהים אי שם,” אומר וויקראמאסינג, שעבודתו מתפרסמת במהדורת אוגוסט של “The Observatory”.

שיעור מהירות הסיבוב

המגלה של סדנה, מייקל בראון (Michael Brown) מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה בפאסאדנה, ספקן. “אני מאוד חשדן לגבי ניתוחים אלו,” הוא אומר. “תיאוריטקנים לוקחים מספרים ומפרשים אותם. למרות זאת, זה אינו אומר שזה לא נכון.”
הוא מצביע על העובדה שאם התצפיות שנערכו ע”י טלסקופ ה-1.3 מ' בקרו טולולו (Cerro Tololo) בצ'ילה, נערכו במרווחים הקרובים לשיעור מהירות הסיבוב האמיתית, הדבר יכול לשטות את כולם ולגרום להם להאמין שסדנה מסתובב יותר לאט. זה כמו להסתכל על שעון כל 25 שעות ולהסיק שמחוג השעות זז רק בין שתי ספרות צמודות.

בראון מבטיח לפתור את התעלומה בקרוב. “אנו חוזרים להשתמש בטלסקופ החלל האבל וייעלנו את תכניות התצפית שלנו כדי לחפש אחר ירח. אם הוא שם, אנו נראה אותו הפעם.”